کشف شواهدی از عصر آهن و اوایل دوره هخامنشی در تپه تخچرآباد بیرجند

بخشی از پلان درونی بنای اصلی تخچرآباد متعلق به اواخر عصر آهن و اوایل دوره هخامنشی در فصل چهارم کاوش این تپه تاریخی شناسایی شد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به‌نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بخشی از پلان درونی بنای اصلی تخچرآباد متعلق به اواخر عصر آهن و اوایل دوره هخامنشی در فصل چهارم کاوش این تپه تاریخی شناسایی شد.

محسن دانا، سرپرست فصل چهارم کاوش تپه تخچرآباد بیرجند خراسان جنوبی امروز سه شنبه با اعلام این خبر، هدف از کاوش این فصل را تکمیل پلان بقایای معماری دوره اشکانی دانست.

او با اشاره به قرارگیری این مرحله از معماری در بالاترین سطح محوطه، یافتن در ورودی بنای اصلی را دومین هدف از کاوش فصل چهارم اعلام کرد.

به گفته این باستان شناس در پایان این فصل از کاوش تپه تخچرآباد، پلان بقایای معماری مرحله اشکانی تقریباً کامل شد.

دانا افزود: این بقایا ضخامت اندکی داشته و حداکثر ارتفاع دیوار‌ها ۵۰ سانتی‌متر است.

او با بیان این نکته که شواهدی از تخریب و آوار این بقایای معماری وجود ندارد، گفت: «به نظر می‎رسد معماری این دوره ارتفاعی بیش از این نداشته است، همچنین کارکرد بقایای معماری دوره اشکانی با شواهد موجود به نظر می‌رسد ماهیتی آیینی دارند.»

او در ادامه از شناسایی بخش اندکی از پلان درونی بنای اصلی تخچرآباد که به اواخر عصر آهن و اوایل دوره هخامنشی تاریخگذاری می‌شود، خبر داد.

دانا اظهار کرد: «به جز پلان بنای اصلی که دایره‌ای دارای شش برج است، دیواری دایره‌ای شکل در داخل بنا نیز وجود دارد که این پلان نسبتاً نادر، آینده پژوهش و کاوش در این محوطه را بسیار جذاب کرده است.»

او گفت: «با وجود کاوش شش گمانه پیگردی که حد فاصل بین برج‌های بنای اصلی به منظور یافتن ورودی بنا ایجاد شد، هیچ نشانه‌ای از درگاه ورودی کشف نشد و احتمال دارد این درگاه ورودی در فاصله اندک بین گمانه‌های حفرشده این فصل تا برج‌ها و یا حتی درون برج‌ها باشد.»

این باستان شناس افزود: «بدون تردید کاوش فصل‌های آینده به این پرسش مهم درباره مکان و چگونگی ورودی بنای اصلی تخچرآباد پاسخ خواهد داد.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «فصل چهارم کاوش تپه تخچرآباد بیرجند با همت و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی و با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.