پیامد‌های طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا

خبرگزاری شین هوا در گزارشی با عنوان "گسترش پیامد‌های طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا" به بررسی این موضوع پرداخت.

پیامد‌های طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری شین هوا در گزارشی با عنوان "گسترش پیامد‌های طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا" به قلم دنگ شیانلای نوشت تعطیلی دولت آمریکا با تحت تاثیر قرار دادن یک چهارم سازمان‌های فدرال اکنون وارد بیست و دومین روز خود شد تا با تحت الشعاع قرار دادن همه تعطیلی‌های ۲۰ روز گذشته اکنون به بلندترین تعطیلی در تاریخ مدرن جامعه آمریکا تبدیل شود.

تعطیلی دولت فدرال آمریکا ناشی از چالش‌های بودجه کشور زمانی آغاز شد که درخواست ۵.۷ میلیارد دلاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای ساخت دیوار مشترک مرزی با مکزیک با مخالفت دموکرات‌های کنگره روبرو شد.

پرداخت نشدن حقوق کارکنان دولتی در آمریکا

برای اولین بار حدود ۸۰۰ هزار نفر از کارکنان دولتی آمریکا در هفته کنونی از دریافت چک‌های حقوق خود محروم شدند.

یکی از کارمندان وزارت امنیت داخلی آمریکا با پیوستن به صد‌ها نفر از دیگر کارکنان دولت در اطراف کاخ سفید با اشاره به اینکه راهپیمایی به نقطه اوج خود رسیده است خواهان جلوگیری از ادامه اینگونه تعطیلی‌ها شد.

وی ضمن اعتراض به اینکه کارکنان حقوق دریافت نکرده و اوضاع نابسامان مالی صرفا مشکلات خانواده‌های کارکنان را تشدید می‌کند افزود کارکنان دولت فدرال خواهان ادامه فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود هستند و نباید آن‌ها گرفتار اینگونه مشکلات شوند.

همزمان با برگزاری اعتراضات در نقاط مختلف آمریکا، کارکنان اداره ترابری در آتلانتا، مرکز ایالت جورجیا، درباره اینکه مجبورند بدون دریافت حقوق به کار برای دولت ادامه دهند اعتراض کردند.

در ایالت فلوریدا، یکی از پایانه‌های فرودگاه بین المللی میامی به دلیل بیماری شماری از کارکنان، آخر هفته تعطیل شد.

مسئولان کنترل هوایی آمریکا از دیدن "عدد صفر دلار" به جای عدد و رقم دریافت حقوق خود، در صفحه شخصی اطلاعات پرداخت حقوق ماهانه به شدت شگفت زده و ناراحت شدند.

اتحادیه ملی کارکنان ترافیک هوایی آمریکا با شکایت علیه دولت دونالد ترامپ اعلام کرد ترامپ هزاران نفر از اعضای این اتحادیه را بطور غیرقانونی از دریافت حقوق خود محروم کرده است.

کریستوفر گالدیری، دانشیار کالج سن انسلم با اشاره به اینکه ادامه تعطیلی دولت فدرال سبب شده است بخش‌های بیشتری از دولت تحت تاثیر قرار گرفته و کارمندان با مشکلات بیشتری روبرو شوند افزود ادامه مشکلات تعطیلی دولت سبب می‌شود بخش نیروی انسانی حقوق بگیر وارد مشکلات و چالش‌های ناشناخته و ناخواسته بیشتری شوند.

بن بست ساخت دیوار

از زمان شروع موضوع ساخت دیوار در ۲۲ دسامبر، مقامات کاخ سفید و رهبران دموکرات کنگره تاکنون در چند دور مذاکرات مشترک مربوط به امنیت مرزی و موضوع بودجه ساخت این دیوار شرکت کردند، ولی این نشست‌ها بدون نتیجه پایان یافته است.

ترامپ در پیام توئیتری اخیر خود دوباره بر بحران گسترده مهاجرت در مناطق مشترک مرزی با مکزیک تاکید کرد.

وی راه اندازی دیوار مرزی یا "مانع فولادی" را برای جلوگیری از ورود و نفوذ جنایتکاران، باند‌های تبهکاری، قاچاقچیان انسان و باند‌های موادمخدر اساسی و ضروری خواند و گفت: «بدون ساختن چنین دیواری آمریکا نمی‌تواند امن باشد.»

این در حالی است که دموکرات‌ها به رهبری نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر اقلیت سنا ساخت دیوار مرزی با مکزیک را پرهزینه، بی فایده و غیراخلاقی توصیف کردند و این پیشنهاد را "تئاتر سیاسی" خواندند.

پلوسی و شومر ترجیح می‌دهند به جای راه اندازی دیوار مرزی از فن آوری‌های نوینی همچون ساخت پهپاد و حسگر‌ها برای تقویت امنیت مرزی استفاده کنند.

در حالی که ترامپ هیچ نشانی از انعطاف دموکرات‌ها در زمینه همکاری برای ساخت دیوار نمی‌بیند بار‌ها بر موضوع "وضع اضطراری ملی" در این باره تاکید کرده است.

اعلام چنین وضعیتی از سوی ترامپ سبب می‌شود وی بتواند برای دریافت تایید کنگره با بودجه تخصصی پنتاگون دست به ساخت دیوار مکزیک بزند.

اعلام وضعیت اضطراری برای تامین بودجه ساخت دیوار روشی عجیب و غریب است که در نهایت به اقامه دعوی در دادگاهی منجر می‌شود که هیچ ضمانتی برای پیروزی در آن به چشم نمی‌خورد.

پلوسی با ابراز شک و تردید درباره اینکه آیا واقعا رئیس جمهور خواهان ساخت دیوار است یا خیر افزود: «تصور می‌شود ترامپ بیشتر خواهان راه اندازی مناظره بر سر ساخت دیوار است.»

ساخت دیوار مرزی با مکزیک از شعار‌هایی بود که ترامپ هنگام برگزاری مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بر آن تاکید می‌کرد.

این موضوع همچنین به گونه‌ای با سیاست ضد مهاجرتی وی عجین شده و نه تنها از موضوعات مهم و اساسی در انتخابات ریاست جمهوری وی به شمار می‌رود بلکه کارشناسان این مناقشه را به عنوان اهرم مهم سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تلقی می‌کنند.

فرید زکریا تحلیلگر سیاسی در گفتگوی اخیر خود در سی ان ان موضوع ساخت دیوار را از موضوعات اساسی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خواند و تاکید کرد به همین دلیل ترامپ به این موضوع بسیار علاقمند است.

تازه‌ترین نظرسنجی سی بی اسی نیوز/ یوگاو نشان می‌دهد تنها ۳۵ درصد از مصاحبه شوندگان در نظرسنجی دخالت ترامپ را در تعطیلی دولت تایید می‌کند و اکثر آن‌ها نیز مخالف چنین دخالتی هستند.

همچنین ۳۳ درصد از مصاحبه شوندگان معتقدند دموکرات‌ها مقصر تعطیلی دولت هستند و دیگران نیز در این باره اطمینان ندارند.

گسترش پیامد‌های منفی

پیامد‌های تعطیلی دولت فدرال بیش از آنکه نمایش سیاسی باشد، سبب خدشه به اقتصاد این کشور خواهد شد.

مرکز پیشرفت آمریکایی اندیشکده واشنگتن با اشاره به خسارات فراوان اقتصادی این تعطیلی معتقد است این روند هر ۱۵ روز در حدود ۵ میلیارد دلار، یا ۱۵ میلیون دلار در هر ساعت خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌کند.

اتاق بازرگانی آمریکا، گروهی که منافع اقتصادی این کشور را لابی می‌کند با انتشار نامه‌ای سرگشاده در وبسایت خود درباره گسترش پیامد‌های نگران کننده اقتصادی این فاجعه هشدار داد.

براساس این گزارش، شرکت‌های کوچک، شرکت‌های بزرگ، بخش‌های تولیدی، شرکت‌های واردات صادرات و سیاست‌های تعرفه‌ای و مالیاتی، و همچنین انعقاد قراردادها، پرداخت‌ها و هزینه‌های کالا‌ها و خدمات که پیشتر بدون مشکلات خاصی انجام می‌شد الان همه و همه تحت تاثیر وخامت اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور قرار گرفته اند.

جرمی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت: «ادامه تعطیلی دولت فدرال و افزایش خسارت اقتصادی به کشور سبب می‌شود روند ارزیابی این بانک درباره وضعیت اقتصادی کشور با مشکلات بیشتری روبرو شود.»

وی هشدار داد در صورتی که تعطیلی‌ها تا آخر ژانویه ادامه پیدا کند، وزارت بازرگانی آمریکا نمی‌تواند داده‌های اصلی مربوط به رشد اقتصادی، هزینه‌های مصرف کننده و درآمد‌های خانوار‌ها را ارزیابی کند.

پاول افزود: «در صورت ادامه بحران تعطیلی دولت فدرال، بانک مرکزی تصویر غیرشفاف تری از اوضاع اقتصادی خواهد داشت.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۲۳ ۲۴ دی ۱۳۹۷
پاول جان: حرص نخور بابا هر چه بانک مرکزی آمریکا و اداره مالیات بر درآمد بیشتر از ارائه آمار دقیق و حساب کتاب شده بخاطر تعطیلی دولت ترامپ نادون شوند به نفع کانالهای در آمدی خانواده ترامپ و مراکز درآمدی شرکتهای ترامپ است اصلاً این خانواده و شرکتهایشان این وضعیت را نه تنها دوست دارند یلکه هر چه بیشتر این تعطیلی طول بکشد بنفع ترامپ و دارودسته اش است..........
آخرین اخبار