افتتاح ۱۰ طرح توسعه و تقویت در برق منطقه‌ای آذربایجان

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان گفت: همزمان با دهه فجر ۱۰ طرح توسعه و تقویت برق در بخش انتقال در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل به بهره برداری می‌رسد.

افتتاح۱۰ طرح  توسعه و تقویت در برق منطقه‌ای آذربایجانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، روشن میلانی  مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان در گفتگو با خبرنگاران گفت: طرح‌های افتتاحی با حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده در شهر‌های سراب، بستان آباد، شبستر، جلفا، میانه، خوی، ارومیه، میاندوآب، شاهین دژ و بخش تقی دیزج اردبیل بهره برداری می‌شود.

وی اظهار داشت: این طرح‌ها شامل پست‌های ۲۰، ۶۳، ۲۳۰ کیلوولت سراب و تکمیل خطوط ارتباطی ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت سراب، نصب ترانس ۲۰ و ۶۳ کیلوولت پست تیکمه داش بستان آباد و احداث خط ۱۳۲ کیلوولت تغذیه پست فوق توزیع شبستر است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان گفت: خطوط ۱۳۲ کیلوولت ارتباطی پست ۱۳۲ و ۴۰۰ کیلوولت جلفا، احداث یک بی خط ۶۳ کیلوولت در پست میانه و تعویض ترانسفورماتور‌های پست خوی ۲ و پست سعدی ارومیه را از دیگر طرح‌های آماده بهره برداری است.

روشن میلانی ادامه داد: توسعه پست میاندوآب ۲ با نصب ترانس دوم ۲۰ و ۱۳۲ کیلوولت، راه اندازی ترانسفورماتور شاهین دژ به صورت بانک و توسعه بخش ۲۰ و ۶۳ کیلوولت پست تقی دیزج در دهه فجر به بهره برداری می‌رسد.

وی گفت: این طرح‌ها به منظور تقویت شبکه فوق توزیع، افزایش ظرفیت ترانس و تامین برق مشترکان، تامین بار، تغذیه پست فوق توزیع، ایجاد قابلیت تزریق توان نیروگاه بادی آقکند به شبکه، افزایش ظرفیت و رفع پر باری پست و تقویت شبکه توزیع منطقه اجرا شده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان اظهار داشت: علاوه بر طرح‌های دهه فجر، امسال ۱۴ طرح در بخش انتقال و فوق توزریع با یک هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

روشن میلانی، افزود: در سال جاری در آذربایجان شرقی ۲۹ طرح با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در حال اجرا است.

وی چشم انداز صنعت برق را توسعه دولت الکترونیکی، کاهش تلفات فنی و غیرفنی و جلوگیری از استفاده‌های غیرمجاز برق، بهبود ایمنی و افزایش تاب آوری شبکه و ایجاد شفافیت و انضباط مالی اعلام کرد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان با اشاره به پیک مصرف بالای تابستان نسبت به سایر فصل ها، گفت: تفاوت پیک تابستان با سایر فصل‌ها حدود ۲۰ هزار مگاوات است و در این فصل فشار مضاعف بر شبکه وارد می‌شود.

روشن میلانی افزود: برای جبران این تفاوت پیک مصرفی باید صنعت برق ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه آماده کند.

وی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در سال آینده حدود ۷ هزار مگاوات بار نسبت به امسال افزایش یابد که برای تامین این میزان ۵ هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود و در این راستا ۴ نیروگاه در منطقه آذربایجان در حال اجراست.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان گفت: برای تامین این میزان برق ۸ طرح در این منطقه اجرا می‌شود تا قبل از پیک سال آینده وارد مدار شود.

روشن میلانی ادامه داد: با بهره برداری از این نیروگاه‌ها براساس پیش بینی ۲ تا ۳ هزار مگاوات با کمبود برق مواجه خواهیم شد که این میزان نیز طبق ۱۱ برنامه تدوین شده مدیریت مصرف که عمده آن‌ها اعمال مشوق برای مشترکان کشاورزی و صنعتی است، تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد اوج مصرف تابستان مربوط به مصارف خانگی است، یادآوری کرد: برای کاهش این میزان مصرف باید روی مشترکان خانگی نیز از نظر فرهنگی و تبلیغاتی کار ویژه‌ای انجام شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان گفت: برق منطقه‌ای آذربایجان دارای ۱۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل است.

روشن میلانی ادامه داد: از نظر تعداد ۷۹ درصد مشترکان برق منطقه‌ای آذربایجان خانگی، ۱.۳ درصد کشاورزی و هفت دهم درصد صنعت است که ۳۲ تا ۳۳ درصد مصرف انرژی در بخش خانگی، ۳۲ تا ۳۳ درصد در بخش صنعت، ۲ درصد در بخش روشنایی معابر، ۱۸ درصد در بخش کشاورزی و ۸ درصد بقیه مشترکان مانند ادارات مصرف می‌کند.

انتهای پیام/ش

یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده برای طرح های برق منطقه ای

 

برچسب ها: وزارت نیرو ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.