متخصص مغز و اعصاب:

هیچ مکمل غذایی همراه دارو ام اس مورد تایید نیست

متخصص مغز و اعصاب گفت: هیچ مکمل غذایی مورد تایید وزارت سازمان غذا و دارو نیست و تنها میتوان به استفاده کلسیم و ویتامن دی در کنار این دارو‌ها اشاره کرد.

محمدرضا امیری نیکپور متخصص مغز و اعصاب و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،  گفت: ام اس بیماری که کوچک و بزرگ نمیشناسد که ئر این بیماری سیستم عصبی بدن سلول‌های عصبی مغز را با سبول‌های نخاع اشتباه تحت تهاجم قرار میدهد و قسمتی که این سلول‌های که بعنوان پروتیین مری ساخته میشوند را تخریب میکنند و باعث اختلال عملکرد نورونی مغز و نورونی نخاع می‌شود.

وی ادامه داد: هر قسمتی از این بافت عصبی که در قسمتی از مغز که آسیب دیده باشد باعث علایم خاص و مخصوص خود آن ناحیه می‌شود که میتوان به علایمی که در قسمت‌های آسیب دیده مغز اتفاق می‌افتد مانند دوبینی اختلال در صحبت کردن اختلال در تعادل فلج شدن نیمه بدن یا بی حسی اشاره کرد.

وی افزود: اگر این اتفاق در قسمت‌های آسیب پذیر نخاع اتفاق افتاده باشد علایمی مانند ضعف حرکتی در دو پا یا بی اختیاری ادرار ایجاد می‌کند.

نیکپور گفت: علت اصلی که این بیماری از کجا نشات میگیره کاملا نامشخص است طبق بعضی نظریات بیان شده است که شاید عوامل محیطی دخیل باشد یا شرایط اقلیمی و آب و هوایی، ولی این‌ها بفرض است، ولی تنها چیزی میتوان گفت: تعداد کثری از افرادی که کمبود ویتامین دی دارند مبتلا به این بیماری هستد .

دارو‌ها فقط در تعدیل بیماری اثر گزار هستند نه در درمان قطعی


نیکپور در زمینه دارو‌ها نیز گفت: دارو‌های تجویز شده در این بیماری فقط می‌توانند در زمینه تعدیل و تعضیف آن قسمت‌های که دچار اختلال شده اند موثر باشند.

وی گفت: چون علم پزشکی هنوز نتوانسته است در این زمینه داروی اختراع کند که بتوان سیستم ایمنی بدن را به بازسازی و حالت اولیه برگرداند .

متخصص مغز و اعصاب گفت:  هیچ مکمل غذایی مورد تایید وزارت سازمان غذا و دارو نیست و تنها میتوان به استفاده کلسیم و ویتامن دی در کنار این دارو‌ها اشاره کرد.

وی همچنین از قرار گرفتن استان در رتبه ۵ کشور در بین بیش از دو هزار بیمار مبتلا به ام اس ابراز تاسف کرد و گفت:: متاسفانه این بیماری در چند دهه اخیر در کشور به شدت در حال شیوع هست و اغلب قشر زنان که ۴/۳ هرم موجود را تشکیل می‌دهند در زمینه ابتلا به این بیماری قرار دارند.

 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.