اطلاعات جدید از عملیات کاوشگر OSIRIS-Rex در یکی از خطرناک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین سیارک‌های اطراف زمین

در سال ۲۰۱۶ کاوشگری برای آوردن نمونه از سیارک Bennu به فضا پرتاب شد، حال بعد از گذشت چند سال این کاوشگر به سطح سیارک رسیده و وارد مدار آن شده است.

اطلاعات جدید از عملیات کاوشگر OSIRIS-Rex در یکی از خطرناک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین سیارک‌های اطراف زمینبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از آن که در سوم دسامبر ۲۰۱۸ کاوشگر OSIRIS-Rex برای انجام ماموریت خود به سیارک 101955 Bennu رسید، تیم کنترل آن از زمین، کار اندازه گیری و نقشه برداری از آسمان را شروع کردند. از آن جایی که سیارک Bennu جاذبه ضعیفی دارد، تیم کنترل نیاز داشت تا تمام اطلاعات لازم را قبل از وارد شدن کاوشگر OSIRIS-Rex به سطح سیارک به دست بیاورد تا در هنگام انجام ماموریت دچار مشکل نشود که این اتفاق بدون مشکل رخ داد و OSIRIS-Rex در ساعت ۱۴:۴۳ روز ۳۱ دسامبر، گردش خود را در مدار سیارک آغاز کرد.

OSIRIS-Rex نام یک کاوشگر ساخت ناسا است که برای عملیات آوردن نمونه از سیارک Bennu طراحی شده است. این سیارک یکی از سیارک‌های گروه آپولو است که در نزدیکی زمین در حال گردش هستند. سیارک Bennu یکی از نزدیک‌ترین و خطرناک‌ترین سیارات به زمین است. این سیارک در سال ۱۹۹۹ کشف شده و حدود ۵۰۰ متر قطر دارد و حرکت آن مدام توسط رصدخانه‌های مختلف تحت نظر است. کاوشگر OSIRIS-Rex در سال ۲۰۱۶ برای آوردن نمونه از سطح این سیاره به فضا پرتاب شده بود.

اطلاعات جدید از عملیات کاوشگر OSIRIS-Rex در یکی از خطرناک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین سیارک‌های اطراف زمین

نکته جالب آن است که کاوشگر OSIRIS-Rex توانست رکورد سریع‌ترین گردش به دور یک جسم فضایی کوچک را به نام خود ثبت کند. این رکورد قبلا در اختیار کاوشگر ژاپنی Hayabusa2 بود که در مدار سیارک Ryugu قرار دارد. همچنین OSIRIS-Rex رکورد نزدیک‌ترین گردش را نیز به نام خود ثبت کرده، این کاوشگر تنها با فاصله ۱.۶ کیلومتر از سطح سیارک Bennu در حال گردش است.

Dan Wibben شبیه ساز و طراح گردش این کاوشگر در مورد سختی این کار گفته:" نیروی گرانش سیارک Bennu بسیار ضعیف است، به همین دلیل نیرو‌هایی مانند تشعشعات خورشیدی و فشار‌های حرارتی قدرت بیشتری در سطح سیارک پیدا می‌کنند و کاوشگر را به اطراف هل می‌دهند. این نیرو‌ها در این سیارک خیلی بیشتر از گردش به دور زمین یا مریخ (جایی که جاذبه نیروی اصلی است) در انجام ماموریت اختلال ایجاد می‌کنند. "

اطلاعات جدید از عملیات کاوشگر OSIRIS-Rex در یکی از خطرناک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین سیارک‌های اطراف زمین

تیم عملیاتی کاوشگر OSIRIS-Rex در حال شناسایی منطقه‌ای عاری از سنگ و صخره هستند تا کاوشگر فرود بیاید و به جمع آوری نمونه‌ها مشغول شود. این عملیات تا اواسط سال ۲۰۰ ادامه پیدا می‌کند، سپس در سال ۲۰۳۰ کاوشگر به همراه نمونه‌ها به زمین باز می‌گردد.


بیشتر بخوانید: تصاویر جدید طرح مفهومی گوشی هوآوی پی ۳۰ پرو منتشر شد 


انتهای پیام/

اطلاعات جدید از عملیات خطرناک کاوشگر OSIRIS-Rex

برچسب ها: فناوری ، ناسا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار