خراسان رضوی دارای رتبه سوم اهدا‌های خون در سطح کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: در ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۲ میلیون نفر به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کردند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،بشیر آقابیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در مراسم جشن روز ملی اهداکنندگان خون‌های نادر و تجلیل از اهداکنندگان خون‌های نادر گفت:در ۹ ماهه نخست امسال مردم استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و مازندران بیشترین میزان مراجعات و اهدا‌های خون را در سطح کشور داشته‌اند.

آقابیگی اظهار داشت: در ۹ ماهه نخست امسال تعداد ۲ میلیون و ۱۱ هزار و ۵۱۶ نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۹۷۷ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی افزود: در این مدت مردم استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و مازندران بیشترین میزان مراجعات و اهدا‌های خون را در سطح کشور داشته‌اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و کردستان به عنوان استان‌های دارای بیشترین میزان رشد اهدای خون نام برد و گفت: هم چنین در ۹ ماهه گذشته ۲ میلیون ۶۴۳ هزار و ۴۰۱ واحد خون و فرآورده‌های خونی آن در مراکز درمانی و بیمارستانی سراسر کشور توزیع شده است
آقا بیگی تصریح کرد: در حوزه بانوان نیز شاخص اهدای خون بانوان لرستانی با ۹ درصد، بانوان خراسان جنوبی با ۸ درصد و بانوان استان‌های مرکزی و کردستان با ۷ درصد بیشترین میزان در بین بانوان اهداکنندگان خون در سطح کشور بوده است.

وی با اشاره به نامگذاری ۲۱ دی ماه به نام روز ملی خون‌های نادر، تاکید کرد: دارندگان گروه‌های خونی نادر افرادی هستند که گروه خونی آنان در ۴ گروه خونی تعیین شده شامل AB، B.، A. و O. مثبت و منفی قرار ندارند و شایع‌ترین گروه خونی نادر O. بمبئی می‌باشد. افراد دارای گروه‌های خونی نادر تنها از همگروه‌های خونی خود می‌توانند خون بگیرند و به تمامی گروه‌های خونی می‌توانند خون بدهند

اقابیگی تصریح کرد:شرایط خون‌رسانی به افراد دارای خون نادر همواره با سختی‌ها و مشکلاتی همراه است که با حضور مستمر اهداکننده آن گروه خونی نگرانی‌ها و دغدغه‌های موجود کاهش می‌یابد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه خون‌های اخذ شده از افراد دارای گروه‌های خونی نادر به بخش‌های انجماد سازمان انتقال خون ایران در سراسر کشور منتقل می‌شود، گفت:: این خون‌ها پس از عملیات منجمدسازی در این بخش تا ۱۰ سال قابلیت نگهداری دارند تا در صورت نیاز مورد استفاده بیماران قرار بگیرند و تاکنون بیماران بسیار زیادی در سطح کشور و جهان از این خون‌ها بهره‌مند شدند.

آقا بیگی گفت: در سطح جهان تاکنون بیش از ۳۳۰ نوع گروه خونی نادر شناسایی شده که ۱۳ نوع آن در ایران شناسایی شده است. از سال ۱۹۸۰ برای دارندگان گروه‌های خونی نادر پس از شناسایی از طریق انجام آزمایشات لازم و کامل پلاک ویژه صادر می‌شود که نیاز این است این پلاک در همیشه و به‌خصوص در زمان‌های خاص که نیاز به خون‌رسانی بوده به همراه داشته باشند و افتخار ما این است که نام کشور عزیزمان به تنها کشور اسلامی جهان در این حوزه می‌درخشد.

انتهای پیام//م. ص.
 

مراسم جشن روز ملی اهداکنندگان خون‌های نادر و تجلیل از اهداکنندگان خون‌های نادر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.