راهکار‌های خانگی برای پایین آوردن تب کودکان+ خطرات پاشویه با آب سرد

یک متخصص اطفال گفت: در کودکانی که به تب‌های ویروسی مبتلا می‌شوند تنها لازم است داغی بدن کاهش یابد.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روش‌های پایین آوردن تب در کودکان، اظهار کرد: تب زیر ۳۸ درجه مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند زیرا کمی تب برای از بین بردن ویروس‌ها لازم است و در کودکانی که به تب‌های ویروسی مبتلا می‌شوند تنها لازم است داغی بدن کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه تب بالاتر از ۳۸/۵ خطر تشنج دارد، گفت: با استفاده از آب سرد تبادل گرمایی بین خون و پوست کاهش ژیدا می کند و یک نوع شوک به بدن نوزاد یا کودک وارد می‌شود به همین دلیل از آب ولرم برای پاشویه و تن شویه کودک استفاده کنید، در این صورت عروق پوست گشاد می‌شود، خون بیشتری به پوست می‌رسد و تب راحت‌تر پایین می‌آید.

چگونه تب کودک را پایین آوریم؟/تب در کودکان را جدی بگیرید


بیشتر بخوانید: راهکارهای تربیت کودک مستقل


برای پایین آوردن تب در کودکان از قطره استامینوفن استفاده کنید

این متخصص اطفال بیان کرد: تب را از زیر بغل با تب سنج اندازه بگیرید؛ برای درمان آن، در کودکان زیر ۲ سال دو برابر وزن کودک و در  کودکان بالای ۲ سال به ازای هر کیلوگرم وزن او نیم میلی لیتر شربت استامینوفن داده شود و برای کودک بالای ۲۰ کیلوگرم بهتر است از قرص بزرگسالان استفاده شود.

محتشمی ادامه داد: مادران باید به اندازه مصرف استامینوفن توجه کنند؛ فواصل دادن استامینوفن هم با توجه به شدت تب از ۴ تا ۱۲ ساعت متغیر بوده و بهتر است کم کم فاصله استامینوفن را کاهش دهید و به یکباره آن را قطع نکنید؛ بعد یک ساعت از دادن استامینوفن اگر تب پایین نیامد باید شیاف استامینوفن یا شربت ایوپروفن به کودک داده شود.

شیاف؛ راهی برای پایین آوردن تب در کودک

وی درباره شیاف استامینوفن، تشریح کرد: به کودکان زیر ۱۰ کیلو یک شیاف ۱۲۵ اطفال، کودکان تا ۱۵ کیلو ۲ شیاف ۱۲۵ اطفال، بالای ۱۵ کیلو شیاف بزرگسال استفاده شود؛ این را فراموش نکنید اگر کودک اسهال داشت برای او شیاف نمی‌گذاریم، اگر معده کودک خالی بود و استفراغ داشت پروفن به او نمی‌دهیم، فراموش نکنید در کنار این کارها برای کودک حتما تن شویه انجام دهید.

چگونه تب کودک را پایین آوریم؟/تب در کودکان را جدی بگیرید


بیشتر بخوانید: بدترین شیوه تربیت کودک/ روش «پلیس خوب و پلیس بد» نمونه کودک آزاری است


این متخصص اطفال درباره طرز صحیح  تن‌شویه، یادآوری کرد: با یک گاز یا دستمال تمیز آغشته به آب ولرم، روی شکم، کشاله ران، و زیر بغل کودک را خنک نگه دارید؛ دقت کنید این دستمال را روی بدن نکشید و آن را تنها بگذارید و بردارید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار