سرپرست وزارت بهداشت:

طرح تحول سلامت باید در جایگاه خودش بنشیند/ مشغول الزمه هستیم اگر در خدمت به مردم کوتاهی کنیم/ پزشکان خوش نام تاوان بدنامی برخی را می‌دهند

نگذارید در مراکز درمانی درحق بیماران اجحاف شود/ نباید قداست روپوش سفید را خراب کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت در اجلاس معاونان درمان وزارت بهداشت که در سالن همایش های رازی علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: امروز نظام سلامت با مشکلاتی جدید روبرو است؛ ما روزی با هزینه کرد کم دستاوردی بزرگ داشتیم و در ٢٣ کشور شرق مدیترانه در حوزه بهداشت اول شدیم و با پنج دلار کودکان ما را واکسینه می‌کردیم.

وی افزود: امروز یک دوره شیمی درمانی در ارزانترین شرایط به اندازه پوشش واکسیناسیون یک شهرک هرینه دارد و هزینه درمانی یک بیمار در ICU هزار دلار است و نماینده سازمان بهداشت جهانی امروز اعلام کرد که ایران در ۲ سال گذشته در کشور‌های شرق مدیترانه در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر پیشرو بوده است.

نمکی گفت: ما در کشور با بیماری‌های غیرواگیر، روان پریشی پر خطر در جامعه، افزایش سالمندان و حوادث جاده‌ای رو به رو هستیم و سالمندان ما جوانی نکرده پیر شده‌اند، سالمند افسرده به دنبال کنترل فشار خون و چربی نمی‌رود تغذیه مناسب ندارد و پوکی استخوان او کنترل شده نیست.

وی ادامه داد: ما باتوجه به شیوع بیماری‌های غیرواگیر و حوادث جاده‌ای و بلایای طبیعی باید به تنگاتنگی بهداشت و درمان برسیم و ٢ حوزه با یکدیگر برنامه ریزی کنند.

گیوه ورکشیده ایم تا نظام ارجاع را به سرانجام برسانیم

نمکی گفت: نظام و نظام ارجاع مانند اسکلت ساختمانی است که همه چیز آن فراهم است اما اسکلت بندی کامل نیست، ما گیوه ور کشیده ایم که نظام ارجاع را به سرانجام برسانیم و در نظام سلامت راه دیگری جز  ویرایش و  منطقی کردن هزینه‌ها  نداریم.

وی افزود: یکی از تکالیف اصلی ما پزشک خانواده، تدوین گایدلاین و پرونده الکترونیک است و هیچ جای دنیا فردی نمی‌تواند هر وقت دلش خواست هر خدمتی بگیرد وگرنه اگر همه پول ها را در چاه درمان بریزیم پُر نمی‌شود.

سرپرست وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت را پاره نمی‌کنیم، گفت: برجام یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید را پاره کرد، ما طرح تحول سلامت را پاره نمی‌کنیم و پاره کردن طرح تحول یعنی یا با آن در بیفتیم یا آن را اجرایی نکنیم اما ما معتقد هستیم که طرح تحول سلامت را با شدت ادامه دهیم و این طرح، طرح وزیر خاصی نیست اما باید بسته‌های خدمت را بازنگری کنیم.

نمکی به بسته‌هایی که درطرح تحول سلامت تقویت خواهند شد، اشاره  کرد و گفت: کاهش هزینه‌های بیماری، کاهش هزینه‌های کمرشکن بستری،کمک به بیماران خاص، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم پد ر طرح تحول سلامت تقویت خواهند شد و بسته‌هایی که ضرورت کمتری دارند باید سقف تعیین کنیم.

نمکی تصریح کرد: این تصور که بنده از سازمان برنامه و بودجه آمده ام و قرار است که منابع حوزه سلامت را کاهش دهم، نادرست است و با توجه به اشرافی که بر حوزه اجتماعی دارم، قرار است که منابع حوزه سلامت را منطقی هزینه کنیم و اگر می توانیم منابع بیشتری هم دریافت کنیم، اما درست و منطقی هزینه کنیم.

وی افزود: البته این به معنای آن نیست بخواهیم که محدودیت ایجاد کنیم، دارو و تجهیزات پزشکی را که می‌توانیم در ایران تولید کنیم نباید وارد کنیم چرا که با واردات آن تولیدکننده را نابودی می‌کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: اگر ساختار برای خدمت تعریف نکنیم با آمد و رفت وزرا و رئیس جمهور خدمت از بین می‌رودو همان گونه که خدمات را در ۳۰ سال پیش در شبکه بهداشت ادغام کردیم و خدمات به درستی جای خود را پیدا کردند، طرح تحول سلامت نیز باید در جای خود بنشیند و جایگاه ارائه خدمات مسخص باشد.

 نمکی گفت: ما برای خدمت به مردم دور هم جمع شده‌ایم و مدعی العموم بیماران هستیم، حتی بیمارانی که نمی دانند در حق آنها جفایی شده است و مسغول الزمه هستیم اگر در خدمت به مردم کوتاهی کنیم و معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مدیون هستند که اکر در حق بیماری کوتاهی شد رسیدگی نکنند.

وی افزود: مردم ولی نعمت ما هستند آنچه بعد از کار و خستگی من را به این میدان پرچالش کشید، هیچ انگیزه ای به جز خدمت به مردم نبود، نباید از حق بیماران بگذرید و نباید در حق بیماری اجحاف شود و اگر اجحاف شد نباید کوتاه بیایید.

سرپرست وزارت بهداشت، تصریح کرد: نظارت ها در حوزه درمان را تقویت و سرزده به مراکز درمانی بروید و ببینید که با مردم چه رفتاری می شود البته اکثر پرسنل ما صادقانه به مردم خدمت می‌کنند اما اگر یک مورد تخلف دیدید، کوتاه نیایید و قاطعانه برخورد کنید و از حق مردم کوتاه نیایید چون حق الناس را نمی توان جبران کرد و حتما در این دنیا، پاسخ اعمال خیر و شر را می بینیم.

نمکی با تاکید بر اینکه باید نظارت ها بر بخش خصوصی را تقویت کنید، گفت: نسبت به همکاران ما در جامعه پزشکی کم لطفی های زیادی شده است و همکاران پاک دست بسیاری داریم و جنگ تحمیلی را این همکاران ما اداره کردند، با این وجود، بسیار نسبت به جامعه پزشکی جفا می‌شود و عزیزانی سال ها است که عمر و آسایش خودشان و خانواده شان را نصیب مردم کرده اند. اینها نباید بدنامی عده ای خاص را بکشند که بیشتر از حق شان می خواهند.

وی افزود: نباید مسائل خانواده پزشکی را به بیرون ببریم و از انجمن های علمی و نظام پزشکی بخواهیم نمایندگانی معرفی کنند که با کمک آنها، مشکلات این حوزه برطرف شود، پزشکان خوش نام بیشتر از همه تاوان حیثیتی خطاکاران را می پردازند و نباید این پزشکان خوش نام تاوان بدنامی برخی را بدهند و اگر علف هرزی بر دامن این بیابان و گلزار پاکیزه است، باید آن را خشک کنیم البته نباید جامعه پزشکی را بدنام کنیم.

قداست لباس سفید پزشکی را خراب نکنیم 

وی اضافه کرد: نباید قداست لباس سپید پزشکی را خودمان خراب کنیم، اعتقاد دارم که دانشجوی پزشکی از روز اولی که لباس سپید پزشکی می پوشد گویی لباس احرام به تن کرده اس چرا که مانند پروانه به دور بیمارش می‌چرخد البته اگر انحرافی پیش آمده بخشی از آن مربوط به مدیریت ما در تعرفه هاست، بنابراین از حق مردم نگذرید و نظارت ها را با همکاری تیم هایی از انجمن های علمی و سازمان نظام پزشکی تقویت کنید و برای این نظارت ها، پروتکل تعریف کنیدو سلیقه‌ای رفتار نکنید.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: باید از بخش خصوصی در حوزه سلامت، بیشتر کمک بگیریم، اما متاسفانه در سال های گذشته، ظرفیت بخش خصوصی را نادیده گرفته‌ایم و دولت نباید زیرساخت هایی که بخش خصوصی، داوطلب ایجاد آن است گسترش دهد و باید درمان سرپایی را بر درمان بستری ترجیح دهیم، چراکه با ساخت چند تخت بیمارستانی، می توان یک کلینیک تخصصی ایجاد کرد.

نمکی افزود: در توسعه باید درمان سرپایی اولویت وزارت بهداشت و درمان و بستری، بخش خصوصی باید در اولویت باشد البته ممکن است بگویید که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در مناطق محروم تمایل ندارد و باید بدانید فکرهایی برای آن کرده ایم.

وی ادام داد: با شیوه ای که بیمارستان قلب شهید رجایی را به بخش خصوصی می دهیم، نمی‌توانیم بیمارستان سراوان را به بخش خصوصی واگذار کنیم بلکه باید برای آنها انگیزه و تسهیلات در نظر بگیریم و از آنها خرید تضمینی کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: اگر ضریب اشغال آن از میزان مشخصی کمتر است، باید خرید را تضمین کنیم و حتی تا ۳ سال برای این مرکز پزشک طرحی اعزام کنیم چرا که این کار برای دولت مقرون به صرفه است زیرا برای هر تخت بخش دولتی باید ۲.۷ پرسنل و ۳۰ میلیون پاداش پایان خدمت بدهیم، بنابراین در مناطق محروم کشور نیز امکان استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار