چرا آمریکا لهستان را برای میزبانی نشست ضدایرانی خود انتخاب کرده است؟

دولت آمریکا قرار است در ادامه‌ی آنچه از مدت‌ها پیش «کمپین فشار علیه ایران» نامیده، یک نمایش جدید را طی ماه آینده در پایتخت لهستان روی صحنه ببرد.

چرا آمریکا لهستان را برای میزبانی نشست ضدایرانی خود انتخاب کرده است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه گذشته در جریان تور خود به کشورهای منطقه از قصد واشنگتن برای برگزاری یک نشست بین‌المللی علیه ایران در شهر ورشو، پایتخت لهستان، خبر داد.

مایک پمپئو در این رابطه به خبرنگار فاکس‌نیوز گفت: «ما در سیزدهم و چهاردهم فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) ده‌ها کشور از سراسر جهان را برای بحث درباره صلح و ثبات در خاورمیانه در نشستی در لهستان گرد هم خواهیم آورد و یکی از موضوعات اصلی این نشست ایران خواهد بود.»

دولت آمریکا قرار است این شوی جدید را در ادامه‌ی آنچه از مدت‌ها پیش «کمپین فشار حداکثری علیه ایران» نامیده، به اجرا بگذارد اما چرا واشنگتن با وجود داشتن متحدان سنتی و شناخته‌شده در اروپا مانند انگلیس، فرانسه و آلمان، یک کشور اروپایی درجه دو را برای برگزاری این نشست ضدایرانی انتخاب کرده است؟

پاسخ این سوال را می‌توان در نگاه تقریبا یکسان دولت جدید لهستان با دولت دونالد ترامپ در خصوص مسائل مربوط به اتحادیه اروپا جستجو کرد. از زمانی که حزب راستگرای «قانون و عدالت» در سال ۲۰۱۵ در لهستان به قدرت رسید، این کشور در موضوعات مختلفی بویژه "مهاجرت" با اتحادیه اروپا دچار اختلاف‌نظر شده و در سایه اختلافات ترامپ با کشورهای اروپایی، سعی در نزدیک کردن خود به آمریکا داشته است.

لهستان تحتِ حاکمیت دولت راستگرای خود به لحاظ نظامی نیز همچون سایر کشورهای اروپای شرقی به دنبال تقویت روابط با آمریکا است و در همین راستا، رئیس‌جمهور آن رسما خواستار ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی از سوی آمریکا در خاک کشورش شده است.

دولت جدید لهستان حتی در موضوع برجام نیز در عین حمایت ظاهری از این توافق، در بحث تحریم‌ها در کنار آمریکا ایستاده است. «جاکیچ کژاپوتوویژ» وزیر امور خارجه این کشور پس از خروج آمریکا از برجام به صراحت خواستار احترام اتحادیه اروپا به تحریم‌های آمریکا شد. وی همچنین با بیان اینکه ورشو مخالف هر اقدامی است که باعث تضعیف تحریم‌های آمریکا شود، تشویق شرکت‌ها به ادامه فعالیت در ایران را مانع اثرگذاری تحریم‌ها خواند.

بر همین اساس، اشتراک دیدگاه لهستان با آمریکا بر سر مسئله ایران و همچنین مسائل مورد اختلاف میان کشورهای اروپایی و دونالد ترامپ را می‌توان دلیل اصلی انتخاب این کشور به عنوان میزبان نشست ضدایرانی ماه آینده برشمرد.

پایگاه تحلیلی نشنال نیز در گزارشی دلیل همسویی مواضع لهستان با آمریکا را چالش دولت جدید این کشور با اتحادیه اروپا و نیاز آن به تقویت روابط با آمریکا عنوان کرده است. در واقع، در شرایطی که موضوعات مختلفی مانند قراردادهای تجاری، توافق آب‌و‌هوایی پاریس و بودجه ناتو، میان آمریکا و متحدان سنتی‌اش در اتحادیه اروپا فاصله انداخته، لهستان سعی دارد خود را در قامت یک متحد جدید اروپایی برای آمریکا مطرح کند و به همین دلیل برای انتفاع حداکثری از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ با میزبانی این نشست موافقت کرده است.

از سوی دیگر، با توجه به مواضع همسوی ورشو با واشنگتن در موضوعات مختلف، اعطای میزبانی نشست ضدایرانی ماه آینده به لهستان را می‌توان نوعی قدردانی آمریکا از این کشور نیز در نظر گرفت؛ چراکه در هر حال میزبانی یک نشست بین‌المللی برای کشوری که جایگاه مهمی در معادلات اتحادیه اروپا ندارد می‌تواند امتیاز بزرگی محسوب شود، حتی اگر این نشست علیه کشوری باشد که جان هزاران نفر از مردم آن را در طول جنگ جهانی دوم نجات داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Belgium
ایرانی
۱۸:۳۹ ۲۷ دی ۱۳۹۷
لهستان کشوری فقیر و عقب ماندگی زیادی نسبت به اروپا ی غربی و انتظارات بیشتری نیست . ولی توقعی که هست این که وزارت امور خارجه و وزرای دیگر برای رفتن به لهستان و انعقاد قراردادهای تجاری صف نبندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷
لهستان که صحبتش نیست
Iran (Islamic Republic of)
Sarbaz iran
۲۱:۴۷ ۲۴ دی ۱۳۹۷
اگه قبلاً فقط رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل یک غده سرطانی نامیده میشد ، الان باید کشور و دولت خونخوار و جنایتکار آمریکا را هم یک غده چرکین و عفونی نامید که دیگر کشورهای غربی و زورگو را هم آلوده و بیمار کرده .
Iran (Islamic Republic of)
شکارچی
۱۶:۵۴ ۲۴ دی ۱۳۹۷
کمدین.لهستان.انحراف.افکار .جهان.از.اوضاع.اسف.بار.و.در.حال.سقوط.تاریخی.کاخ.سفید.و.فروپاشی.امپریالیزم.آمریکا.میباشد.که.امری.عینی.و.عن.قریب.میباشد.
مرگ.بر.آمریکا.
United Arab Emirates
Shs
۱۳:۱۷ ۲۴ دی ۱۳۹۷
کدام کشور اروپایی اختیارش دست خودشه که لهستان دومی‌ش باشه
آخرین اخبار