معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد؛

آغاز اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال از ۶ بهمن

رئیسی گفت: نوبت اول طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در جنوب شرق کشور از ۶ بهمن و نوبت دوم آن چهارم تا هشتم اسفندماه اجرا می‌شود.

آغاز اجرای نوبت نخست طرح واکسیناسیون فلج اطفال از ۶ بهمن در نیمه جنوبی کشوربه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات موثر و موفق وزارت بهداشت در حوزه واکسیناسیون، اظهار داشت: طی ۲ دهه اخیر ایران، همگام و همزمان با سایر کشور‌ها در ریشه کنی بیماری‌های واگیر و واکسیناسیون اقدام کرده و امروزه به طور قابل ملاحظه‌ای بیماری‌های واگیر ریشه کن شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به موفقیت ایران در ریشه کنی آبله از سال ۸۸ تاکنون، گفت: پوشش بالای واکسیناسیون فلج اطفال موجب شد تا بیماری فلج اطفال به میزان ۹۹ درصد در سطح دنیا ریشه کن شود.

رئیسی با بیان اینکه میزان بروز بیماری فلج اطفال در سه کشور نیجریه، افغانستان و پاکستان بیشتر است، گفت: ۷۵ تا ۷۹ مورد بیماری فلج اطفال مشاهده شده در دنیا مربوط به ۲ کشور افغانستان و پاکستان هستند و علی‌رغم مجاورت ایران با این ۲ کشور، خوشبختانه به دلیل اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون به موقع، شاهد ابتلا به بیماری فلج اطفال در کشور نبوده‌ایم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال، گفت: به دلیل همجواری ایران با کشور‌های افغانستان و پاکستان و خطر بازگشت ابتلا به بیماری فلج اطفال از این کشور‌ها به منطقه جنوب شرقی کشور، طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در ۲ نوبت با فاصله یک ماهه در این منطقه انجام می‌شود و گروه هدف در این طرح ۸۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال هستند و طرح به صورت مراجعه خانه به خانه انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: نوبت اول طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در منطقه جنوب شرقی کشور از ۶ بهمن آغاز می‌شود و نوبت دوم آن نیز چهارم تا هشتم اسفندماه اجرا خواهد شد.

رئیسی تصریح کرد: برای ساکنین مناطق شمالی کشور که میزبان مهاجرین خارجی در شهر‌های خود هستند نیز طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال انجام می‌شود؛ همچنین این طرح برای کودکان زیر ۵ سال که مادران آن‌ها در زندان‌ها هستند اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار نیروی انسانی در این طرح دخیل هستند، افزود: واکسن‌های مصرفی در این طرح تولید داخل است و در تامین واکسن هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: حدود ۱۸ سال است که هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا به بیماری فلج اطفال در کشور گزارش نشده است، اما به منظور ریشه کنی کامل این بیماری و حفاظت از عملیات ریشه کنی فلج اطفال انجام شده در گذشته، طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در منطقه جنوب شرقی کشور انجام خواهد شد.

رئیسی در ادامه با اشاره به برنامه حذف مالاریا در کشور، گفت: بیشترین میزان ابتلا به بیماری مالاریا به کشور‌های افغانستان و پاکستان اختصاص دارد، همچنین در سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد بیماران مبتلا به مالاریا ۱۲۰ هزار مورد بوده که در حال حاضر به ۳۷ مورد کاهش یافته است و امیدواریم به ریشه کنی کامل این بیماری در کوتاه‌ترین زمان دست پیدا کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه میزان بروز بیماری سل ۱۴۴ در هر هزار نفر است، تاکید کرد: در کشور ترکیه ۶۷ مورد ابتلا به سل در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد و بیشترین موارد ابتلا به بیماری سل در ۲ کشور پاکستان و افغانستان بوده است.

وی ادامه داد: امید است بتوانیم همان‌طور که در کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های واگیر به موفقیت رسیدیم، در کنترل و کاهش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و حوادث ترافیکی که مهمترین عوامل خطر برای سلامت هستند نیز موفق شویم، چرا که ۸۰ درصد عامل مرگ و میرها، ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است.

رئیسی در پایان با بیان اینکه از هر ۳ ایرانی بالای ۲۰ سال، یک نفر دچار اختلالات چربی است، تاکید کرد: در حال حاضر، بیش از ۷۰ درصد افراد جامعه کم تحرک بوده و بیش از ۶۰ درصد جمعیت نیز افزایش وزن دارند. مصرف نمک بیش از ۲.۵ برابر میانگین مصرف دنیا و مصرف شکر و قند نیز بیش از سه برابر دنیاست، بنابراین با اصلاح سبک زندگی و سبد غذایی باید این موارد را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/

آخرین جزئیات از اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار