همکاری مشترک دستگاه های امدادی برای جلوگیری از حادثه ناگوار

مدیرعامل آتش‌نشانی اصفهان گفت : انباشت آب باران در چاله ناشی از حفاری‌های آب و فاضلاب ، باعث نشست زمین شده بود که با تلاش و همکاری 7 ساعته سازمان آتش‌نشانی ، اداره گاز و شرکت آب و فاضلاب از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن گلابی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در باره نشست زمین ابتدای خیابان میر اصفهان  اظهار کرد: در ساعت 15:25 دقیقه روز گذشته این حادثه به آتش‌نشانی اعلام شد و کمتر از 2 دقیقه نیروهای ما در محل حادثه حاضر شدند و برای حفظ ایمنی مردم اقدامات لازم را انجام داند.

وی در ادامه افزود: در اثر حفاری‌هایی که برای آب و فاضلاب انجام شده بود، به لوله گاز رسیده بودند که برای جلوگیری از شکستن لوله گاز، دور لوله گاز را خالی کرده بودند، آب باران در چاله حفر شده ریخته و همین موضوع باعث نشست زمین شده بود و لوله گاز انحنا پیدا کرده و در حال شکستن بود ولی با اقدامات به موقع ، از شکستن لوله جلوگیری شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این اقدامات با همکاری مشترک سازمان آتش‌نشانی، اداره گاز و شرکت آب و فاضلاب شهر اصفهان به طور همزمان انجام شد، تصریح کرد: ایمن‌سازی اقدامات بر عهده سازمان آتش‌نشانی، خاک‌ریزی بر عهده شرکت آب و فاضلاب و جرثقیل و نگهداری لوله گاز بر عهده اداره گاز بود که این کار مشترک حدود 7 ساعت به طور انجامید و در نهایت از یک حادثه ناگوار جلوگیری شد.

گلابی با اشاره به اینکه 4 ایستگاه آتش‌نشانی و افسران ارشد روز به همراه مدیر منطقه مربوطه در موقعیت حضور داشتند و با اقدامات انجام شده در حال حاضر هیچ خطری متوجه مردم نیست، برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی توصیه کرد:  شرکت‌هایی مانند شرکت‌های آب و فاضلاب و اداره گاز موقع حفاری و پس از حفاری مسائل ایمنی را رعایت کنند و با توجه به اینکه احتمال ناپایداری جوی در این فصول وجود دارد، هرچه سریع‌تر کارهای حفاری را به اتمام برسانند.

وی همچنین از آبگرفتی منازل در این ایام خبر داد و تصریح کرد: آتش‌نشانی برای رفع مشکل آبگرفتگی‌های داخل منازل همکاری می‌کند و تاکنون مواردی هم از این دست وجود داشته است از جمله روز گذشته که چند مورد آبگرفتگی منازل منهای 60 رخ داده بود که رفع و رجوع شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان برای برای جلوگیری از آبگرفتگی منازل توصیه کرد: همشهریان مخصوصاً افرادی که منازل منهای 60 یا زیرزمینی دارند از شیرهای برگردان برای فاضلاب و درب فاضلاب استفاده کنند در زمان بارندگی‌های شدید بتوانند این شیر را ببندند وگرنه زمانی که فاضلاب پر شود، به داخل منزل وارد می‌شود.

گلابی همچنین با اشاره به اینکه با وجود این همه توصیه، رهنمود و اطلاع رسانی رسانه‌های تصویری، مکتوب و مجازی باز هم شاهد بی دقتی خانواده‌ها هستیم، از حادثه ناگواری در روز گذشته سخن گفت و مطرح کرد: در ساعت 18:04 دقیقه روز گذشته با سامانه 125 تماس و مرگ مشکوکی را اعلام کردند، کودک 4 ساله‌ای در زیبنیه شمالی جان باخته بود که با توجه به شرایط موجود ما احتمال می‌دهیم که علت مرگ گازگرفتگی است ولی علت دقیق آن تحت بررسی پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و مراجع قضایی است.

وی در رابطه با رعایت نکات ایمنی توسط خانواده‌ها متذکر شد: خانواده‌ها وسایل گازسوز را به صورت دوره‌ای کنترل کنند، سرویس بخاری‌ها و لوله‌ها هر ماه انجام شود، خروجی لوله‌ها، خنک یا گرم بودن لوله‌ها، رنگ شعله‌ها کنترل شود و از عدم نشت گاز CO مطمئن شوند و اگر سؤال و یا به مشورت نیاز دارند می‌توانند با شماره 194 اداره گاز یا 125 آتش‌نشانی تماس بگیرند و مشاوره لازم را دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان علاوه بر اهمیت کنترل وسایل گازسوز برای جلوگیری از خطر از مورد مهم دیگری که افراد کمتر به آن توجه می‌کنند نام برد و توضیح داد: نکته مهمی که به آن توجه نمی‌شود این است که در خانه‌هایی با مساحت کمتر از 100 متر با توجه به اینکه آبگرمکن دیواری، اجاق گاز، بخاری و تنفس خود افراد همگی باعث سوختن و از بین رفتن اکسیژن می‌شوند، اکسیژن در فضای منزل کم می‌آید و این خود باعث خفگی می‌شود، احتمال این وجود دارد که همه وسایل گازسوز به درستی کار کنند ولی به دلیل اینکه اکسیژن محیط از بین می‌رود، خطرآفرین است.

گلابی در پایان یادآور شد: برای جلوگیری از کمبود اکسیژن داخل منازل، حتماً باید منافذی برای ورودی هوا وجود داشته باشد، مخصوصاً منازل منهای 60، منازلی که از زمین پایین‌تر هستند و یا مساحتی کمتر از 100 متر دارند، زیر درها هوارسان باشد و کل منافذ منزل را نپوشانند.

انتهای پیام/م

اقدامات آتش‌نشانی اصفهان در حوادث پس از بارندگی

برچسب ها: آتش نشانی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.