دستاورد علمی محققان شیلات برای تکثیر ازون برون در دریای خزر

محققان موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر یک روش جدید علمی برای تکثیر ازون برون ابداع کردند.

دستاورد علمی محققان شیلات برای تکثیر ازون برون در دریای خزربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ مریم فلاحی رییس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر امروز گفت: محققان موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر توانستند از یک ماهی ازون برون ماده به روش میکرو سزارین یا ریز برش مجرای شکمی برای پنجمین بار تخمک استحصال کنند این در حالی است که در یک دهه گذشته ماهیان خاویاری در اولین تکثیر به روش برش شکمی تلف می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه از این ماهی مولد وحشی ۱۵ ساله که ۱۰ کیلوگرم وزن دارد ۲ هزار و ۳۰۰ گرم تخمک استحصال شد افزود: استحصال این مقدار تخمک موفقیت دیگری برای محققان موسسه بین المللی تاسماهیان دریای خزر محسوب می‌شود چرا که توانستند از ۲۳ درصد وزن بدن این ماهی تخمک بگیرند.

یوسفی مدیر بخش فیزیولوژی و بیوشیمی موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر هم با اشاره به اینکه در شرایط عادی و تا پیش از این ۱۰ تا ۱۵ درصد از وزن ماهیان خاویاری تخمک استحصال می‌شد گفت: توانستیم برای پنجمین بار حدود ۱۷۰ هزار تخمک از ماهی بگیریم.

علیپور مدیر بخش آبزی پرری موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر نیز با اشاره به اینکه در این روش با توجه به ارزش بالای خاویار و گوشت ماهی خاویاری میزان بازماندگی لارو‌ها افزایش یافت افزود: ما توانستیم با نصب سیستم یووی و فیلتراسیون آب مناسبی را دراختیار تخمک‌ها قرار دهیم که این امر ضمن کاهش درصد قارچ زدگی، درصد بازماندگی لارو‌ها را که قبلا ۱۰ درصد بوده ۲ برابر افزایش دهد.

شناور ماسوله معاون پژوهشی موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر هم گفت:اگر ۲۰ درصد از این بچه ماهیان باقی بماند و نیمی هم ماده باشند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای کشور صرفه اقتصادی خواهد داشت.

 

انتهای پیام/م.ع

ابداع روش جدید علمی برای تکثیر ازون برون در دریای خزر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.