یک کارشناس حمل‌ونقل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

بودجه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی جوابگوی ساخت ۳۷ پروژه ریلی نیست

لاجوردی گفت: برای ساخت ۳۷ پروژه ریلی بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان است، این درحالی است که در لایحه بودجه ۹۸، ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

بودجه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی جوابگوی ساخت ۳۷ پروژه ریلی نیستمیثم لاجوردی کارشناس صنعت حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۸، ۳۷ پروژه ساخت خطوط ریلی اعم از (احداث خطوط جدید، دو خطه کردن، برقی کردن و ساخت خطوط حومه‌ای) با طولی بالغ بر ۱۲ هزار کیلومتر آمده است، گفت: بر اساس برآورد همین قانون مجموع اعتبار مورد نیاز برای ساخت و تکمیل همین تعداد پروژه بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: برآورد اعتبار برای تخصیص به این پروژه‌ها در سال ۹۸ تنها یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است به عبارت دیگر با همین روش تأمین مالی و بدون در نظر گرفتن افزایش هزینه طولانی شدن اجرای پروژه‌ها برای تکمیل این تعداد طرح بیش از ۸۰ سال زمان نیاز است.

لاجوردی با بیان اینکه احداث هر کیلومتر خط آهن حدود ۱۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: به دلیل تعدد پروژه‌های تعریف شده بیشترین اعتباری که برای یک پروژه جهت تخصیص در سال ۹۸ در نظر گرفته شده ۱۷۰ میلیارد تومان است که معادل ۱۷ کیلومتر خط آهن می‌شود.

کارشناس صنعت حمل و نقل برای حل این مشکل دو راهکار ارائه داد و گفت: واگذاری پروژه‌هایی با توجیه مالی به بخش غیردولتی همانند محور چابهار – سرخس، شلمچه – بصره، کرمانشاه – خسروی که از طریق عوائد حاصل از ترانزیت و حق دسترسی بار اصل و سود سرمایه‌گذار تأمین می‌شود.

وی اظهار کرد: اولویت بندی پروژه‌های غیر اقتصادی و دارای جنبه‌های اجتماعی جهت تخصیص منابع محدود دولتی به عبارت دیگر حذف پروژه‌های غیر فنی، اقتصادی و تمرکز بر تعداد مشخصی از پروژه‌هایی با توجیه اجتماعی – سیاسی از مهم‌ترین راهکار‌هایی است که زمینه‌ساز حل مشکل بودجه می‌شود.

لاجوردی با بیان اینکه در حوزه ناوگان به ویژه واگن باری و مسافری با کمبود مواجه نیستیم، افزود: آنچه باعث شده در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته باشیم عدم بهره‌وری مناسب این ناوگان است.

کارشناس صنعت حمل و نقل تصریح کرد: تعداد ناوگان فعال در بخش بار و مسافر در مقایسه با دنیا بسیار پایین است و ایران یک سوم میانگین دنیا واگن فعال دارد.

وی توضیح داد: در صورتی که شرکت راه‌آهن نسبت به بهبود بهره وری ناوگان ریلی اقدام کند با اضافه شدن خطوط جدید نباید با کمبود جدی ناوگان روبه‌رو شویم.

لاجوردی در پایان گفت: هم اکنون میانگین سن ناوگان کشور بالا بوده و از این منظر ضروری است دولت نسبت به تأمین ناوگان ریلی با استفاده از ظرفیت داخلی اقدام کنند.

 انتهای پیام/

میانگین سن ناوگان کشور بسیار بالا است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار