تاکید ریاض المالکی بر ضرورت استفاده کشور‌های عربی از توانایی‌های خود علیه رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه فلسطین در سخنانی در گردهمایی مقدماتی نشست اقتصادی بیروت بر ضرورت استفاده کشور‌های عربی از توانایی‌های خود علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین در سخنانی در گردهمایی مقدماتی نشست اقتصادی بیروت که پس فردا برگزار خواهد شد موفقیت دولت و ملت لبنان در برگزاری این نشست را به آن‌ها تبریک گفت و از آن‌ها به سبب حسن میزبانی قدردانی کرد.

او در سخنان خود در این نشست مقدماتی که به صورت زنده از شبکه المیادین پخش می‌شد، گفت: کشور‌های عربی امکانات اقتصادی زیاد و متنوعی دارند. این کشور‌ها از نظر موقعیت جغرافیایی در حد فاصل سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته اند و مشرف به دریا‌ها و اقیانوس‌ها و خلیج‌ها هستند و جهانیان خواستار استفاده از منابع طبیعی ما اعم از نفت و گاز و معادن و مواد خام و منابع حیوانی و ذخایر دریایی هستند. کشور‌های عربی در جهانی که اقتصاد و ثروت بر آن حکومت می‌کند، باید نقش خود را در تصمیم‌گیری‌های جامعه بین المللی در عرصه‌های مختلف اعم از اقتصاد، سیاست و توسعه ایفا کنند. منظور من از نقش کشور‌های عربی، نقشی است که متناسب با جایگاه تاریخ و تمدن کهن این کشور‌ها و قدرت عظیم اقتصادی آن‌ها باشد. کشور‌های ما نباید بازیچه بازیگران منطقه‌ای و بین المللی یا طعمه‌ای برای طمع کاران و اشغالگران و تروریست‌ها باشند. به این ترتیب باید از توانمندی‌های اقتصادی خود به نفع امنیت ملی عربی استفاده کنیم و برای حمایت از این امنیت ملی به راهبرد مشترکی برسیم و کشور‌های خود را تحت سیطره واقعی خودمان داشته باشیم و در درجه اول برای تحقق منافع اقتصادی و در درجه بعدی برای مشارکت متوازن با قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی و تاثیرگذاری مناسب در جهان تلاش کنیم.

وزیر خارجه فلسطین خطاب به حضار گفت: همه شما می‌دانید این اهداف با آرزو کردن و امیدوار بودن تحقق نمی‌یابد بلکه تحقق آن‌ها به برنامه ریزی و آماده کردن شرایط مناسب است. باید اراده‌ای آزاد داشته باشیم و همه لوازم ضروری را برای تکامل اقتصادی عربی و وحدت اقتصادی عربی فراهم کنیم و راهبرد‌های مربوط به بخش انرژی، برق، کشاورزی، بهداشت و آموزش و توسعه پایدار را اجرا کنیم. اما هیچ یک از این اهداف بدون تحقق امنیت و ثبات در کشور‌های عربی تحقق نمی‌یابد. تا زمانی که سرزمین‌های ما تحت اشغال اسرائیل است و به هتک حرمت مقدسات ما ادامه می‌دهد و منابع طبیعی ما را تحت سیطره دارد و از دهه‌ها پیش نژادپرستی را در سرزمین‌های ما اجرا می‌کند، این اهداف تحقق نخواهد یافت. اشغالگری‌های اسرائیل همچنین پیامد‌های فاجعه بار اقتصادی در بر دارد و هزینه‌های سنگینی بر ملت فلسطین و امت عربی تحمیل می‌کند. کابینه‌های اسرائیل سیاست‌ها و برنامه‌های سازماندهی شده‌ای برای نابود کردن اقتصاد فلسطین و غارت ثروت‌های ملت فلسطین و منابع طبیعی آن اعم از آب، گاز و زمین‌های کشاورزی اجرا می‌کند که محاصره بسیاری از مناطق و شهر‌های فلسطین و نیز سرقت و یهودی سازی مقدسات و میراث فرهنگی و تمدنی اعراب در فلسطین را نیز باید به آن افزود.

او ادامه داد: یکی از خطرناک‌ترین سیاست‌های رژیم اشغالگر که آثار اقتصادی در پی دارد ساخت و توسعه شهرک‌های غیرقانونی و محروم کردن ملت فلسطین از سرمایه گذاری و بازسازی و استفاده از بخش اعظم کرانه باختری معروف به منطقه جیم و اغوار است. محدود کردن رفت و آمد‌ها و فعالیت‌های تجاری بین کشور‌های عربی و فلسطین و از بین بردن گردشگری در فلسطین و سرقت اموال ملت فلسطین از طریق سرقت اموال گمرک و اموال حاصل از جمع آوری مالیات از دیگر اقدامات این رژیم علیه فلسطینیان است. علاوه بر این احداث دیوار نژادپرستی باعث ویرانی سازماندهی شده اقتصاد فلسطین و مصادره زمین‌های فلسطینیان شده است. محاصره نوار غزه نیز مشکلات زیادی برای فلسطینیان ساکن این منطقه به وجود آورده است. اما ملت فلسطین در برابر شهرک‌سازی‌ها و استعمار و یهودی‌سازی و نقض حقوق بشر و کشتار و بازداشت تسلیم نمی‌شود.

وزیر خارجه فلسطین در ادامه خطاب به حضار گفت: هفتاد و یک سال است که ما اسرائیل را محکوم می‌کنیم و پنجاه و دو سال است که از آن می‌خواهیم به اشغالگری‌ها و تجاوزات خود پایان دهد. دهه هاست که از جهانیان می‌خواهیم قطعنامه‌های بین المللی را اجرا کنند و انصاف را درباره ملت فلسطین رعایت کنند و به آن امکان دهند از حقوق خود بهره‌مند شود، ولی سوال این است که از این همه محکوم کردن‌ها چه نتیجه‌ای گرفتیم و این محکوم کردن‌ها چه نتیجه عملی داشته است. فلسطین سرزمین صلح است. ما طرح صلح را هفده سال پیش ارائه کردیم، اما صلح به اراده و قدرتی نیاز دارد که از آن حمایت کند. زمان آن فرا رسیده است که از امکانات و توانایی‌های اقتصادی خود برای دفاع از حقوق و امنیت ملی و منافع خودمان استفاده کنیم. قدس پایتخت ابدی فلسطین هم اکنون با شدیدترین برنامه‌های استعماری و یهودی سازی روبروست که هدف از آن نابود کردن هویت عربی و اسلامی و مسیحی این شهر است. این شهر اکنون با شهرک سازی، کشتار، یهودی سازی و کوچاندن فلسطینیان و بازداشت آن‌ها روبروست که آخرین این اقدامات درخواست نژادپرستانه برخی اعضای شهرداری رژیم اشغالگر در این شهر برای ویران کردن بخش‌هایی از دیوار این شهر مقدس است. آمریکا نیز از جناح راست افراطی اسرائیل حمایت می‌کند و از همه ابزار‌ها برای وادار کردن برخی کشور‌ها به انتقال سفارتخانه‌های خود به قدس اشغالی استفاده می‌کند و با این کار قوانین و قطعنامه‌های بین المللی را به چالش می‌کشد. هر چند هر روز با جامعه بین المللی در تماس هستیم، اما این مسئله به دخالت قوی‌تر کشور‌های عربی و اعمال فشار آن‌ها بر کشور‌هایی نیاز دارد که قصد انتقال سفارت خود به قدس را دارند.

او ادامه داد: از همین تریبون و از طرف اتحادیه عرب از برزیل می‌خواهیم به قوانین بین المللی و قطعنامه‌های ذیربط پایبند باشد و از اتخاذ هرگونه اقدامی که به جایگاه قانونی و حقوقی قدس شریف لطمه می‌زند، خودداری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار