تولید محصول سالم و ارگانیک در بخش گلباف

در راستای طرح تولید محصول سالم و ارگانیک در بخش گلباف،یک مزرعه ترخون با سطح زیر کشت نیم هکتار موفق به دریافت استاندارد حد مجاز آلاینده ها شد.

تولید محصول سالم و ارگانیک در بخش گلبافبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ ، مسعودی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت:در راستای طرح تولید محصول سالم و ارگانیک در بخش گلباف،یک مزرعه ترخون با سطح زیر کشت نیم هکتار موفق به دریافت استاندارد حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی از سازمان ملی استاندارد ایران شد.

مسعودی تصریح کرد: دریافت استاندارد آلاینده ها در محصولات کشاورزی می تواند باعث افزایش قیمت محصول، افزایش صادرات و بالطبع آن ورود ارز به کشور، بالارفتن ضریب اطمینان در مصرف برای خانوارها و نیز کاهش بیماریها در جوامع شود.

وی افزود: ترخون گیاهی چند ساله است که کشت آن در منطقه گلباف سابقه ای دیرینه دارد و این گیاه در دو دهه اخیر به عنوان یک محصول استراتژیک و اقتصادی در بین کشاورزان گلباف مطرح بوده و به تدریج سطح زیر کشت آن افزایش می یابد که سطح زیر کشت این محصول از 40هکتار در سال 94 به 65 هکتار در سال 97 رسیده است.

مسعودی تصریح کرد: ترخون گلباف به دلیل شرایط آّب و هوایی و اقلیم مناسب و همچنین عدم استفاده از کود و سموم شیمیایی محصولی سالم با عطر و اسانس بالایی می باشد.

وی با بیان اینکه متوسط تولید محصول ترخون در هر هکتار 2 تن است ، افزود: ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز می‏ باشد و این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین ‏های A و C می ‏باشد و ترخون بیشتر به صورت یک سبزی در پخت و پز استفاده می ‏شود اما از آن برای مصارف پزشکی نیز استفاده می ‏کنند که به دلیل داشتن خاصیت بی‏ حس‏ کنندگی در دهان، یونانیان باستان این گیاه را برای تسکین دندان درد می‏ جویدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: این مدیریت آمادگی دارد تا ضمن مشاوره و راهنمایی کشاورزان و بهره برداران در خصوص تخصیص وامهای کشاورزی کشت گیاهان دارویی بتواند گام موثری در افزایش سطح گیاهان با بازده بیشتر و نیز مصرف آب کمتر بردارد.


انتهای پیام/س

 

طرح تولید محصول سالم و ارگانیک در بخش گلباف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار