دارو‌های دست ساز عطاری ها زیر ذره بین معاونت غذا و دارو

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی از آزمایش داروهای دست ساز عطاری ها خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، فرزاد صیادی فر رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی در خصوص دارو‌های دست ساز و غیر مجاز در عطاری‌ها گفت: از میان اقلام دست ساز و غیرمجاز جمع آوری شده در عطاری‌ها دارو‌هایی با ادعای چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و محرک جنسی آقایان، بیش‌تر به چشم می‌خورند.

وی گفت: این دارو‌ها به آزمایشگاه معاونت غذا و دارو ارسال و مورد بررسی قرار گرفتند. متاسفانه در تمامی دارو‌های چاقی که ادعا می‌شد ۱۰۰ درصد گیاهی هستند دارو‌های شیمیایی مثل سیپروهپتادین که یک اشتها آور با عارضه‌ خواب آوری می‌باشد و دگزامتازون که یک کورتیکواستروئید با خاصیت ضدالتهابی است و مصرف آن عوارضی همچون چاقی (خصوصا در ناحیه صورت و پشت)، سرکوب سیستم ایمنی، پوکی استخوان، افزایش قند خون و ... یافت شده است.

وی افزود: در دارو‌های لاغری آزمایش شده که این روز‌ها به شدت در ماهواره و شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شوند ترکیبات آمفتامینی مثل مت آمفتامین که همان ماده مخدر خیابانی شیشه بوده یافت شده است. مصرف این ماده مخدر سبب کاهش وزن به مقدار زیاد و در مدت کم می‌شود؛ اما عوارض خطرناکی مثل اعتیاد، توهم، بی‌خوابی، افزایش فشار خون، تپش قلب، سرگیجه، لرزش دست، دیسفوریا (حالتی از آشفتگی و افسردگی همراه با بی میلی نسبت به محیط اطراف) و در بسیاری از موارد ایست قلبی ناگهانی را به همراه دارد. البته ترکیبات ملین و محرک شیمیایی دیگری هم هستند که به عنوان داروی لاغری ۱۰۰ درصد گیاهی به فروش می‌رسند.

وی هم چنین ازوجود ماده مخدره ترامادول در تعدادی از این دارو‌ها تهیه شده توسط عطاران خبر داد.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی در ادامه افزود: در دارو‌های غیر مجاز محرک جنسی برای آقایان، بدون استثنا داروی مخدر و روانگردان ترامادول یافت شده و مصرف این ضد درد اپیوئیدی در طول زمان سبب اعتیاد می‌گردد و در صورت مصرف با دوز بالا موجب دپرسیون تنفسی و مرگ می‌شود.

 

انتهای پیام/ی

 

گول داروهای دست ساز را نخورید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.