وقتی سخاوت مرگ و زندگی را پیوند می زند

استان کرمانشاه چند سالی است که به جمع اهدا کنندگان عضو در کشور پیوسته است و برای ترویج فرهنگ اهدا عضو گام بر می دارد، اما هنوز برای توسعه این فرهنگ نیاز به تلاش گسترده تری دارد.

 به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، قلب هایی که از تپش افتادند تا زندگی را دوباره به جریان بیاندازند لحظه ای که سخاوت، مرگ و زندگی را به یکدیگر پیوند می زند.

مرگی که با سخاوت تمام  نجات بخش حیات چندین هم نوع را رقم می زند و بار دیگر نور امید را در قلب هایشان فروزان می کند و خانه هایشان را گرما می بخشد.

 میثم مرادحاصلی جوان ۲۷ساله کرمانشاهی  بر اثر مرگ مغزی  چندی پیش یکی از همین نجات گرانی بود که زندگی بخش  جان ۸ نفر از بیمارانی شد که مدت ها  چشم انتظار فداکاریش بودند.

کم نیستند امثال میثم هایی که چشمان فروبسته خود را چراغ راه بیماران دیگر قرار می دهند و نامشان تا ابد جاودانه خواهد شد، میثم،  محمد و غزل جوانان کرمانشاهی که  با وسعت قلب  خانواده هایشان  یک دریا گذشت و ایثار  جان  بیماران را نجات دادند.

اهدا عضو  جریان زندگی دوباره ای را برای بیماران چشم انتظار فراهم می کند و  با توجه به افزایش  تعداد بیماران مبتلا به پیوند  نیاز است تا فرهنگسازی در جامعه  این اقدام نیک را پر رنگ تر کند.

برای نجات زندگی لحظه ها درگذرند/


  آیا امکان بازگشت بیمار مرگ مغزی وجود دارد ؟


کریمی  مسئول فراهم آوری واحد پیوند عضو استان کرمانشاه   در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، گفت:   از زمانی که مرگ مغزی تایید می شود فقط دو روز اعضای بدن زنده هستند بعد از آن به تبعیت از مغز شروع به از کار افتادن می کنند.

وی با بیان تفاوت بین مرگ مغزی و  کما گفت: در  مرگ مغزی کارکرد مغز به عنوان فرمانده بدن  از بین می رود و هیچ امیدی برای برگشت وجود ندارد، در کما  مغز تا حدودی کار می کند اما سطح هوشیاری پایین است و  و امکان اینکه مغز به فعالیت خود برگردد وجود دارد.

وی گفت: در برخی موارد  که کار رضایت والدین طولانی می شود، فرصت از دست می رود.


برای نجات زندگی لحظه ها درگذرند/

وی ادامه داد : در شرایط ایده آل هر فرد مرگ مغزی می تواند جان ۸ بیمار را نجات دهد اما در شرایطی که فرد تصادف کرده باشد ریه ها به علت فشار  شدید از بین می رود.

هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد

در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند عضو اضافه می‌گردد و هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد.
در حال حاضر  در کل کشور حدود ۲۶۰۰۰ نفر در انتظار پیوند هستند.

 

برای نجات زندگی لحظه ها درگذرند/

رییس امور خیرین معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  در گفتگو با  خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، گفت: اهدا عضو در استان کرمانشاه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تاکنون ۲۸ مورد اهدا عضو انجام شده است.

سکوتی  با اشاره به آمار پایین اهدا عضو در استان کرمانشاه  گفت: آگاهی بخشی به شهروندان می تواند زمینه ساز رشد این فرهنگ خدا پسندانه باشد،  چرا که بسیاری از شهروندان به دلیل آگاهی نداشتن  در این زمینه اقدام نکردند.

وی بیان کرد: استان کرمانشاه در سال ۹۶ با ثبت ۱۳ مورد اهدا عضو بالاترین آمار اهدا را در این مدت ۷ ساله داشته است.

رییس امور خیرین معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه ۲۸۰ نفر دارای کارت اهدا عضو هستند، گفت: کار خوبی که در استان در حال انجام است آموزش سفیران سلامت برای ترویج فرهنگ اهدا عضو در استان کرمانشاه می‌باشد. 

سکوتی بیان کرد: در این مدت ۷ سال ۳۰۰ نفر در استان کرمانشاه دچار مرگ مغزی شدند که تنها ۲۸ مورد منجر به اهدا عضو شد که در این رابطه نیازمند موافقت و همکاری مردم هستیم تا بتوانیم از مرگ بیماران چشم انتظار اهدا عضو جلوگیری کنیم.

 

رایگان کردن هزینه بیمارستان و آی سی یو بیماران مرگ مغزی


مجید جیحون تبار مسئول انجمن اهدا عضو استان کرمانشاه  در گفتگو با  خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،گفت: برای فرهنگسازی در اهدا عضو نیاز به کار گسترده‌ای است و باید این فرهنگ در استان کرمانشاه ترویج پیدا کند تا بتوانیم جان بیماران که منتظر عضو هستند نجات دهیم.

مجید جیحون بار گفت: تلاش کردیم با تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و خبری در قالب‌های مختلف با حضور مدیران انجمن اهدای عضو، کارشناسان و خانواده‌های اهدا کننده و عضو گیرنده‌ها بتوانیم اهمیت فراوان زندگی بخشی را به همه افراد بازگو کنیم.

وی گفت: برای رایگان کردن هزینه بیمارستان و آی سی یو بیماران مرگ مغزی که اهدا کننده عضو هستند پیگیری کردیم که خوشبختانه به نتیجه رسید و هم اکنون دستورالعمل رایگان شدن هزینه‌ی بیمارستان بیماران مرگ مغزی که اعضای خود را اهدا میکنند از سوی وزارت بهداشت و درمان به کلیه‌ی بیمارستان‌ها ابلاغ گردید.

برای نجات زندگی لحظه ها درگذرند/


مجید جیحون تبار گفت: انسان‌هایی که اهدای عضو می‌کنند در واقع به انسان ها‌ی بیماری که در آستانه مرگ هستند امتیاز تجدید حیات می‌دهند.

وی گفت: برخی از افراد در جامعه ما وجود دارد که به سبب کار‌های خطیر و ارزشمند برجسته و شاخص می‌شوند در حالی که فرد اهدا کننده از جان خود مایه می‌گذارد و فرصت تجدید زندگی به فرد در حال مرگ می‌دهد لذا ما باید فرد اهدا کننده را بسیار تکریم و مورد حمایت معنوی قرار دهیم.



برای نجات زندگی لحظه ها درگذرند/

راه اندازی بخش پیوند قلب در کرمانشاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،گفت: بستر‌های لازم برای راه اندازی بخش پیوند قلب در کرمانشاه فراهم شده و منتظر صدور مجوز لازم هستیم.  

محمودرضا مرادی  با اشاره به انجام اولین پیوند کلیه در کرمانشاه در سال ۶۸، گفت: از آن زمان تا کنون ۱۶۵۰ مورد پیوند کلیه در این استان انجام شده، همچنین ۱۵۶ مورد پیوند قرنیه و ۸۸ مورد پیوند مغز استخوان طی سال‌های گذشته در بیمارستان‌های کرمانشاه انجام گرفته است.  

شاید بتوان گفت استان کرمانشاه از  مراکز  نوپا در  آمار اهدا کنندگان اعضا در کشور باشد،  وجود بیمارانی که هر لحظه چشم انتظار کمک هستند و  برخی هم به علت  نرسیدن اعضا جان خود را ازدست می دهند نشان از این است که عزم راسخی برای ترویج فرهنگ اهدا عضو در استان کرمانشاه نیازمند است .

 

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.