رئیس دانشگاه صداوسیما مطرح کرد؛

انعقاد مصوبه جدید برای همکاری دانشگاه صدا و سیما و رسانه

اسفندیاری گفت: سال ۹۷ فتح باب پژوهش دانشگاه بود که با حمایت رئیس صداوسیما معاونت پژوهشی مجدد راه اندازی شد.

سال فتح باب پژوهش در دانشگاه صداوسیما/ انعقاد مصوبه جدید برای همکاری دانشگاه و رسانهبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که امروز در این دانشگاه برگزار شد، گفت: تصور این بود که با توسعه رسانه‌ها و افزایش دسترسی به رسانه و تبدیل هر شهروند به یک خبرنگار در رسانه، فرصتی عادلانه برای همه مردم ایجاد شود تا آزادانه افکار خود را به اشتراک گذاشته، از قید بند محدودیت‌ها رها شده و فراتر از محدودیت‌ها سخن بگویند و انتخاب کنند.

وی افزود: اما امروز این نگاه خوش‌بینانه رنگ باخته و نگرانی از این است که چگونه در این فضای جدید کرامت و حقوق انسانی را حفظ کنیم، چطور مطمئن باشیم به حریم خصوصی مردم تجاوز نشده و اطلاعات آنها سرقت نمی‌شود؛ اینها مواردی است که با تجاری شدن ارتباطات در رسانه و محدودیت سود و درآمد و فراموش شدن آنچه قبلا به عنوان منافع عمومی اصل بود هر چه پیش رفتیم کمرنگ شد.

اسفندیاری با اشاره به موضوع کنفرانس مطالعات و رسانه بیان کرد: مهم ترین موضوع کنفرانس مطالعات و رسانه، ارتباطات و فناوری و کرامت انسانی، حقوق نفی شده و حقایق زیر سوال رفته قرار گرفته است و این لزوم توجه به موضوع کرامت انسانی را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه صداوسیما افزود: این فرصتی است تا به دیدگاه و نگرش دینی، ملی و بومی خود در این عرصه ورود کرده و به نظریه پردازی بپردازیم؛ امیدوارم در این زمینه همه پژوهشگران فعال باشند.

وی اظهار کرد: امسال به لطف و عنایت رئیس محترم صداوسیما و همه اساتید، سال فتح باب پژوهش در دانشگاه صداوسیما بود؛ بابی که به دلیل مضایق بودجه‌ای و حذف معاونت پژوهشی از ساختار دانشگاه، در سال‌های گذشته مسدود بود.

اسفندیاری افزود: ممکن است برخی اساتید و دانشجویان باور نداشته باشند این باب باز شده است. ما باید در حوزه پژوهش بیشتر فعالیت کنیم، زیرا چند سال بود که بدهی‌ها پرداخت نشده و طرح‌ها به نتیجه نرسیده و این امر اساتید و دانشجویان را دلسرد کرده بود.

رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: خوشبختانه اقدامات لازم برای راه اندازی مجدد معاونت پژوهشی انجام شد و چند ماه است که شورای پژوهش با ترکیب جدید  فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال یکی از ثمرات راه اندازی مجدد معاونت پژوهشی بود که با کمترین و دخالت و وقت گذاشتن، مدیریت و برگزار شد و باعث اعتلا و ارتقای نام دانشگاه در خارج از کشور است.

اسفندیاری اظهار کرد: فتح باب پژوهش در دانشگاه صداوسیما جنبه هایی مختلف از جمله تاسیس معاونت پژوهشی در شورای پژوهش و فناوری و توافق بزرگ و مهم با سازمان طرح و برنامه ریزی صداوسیماست.

رئیس دانشگاه صداوسیما افزود: توافق با سازمان طرح و برنامه‌ریزی صداوسیما برای اولین بار صورت گرفت و امکان انعقاد قرارداد پژوهشی اساتید دانشگاه با بخش‌های مختلف صداوسیما فراهم شد که این امر در گذشته به دلیل مسائل قانونی امکان پذیر نبود.

وی بیان کرد: هر درآمدی که درقبال پژوهش توسط دانشگاه منعقد شود، به دانشگاه برگشته و به بودجه اضافه می‌شود. امیدوارم بتوانیم طرح‌های پژوهشی متناسب با نیاز سازمان صداوسیما را دریافت کرده و انجام دهیم تا هم تولید دانشگاه و اعتبار آن افزایش یافته و هم کمک هزینه‌ای برای دانشگاه اساتید باشد.

اسفندیاری گفت: 2 روز قبل مصوبه ای مربوط به شورای معاونین سازمان صداوسیما به دست ما رسید که معاونت پژوهش و برنامه ریزی با همکاری دانشگاه صداوسیما حلقه های پژوهشی با دانشجویان را تشکیل داده و لازم است از این پس بخش های مختلف نیازهای خود پژوهشی خود را با واسطه توسط دانشگاه به دست آورند.

در ادامه مراسم علی طهماسبی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صدا و سیما درباره مقوله پژوهش و اقدامات پژوهشی انجام شده در دانشگاه صدا و سیما در سال 1397 گفت: پژوهش از مهمترین عوامل توسعه‌یافتگی یک جامعه است و امروزه دنیا پژوهش را یکی از شریان‌های حیاتی برای رشد و توسعه جامعه می‌دانند، به خصوص که رابطه‌ای مستقیم بین جامعه، صنعت و دانشگاه به وجود آورده است.

بر این اساس در سال 1397 که مصادف با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است و تاکیدات رئیس محترم سازمان صدا و سیما به امر پژوهش و تحقیق و حرکت به سوی پژوهش مداری به عنوان کلید رشد و توسعه رسانه ملی و به خصوص دانشگاه صدا و سیما که محل اصلی تربیت نیروهای متخصص و متحد برای رسیدن به شعار رسانه ملی جایگاه برترین‌هاست، زیربنای اصلی حرکت دانشگاه را برای توسعه و امر پژوهش پیوند می‌زدند و این با حمایت‌های بی‌دریغ رئیس محترم دانشگاه صدا و سیما از پژوهش، نقشی پررنگ‌ به خود می‌گیرد تا جایی که می‌تواند ادعا کرد در سال 97 با یک انقلاب پژوهشی و حرکتی پژوهش مدار در دانشگاه صدا و سیما روبرو بوده‌ایم یعنی حرکت به سوی ارتقای جایگاه پژوهش از اداره کل به معاونت پژوهش و فناوری که با تلاش همه همکاران پژوهشگران و اساتید ارجمند حرکتی زیربنایی و بنیادین برای رسیدن به جایگاه مرجعیت رسانه‌ای در پژوهش و فناوری دانشگاه برداشته است.

طهماسبی درباره فعالیت‌های انجام شده طرح‌های پژوهشی و همایش‌های بین‌المللی توسط معاونت پژوهشی گفت: در حوزه انتشارات کتابخانه و فصل‌نامه در سال 97 اقدامات شامل تهیه و آماده‌سازی 17 عنوان کتاب جدید و اخذ مجوزهای لازم برای ارسال به چاپخانه، خرید 600 عنوان کتاب جدید و مرتبط با رسانه از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، طراحی و برگزاری نمایشگاه کتاب درسی در سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تمدید و اشتراک پایگاه دانلود مقالات فارسی، نورمگزبا شارژ 6 هزار مقاله برای یکسال، برقراری اشتراک IPBASE، پایگاه مقالات کنفرانس‌ها و ژورنال‌های کشور، سیریلیکا، برگزاری دومین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال با مشارکت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور و چاپ 5 عنوان کتاب، اخذ مجوز رسمی فصل‌نامه علمی پژوهشی رسانه‌های دیداری و شنیداری از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور و چاپ اولین شماره آن، اخذ مجوزهای اولیه فصل‌نامه‌ علمی، ترویجی مطالعات بین رشته‌‌ای ارتباطات و رسانه‌ و آمادگی انتشار دو شماره اول آن جهت اخذ مجوز نهایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارسال فراخوان حمایت‌های مالی و معنوی به واحدهای پژوهشی معاونت‌های سازمان به منظور مشارکت در چاپ و انتشار کتاب تخصصی و علمی در زمینه‌های رسانه، ارتباطات، رادیو و تلویزیون و انجام امور مربوط به خدمات اطلاع‌رسانی، الکترونیکی، پایگاه‌های مقالات و بانک‌های اطلاعات علمی الکترونیکی و آنلاین، همچنین عرضه و فروش کتاب از طریق انتشارات بیرونی از جمله آوند دانش، پارت، باغ کتاب و غیره انجام امور مرتبط با موسسه خانه کتاب و کتابخانه ملی و تمدید اشتراک انتشارات دانشگاه در انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی است.

وی درباره فعالیت‌های معاونت پژوهشی در حوزه پژوهش اظهار کرد: از جمله فعالیت‌های انجام شده در این حوزه می‌توان اعطای 55 مورد تسهیلات تشویقی به اساتید دانشگاه برای ارسال و چاپ مقالات علمی پژوهشی در فصل‌‌نامه‌های معتبر کشور، 23 مورد انعقاد قرارداد پژوهشی، 13 مورد انعقاد قرارداد تألیف کتاب، 11 مورد انعقاد قرارداد ترجمه کتاب‌های تخصصی و علمی، اصلاح آیین‌نامه ساختاری تشکیل شورای پژوهش و فناوری دانشگاه و در راستای آن تشکیل رسمی شورای پژوهش و فناوری دانشگاه، اصلاح چارچوب و محتوای قراردادهای پژوهشی تألیف و ترجمه، پیگیری 21 مورد قراردادهای معوقه همراه با استعلام و ارسال گزارش‌های مربوطه در خصوص وضعیت قراردادهای پژوهشی، اصلاح، آماده‌سازی و ارسال 9مورد متون نهایی، کتب تألیف و ترجمه به حوزه انتشارات برای چاپ، ارزیابی و داوری 17 مورد کتب تألیفی و ترجمه توسط اساتید محترم دانشگاه‌ها، همکاری و هماهنگی در برگزاری جلسات مراسم، دومین همایش ملی و بین‌المللی بازی‌های یارانه‌ای، برگزاری مراسم هفته پژوهش و معرفی و تقدیر از اساتید پژوهشی برتر و پایان‌نامه‌های برتر دانشگاه، برگزاری جلسات مشترک با مراکز و واحدهای درونی سازمان‌های معاونت‌های سازمان درباره تعامل و تبادل نظر پژوهشی و نیازسنجی موضوعات پژوهشی و دریافت‌ نیازهای پژوهشی حوزه‌های تخصصی سازمان را نام برد.

طهماسبی تاکید کرد: فعالیت‌های حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در سال 97 با حمایت‌های بی‌دریغ ریاست محترم دانشگاه مخصوصا در تخفیف و جذب بودجه پژوهشی و تسویه حساب را کلیه معوقات پژوهشی استادان به سرانجام مطلوبی رسیده است.

معاونت پژوهشی دانشگاه صدا و سیما گفت: کتابخانه مخزن پایان‌نامه‌های ارشد نیست به طوری که از آن هیچ استفاده‌ای نشود، در همین راستا در نظر داریم کارهای پژوهشی را از دل پایان‌نامه‌ها با توجه به رفع نیازهای سازمانی و دیدگاه کاربردی کردن آن در بیاوریم و در این راستا به هم فکری استادان دانشگاه نیازمند هستیم.

وی افزود: استادان باید دانشجویان را به سوی انتخاب عناوین پژوهشی مورد نیاز سازمان سوق دهند تا پایان‌نامه‌ها جنبه کاربردی بیشتری پیدا کنند، توجه به این نکته ضروری است که پایان‌نامه‌ها باید به سفارش صنعت و در اینجا سازمان باشند.

طهماسبی گفت: امروز توجه ما به معرفی اعضای هیئت علمی و توان پژوهشی و تخصصی آنان به سایر مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های بیرونی است، لذا استادان را به استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی ‌شان جهت انجام پژوهشات و مقالات کاربردی و بنیانی سوق می‌دهیم، ما به فراخوان مشارکت و حمایت‌های مالی و معنوی از همه اعضای هیئت علمی داخلی و بیرونی سعی در ارتقای امر پژوهش در دانشگاه در جهت رسیدن به مرجعیت رسانه‌ای حرکت می‌کنیم.

وی افزود: پژوهش‌های کاربردی امتیاز بسیار بالایی برای مقالات علمی و پژوهشی دارند و این رویکرد جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، این رویکرد مخصوصا برای دانشگاه‌هایی است که با صنعت رابطه نزدیک‌تری دارند و این نکته دقیقا اهمیت امر را برای دانشگاه صدا و سیما روشن‌تر می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه صدا و سیما بیان کرد: رویکرد ما در پژوهش رویکرد ایجابی است در واقع از کتب طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها در ارستای ارتقای کیفی تولیدات رسانه‌ای استفاده خواهیم کرد، همچنین باید بتوانیم از طریق پارک علم و فناوری و کارآفرینی دانشگاه پژوهش‌هایمان را وارد حوزه صنعت کنیم.

در ادامه محمد شریف‌خانی معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما گفت: پژوهش گنجینه‌ای است که وقتی به آن آمیخته شوید و یک محصول تولید شود برای شما نقش هویت ساز پیدا می‌کند و کسب علم و دانش منجر به یکی از اهداف دانشگاه یعنی ایجاد کار و هویت مستقل نمی‌شود و چیزی که باعث خواهد شد دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی احساس تمایز کند و به یک باور خاص برسد نهفته در گنجینه پژوهش است. هویت ساز بودن پژوهش امری است که به عنوان خروجی بخش پژوهشی دانشگاه مشاهده می‌کنیم و این هویت سازی یک بعد پژوهش است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: پژوهش بعد دیگری هم دارد که برای دانشگاه بسیار مهم و آن برندینگ است، برند دانشگاه‌های مهم بر مبنای پژوهش و فناوری است و طیف وسیعی از خروجی دانشگاه‌ را پژوهش تشکیل می‌دهد. بسیاری از فعالیت‌هایی که در کشور منشأ آثار خیر است به واسطه افرادی صورت می‌گیرد که به صورت گمنام در شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کرده و خروجی‌های پژوهشی خود را صنعتی و کاربردی می‌کنند و پس از آن به فروش می‌رسانند.

در پایان مراسم از اساتید پژوهشگر برتر دانشگاه صدا و سیما در دانشکده‌های ارتباطات و رسانه، تولید رادیو و تلویزیون، فنی و مهندسی رسانه، گروه معارف و دروس عمومی، همچنین از پایان‌نامه‌های برتر دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی در دانشکده‌های فنی و مهندسی، دین و رسانه قم، تولید، رادیو و تلویزیون و ارتباطات رسانه تجلیل شد، همچنین از 14 عنوان کتاب تازه نشر دانشگاه صدا و سیما رونمایی شد.

انتهای پیام/

پژوهش یکی از مهمترین عوامل توسعه‌یافتگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار