رؤسای دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها در نامه‌ای خطاب به لاریجانی نسبت به واگذاری و ادغام این دانشگاه‌ها اعتراض کردند.

رشته‌های آموزشی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها اختصاصی استبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رؤسای دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشگاه دفاع ملی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری و دانشگاه صدا و سیما، اعتراض قانونی خود را نسبت به اقدام و پیشنهاد غیرقانونی و غیرکارشناسی دولت در حذف، تعطیلی و واگذاری این دانشگاه‌ها مکتوب و طی نامه‌ای برای رئیس قوه مقننه ارسال کردند.

در این نامه با اشاره به سابقه فعالیت آموزشی چند ده ساله این دانشگاه‌ها و جذب هیئت علمی و نیروی انسانی آمده است: اکثر رشته‌های آموزشی این دانشگاه‌ها اختصاصی است و نمونه آن در سایر دانشگاه‌ها وجود ندارد؛ بنابراین آموزش آنها،  تجهیزات و امکاناتی نیاز دارد که صرفا در اختیار آن دستگاه‌ها است و هیچ دانشگاهی از عهده تامین آن‌ها برنمی‌آید.


بیشتر بخوانید: نامه اعتراضی دانشجویان دانشگاه صدا و سیما به وزیر علوم


همچنین در این نامه مطرح شده است که نمی‌توان با یک بند در لایحه بودجه درباره ده‌ها دانشگاه و مرکز آموزش عالی که کارکرد‌ها و مأموریت‌های خاص و حساس دارند تصمیم‌گیری کرد، این امر نیازمند کار کارشناسی دقیق و بررسی مورد به مورد این دانشگاه‌ها و مذاکره و توافق با دستگاه مربوطه جهت تصمیم‌گیری درخصوص ساختمان‌ها، اموال، هیئت علمی، نیروی انسانی و دانشجویان  آنها است.

موارد دیگری که در نامه اعتراضی روسای دانشگاه‌ها به رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شده، به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم.

نظر به اینکه در بند «ز» تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ پیشنهاد شده است که مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دهد تا دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واگذار کند، بدینوسیله ما روسای برخی از دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها بنا به دلایل ذیل خواهان حذف این بند هستیم.

۱ - احکام و تصمیم‌های مقرر در بند «ز» تبصره ۲۱ لایحه پیشنهادی بودجه دولت در سال ۹۸ به دلیل عدم ارتباط مستقیم با دخل و خرج بودجه، فاقد ماهیت بودجه‌ای و ذکر آن‌ها در قوانین سنواتی مغایر با اصل ۵۲ قانون اساسی است.

۲ - ذکر احکام و تصمیم‌های پنج‌گانه بند «ز» تبصره ۲۱، باعث بروز این ابهام قانونی می‌شود که آیا این احکام و تصمیم‌ها با توجه به ماهیت موقتی قوانین بودجه، صرفا ناظر بر سال ۱۳۹۸ است، یا احکام و تصمیم‌هایی ماندگار و دائمی است؟ اگر چنین نیست، حکم مندرج در جز ۲ بند «ز» تبصره ۲۱ مبنی بر انتقال دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به وزارت علوم، به معنی عدم اجرا و یا لغو مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام برخی دستگاه‌ها بر حفظ و گسترش دانشکده‌ها و دانشگاه‌های وابسته جهت تربیت و تامین نیروی انسانی است. روشن است که با احکام موقت لایحه بودجه نمی‌توان احکام دائمی قوانین قبلی را ملغی کرد.

۳ - معنای «دستگاه‌های اجرایی» در این ردیف دارای ابهام است و مشخص نیست آیا شامل نهاد‌های نظامی و انتظامی، امنیتی، قوه قضائیه و ... می‌شود یا خیر؟ قطعا انتقال دانشگاه‌های وابسته به نهاد‌های نظامی و انتظامی و دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بدون اذن معظم له شایسته نیست.

۴ - برخی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها مانند دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه علوم قضایی، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه علوم و معارف قرآن براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده است و هیات علمی و نیروی انسانی جذب کرده‌اند و چندین دهه سابقه فعالیت دارند.

۵ - رشته‌های برخی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها اختصاصی بوده و در سایر دانشگاه‌ها وجود ندارد و آموزش آن‌ها نیازمند تجهیزات و امکاناتی است که صرفا در اختیار آن دستگاه‌ها قرار دارد و هیچ دانشگاهی از عهده تامین آنها برنمی‌آید. (مانند دانشگاه صدا و سیما و دانشکده صنعت هواپیمایی)

۶ - حسب صلاح‌دید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) بررسی، تدوین و تصویب قوانین و مقررات مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در حوزه اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

با یک بند در لایحه بودجه نمی‌توان درباره دانشگاه‌ها تصمیم گرفت

۷ - نمی‌توان با یک بند در لایحه بودجه درباره ده‌ها دانشگاه و مرکز آموزش عالی که کارکرد‌ها و ماموریت‌های خاص و حساس دارند و چند دهه در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه‌ها خدمت کرده‌اند، تصمیم‌گیری کرد. این امر نیازمند کار کارشناسی دقیق و بررسی مورد به مورد این دانشگاه‌ها و مذاکره و توافق با دستگاه مربوطه جهت تصمیم‌گیری درخصوص ساختمانها، اموال، هیات علمی، نیروی انسانی و دانشجویان آنها است.

۸- بسیاری از دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شدند و یا ارتقا یافته‌اند. هیات امنای آنها منصوب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است. اعضای هیات علمی آنها طبق ضوابط و مقررات وزارت علوم و با تایید مرکز جذب وزارت علوم جذب می‌شوند. از این نظر هم اکنون نیز زیر تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.

امیدواریم با عنایت جنابعالی و نمایندگان محترم بند فوق‌الذکر از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ حذف شود تا فرصتی برای رسیدگی دقیق و کارشناسی به مسائل دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

دکتر محمدجواد شریعت باقری - رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری

دکترمحمدرضا حسنی آهنگر - رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع)

دکتر احمد وحیدی - رئیس دانشگاه دفاع ملی

دکتر سید محمد نقیب – رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

دکتر حسین قنبری – رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری

دکتر شهاب اسفندیاری - رئیس دانشگاه صدا و سیما

رونوشت:

۱ - رئیس و اعضای محترم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی جهت استحضار.

۲ - جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر عاملی، دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت استحضار.

۳ - جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای رستمی، رئیس محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها جهت استحضار

تصویر اصل نامه روسای دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها به دکتر لاریجانی به پیوست ارائه می‌شود.

اعتراض قانونی رؤسای برخی دانشگاه‌ها نسبت به تبصره غیرقانونی لایجه بودجه ۹۸

اعتراض قانونی رؤسای برخی دانشگاه‌ها نسبت به تبصره غیرقانونی لایجه بودجه ۹۸

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.