مدیر نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو مطرح کرد؛

ثبت ۱۶ هزار قلم دارو و ۶ هزار مکمل در کشور/ کالایی که شناسه ردیابی نداشته باشد، قاچاق است

جابری دوست گفت: اگر کالایی شناسه ردیابی نداشته باشد از نظر قانونی قاچاق محسوب شده و اجازه توزیع ندارد.

نظارت بر کیفیت کالا و مدیریت زنجیره تأمین اهداف اجرای طرح ردیابی کالا / ثبت ۱۶ هزار قلم دارو و ۶ هزار مکمل در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جابری دوست مدیر نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی، آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز در همایش معرفی برچسب اصالت کالا با محوریت کالا‌های سلامت محور که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: نگهداری و توزیع کالای قاچاق از نظر اقتصادی جرم محسوب می‌شود و تاثیر منفی بر تولید و اشتغال خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی به دلیل مصرف بالای مردم از اهمیتی بالا برخوردار است؛ از این رو نظام رهگیری از سال ۸۷ در کشور شروع شده است و این طرح در راستای رهگیری اصالت کالا در وزارت بهداشت مطرح شد.

مدیر نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو افزود: مدیریت زنجیره تامین، ایجاد بستری مناسب برای پروند الکترونیک سلامت، اعمال فرآیند کنترل و نظارت بر کیفیت در سطح عرضه و جلوگیری از ورود فرآورده‌های غیر اصیل از جمله اهداف نظام ردیابی محسوب می‌شود.

جابری دوست افزود: در سالیان گذشته ما هیچ اطلاعات جامعی از ورود کالا‌ها به کشور نداشتیم و پس از اجرای طرح برچسب اصالت کالا دستاوردی خوب در زمینه کنترل کالای قاچاق در کشور  به دست آمده است.

کالا و دارو‌های قاچاق از طریق بیمه به فروش نمی‌رسد

وی با اشاره به اینکه کالا و دارو‌های قاچاق از طریق بیمه به فروش نمی‌رسد، ادامه داد: کالای تولید شده پس از اخذ مجوز توزیع در بازار به دست مصرف کننده می‌رسد.

مدیر نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو بیان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار فرآورده بهداشتی و آرایشی، ۳۵۰ هزار تجهیزات پزشکی، ۱۶ هزار قلم دارو و ۶ هزار مکمل در کشور به ثبت رسانده‌ایم.

شناسه‌گذاری در شرکت‌های داخلی و واردکننده اجباری است

جابری دوست گفت: شناسه‌گذاری در شرکت‌های داخلی و واردکننده اجباری شده است و هر کالا باید یک شناسه داشته باشد تا سلامت محتویات آن مورد تایید برسد.

وی یادآوری کرد: اگر کالایی شناسه ردیابی نداشته باشد از نظر قانونی قاچاق محسوب شده و اجازه توزیع در بازار را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار