رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد؛

آغاز توزیع میوه شب عید از ۲۵ اسفند/ ذخیره سازی ۳ برابری سیب نسبت به سال گذشته

ذوالفقاری گفت: طبق روال همه ساله از ۲۵ اسفند میوه‌های تنظیم بازار شب عید در غرفه‌های میادین میوه و تره بار توزیع می شود.

 توزیع میوه شب عید از ۲۵ اسفند/ مردم نگران نوسان قیمت سیب و پرتغال در ایام پایانی سال نباشندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی مهمترین موضوع در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: طبق اظهارات وزیر جهاد کشاورزی؛ امنیت غذایی و دستاورد‌های تولید در حوزه‌های زراعی، باغی، دامپروری، زنبور عسل، منابع طبیعی و آنچه بشر برای ادامه حیات مصرف می‌کند رسالت سنگینی را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته است.

وی افزود: بخش کشاورزی در  ۴۰ سال اخیر به زیبایی درخشیده است و مصداق آن را می‌توان خود اتکایی ۹۰ درصدی در آنچه بشر مصرف می‌کند، برشمرد.

به گفته ذوالفقاری هم اکنون تنها بخشی از نیاز گوشت قرمز، روغن و برخی میوه‌های گرمسیری تزئینی از طریق واردات تامین می‌شود که این امر مایه افتخار است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۰۸ پروژه با ارزش ۲۱۳ میلیارد تومان در ایام دهه فجر در ۱۶ شهرستان استان تهران به بهره برداری می رسد، بیان کرد: ۱۷ پروژه مربوط به گلخانه و باقی در زمینه  احداث کانال خطوط انتقال آب، مرمت قنوات و زیربخش‌های مختلف آب و خاک است که به این ترتیب ۸ هزار و ۸۴۲ شغل از قبل این پروژه‌ها در استان ایجاد می‌شود که ۲ هزار و ۹۸۷ شغل به طور مستقیم و ۵ هزار و ۸۵۵ شغل غیر مستقیم است.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت تنظیم بازار میوه شب عید گفت: با توجه به آنکه قیمت میوه بالاست و نگران افزایش قیمت در ایام پایانی سال هستیم از این رو بیشتر از سال های قبل سیب و پرتقال با کیفیت در سرد‌خانه‌ها ذخیره شده است که با این وجود اجازه نخواهیم داد که نوسان قیمت این دو میوه در شب عید مردم را اذیت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از ذخیره سازی ۳ برابری سیب نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: طبق روال همه ساله از ۲۵ اسفند  اقدام به توزیع میوه‌های تنظیم بازار در غرفه‌های میادین میوه و تره بار خواهیم کرد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازار شب عید برای توزیع در غرفه‌های میادین میوه و تره بار مشخص نیست بیان کرد: البته در اسفند قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازار از طریق ستاد تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی و سپس غرفه‌های میادین میوه و تره بار اعلام خواهد شد.

رشد ۴۶ درصدی تولیدات محصولات کشاورزی در استان تهران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران  مجموع تولید محصولات کشاورزی استان تهران در سال ۵۷ را یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: علی‌رغم تصور عموم که فکر نمی‌کنند استان تهران نقش مهمی در تولید کشاورزی داشته باشد، اما هم‌اکنون ۵.۷ میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می‌شود که نسبت به ۴۰ سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشته است.

وی وسعت سرزمین استان تهران را یک میلیون و ۳۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بخشی از این سرزمین مربوط به منابع طبیعی، اراضی کشاورزی و بخشی اسکان و با ۱۶ تا ۱۷ میلیون جمعیت است. از این میزان تنها ۱۸۷ هزار هکتار به زمین‌های کشاورزی اختصاص دارد که نسبت به استان‌های دیگر رقم قابل توجهی نیست؛ این در حالیست که استان تهران به اندازه استان آذربایجان غربی، دو برابر استان کردستان و یک میلیون تن بیشتر از استان اردبیل محصول تولید می‌کند که تمامی این عوامل بیانگر بهره‌وری بالا در استان تهران است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه از مجموع ۵ میلیون و ۷ دهم میلیون تن تولید در استان تهران ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به محصولات زراعی اختصاص دارد بیان کرد: میانگین عملکرد تولید محصولات زراعی در کشور ۷.۴ تن بوده در حالی که در استان تهران متوسط عملکرد در هکتار ۲۱ تن است که این امر بیانگر عملکرد ۳ برابری بهره‌وری نسبت به سطح کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران میانگین عملکرد باغات کشور را ۲۸ تن اعلام کرد و افزود: باغات استان تهران ۳ برابر میانگین کشوری بهره‌وری دارند به طوری که ۲۵ درصد گیلاس تولیدی کشور، ۲۵ درصد قارچ تولیدی، ۳۰ درصد سبزی و صیفی، ۱۸ درصد تخم‌مرغ، ۵۳ درصد گل شاخه بریده، ۱۳ درصد ماهیان زینتی و ۱۱ درصد شیر و ۱۵ درصد ذرد علوفه‌ای مورد نیاز کشور از استان تهران تأمین می‌شود.

وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در بخش کشاورزی استان تهران را طمع برخی افراد به تغییر کاربری اراضی کشاورزی دانست و گفت: سازمان تمامی تلاش و همت خود را جهت کوتاه کردن دست طمع این افراد به کار گرفته است به طوری که طی یک سال اخیر کار‌های خوبی در راستای جلوگیری از دست درازی افراد سودجو به عرصه‌های ملی در استان صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۵ هزار واحد تولیدی و خدماتی اعم از سردخانه، صنایع تبدیلی، دامداری، مرغداری و گلخانه در استان تهران مشغول فعالیت هستند، بیان کرد: این در حالیست که تنها ۸ درصد این واحد‌ها در تعطیلی به سر می‌برند که در قیاس با سایر بخش‌ها این عدد افتخارآور است. سازمان در راستای تحقق پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با تأمین نقدینگی و رفع اختلاف بین شرکا در صدد فعال کردن واحد‌های غیرفعال است.

ذوالفقاری میزان تولید سالانه گندم در استان تهران را ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: تا چند سال گذشته میزان سن زدگی گندم در استان تهران بسیار بالا بود که به منظور تحقق پروژه اقتصاد مقاومتی میزان سن زدگی گندم در سال گذشته به زیر یک درصد و بنابر آمار شرکت بازرگانی دولتی در سال زراعی ۹۷-۹۶ به کمتر از ۶ دهم درصد رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران مصرف بهینه آب در استان تهران را یکی دیگر از موضوعات مهم برشمرد و گفت: میزان ۲۲۰ میلی‌متر بارندگی سالانه در تهران نشان از شرایط اقلیمی خشک این استان دارد بنابراین کشت دیم تنها در نقاط محدودی از این استان امکان پذیر است.  به همین دلیل مکانیزه شدن مزارع به سیستم‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار گرفته است که بنابر آخرین آمار از ۱۸۷ هزار هکتار اراضی ۶۰ هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری که عمدتاً آبیاری قطره‌ای و تیپ  هستند، مجهز شده اند.

به گفته وی به ازای هر هکتار اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رقمی معادل ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان را بلاعوض در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهیم.

ذوالفقاری ادامه داد: در استان تهران تنها ۴۳ درصد آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر بیانگر افزایش بهره‌وری در واحد سطح است چراکه به ازای هر متر مکعب آب مصرفی ۲.۲ کیلوگرم محصول در استان تولید می‌شود در حالیکه در کشور به ازای هر متر مکعب آب تنها یک و نیم کیلوگرم محصول تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه استان تهران رکورددار تولید محصولات گلخانه‌ای است، گفت: هم‌اکنون از  ۱۲ هزار هکتار تولیدات مربوط به گلخانه‌های موجود در کشور، ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به استان تهران است که این امر نشان می‌دهد که ۳۰ درصد گلخانه‌ها در استان تهران ایجاد شده است.

وی تولید در فضای گلخانه را ۱۰ برابر فضای آزاد اعلام کرد و گفت: اگرچه میزان آب مصرفی در یک هکتار فضای باز با فضای گلخانه تقریباً برابر است، اما در فضای باز تنها ۳۰ تا ۵۰ تن محصول تولید می‌شود که در فضای گلخانه این رقم به ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن می‌رسد، به عبارت دیگر این امر نشان می‌دهد که مصرف آب در گلخانه یک دهم مصرف آب در فضای آزاد است.

ذوالفقاری ایجاد گلخانه را یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد در تمامی استان‌ها برشمرد و گفت: استان تهران موضوع احداث گلخانه‌های جدید را در دستور کار خود قرار داده است به طوری که از ابتدای سال تاکنون ۲۶۱ هزار هکتار گلخانه در شهرستان‌های استان ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه گل شاخه بریده در کشور داریم، افزود: حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار از این میزان در استان تهران و عمدتاً در شهرستان پاکدشت است که با این وجود بیش از یک میلیارد شاخه گل در استان تولید می‌شود.

تأمین برخی نهاده‌های دامی از طریق واردات منطقی است / غرامت کشاورزان خسارت دیده به طور کامل پرداخت شد

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود درباره تأمین نهاده‌ها گفت: اگرچه هم‌اکنون در شرایط تحریم به سر می‌بریم، اما تولید برخی نهاده‌های دامی همچون ذرت علوفه‌ای به سبب آب‌بر بودن توجیه ندارد و منطقی است که نیاز کشور را از طریق واردات تأمین کنیم.

به گفته وی علی‌رغم مشکلاتی که در نقل و انتقال ارز برای واردات نهاده‌های دامی وجود دارد به صورت هفتگی جلساتی با واردکنندگان، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، دامداران و مرغداران برگزار می‌کنیم تا این مشکلات را مرتفع کنیم و بتوانیم نیاز خود را از طریق واردات تأمین کنیم.

ذوالفقاری ادامه داد: در بخش بیمه محصولات کشاورزی، تمامی خسارت کشاورزان به طور کامل پرداخت شده است و هم‌اکنون استان تهران هیچگونه بدهی به کشاورزان خسارت دیده در سال زراعی گذشته ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی خبر داد و گفت: در سال ۹۷ بیش از ۲۴۶ میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی و معادل این رقم از تسهیلات منابع داخلی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که این رقم قابل توجهی است.

وی  افزود: بانک‌ها از جمله بخش‌های اقتصادی به شمار می‌روند که تولیدکنندگان و بهره‌برداران برای دریافت تسهیلات به شدت از آن‌ها گلایه‌مند هستند، اما به سبب تعامل ایجاد شده با بانک کشاورزی نارضایتی کشاورزان برای دریافت تسهیلات از بانک کشاورزی نسبت به سایر بانک‌ها کمتر است.

جلوگیری از هزار و ۷۶۰ ساخت و ساز غیرمجاز در استان تهران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون از فعالیت هزار و ۷۶۰ ساخت و ساز غیرمجاز در کشور جلوگیری شده است، بیان کرد: مدعی نیستیم که به طور کامل  ساخت و ساز‌های غیرمجاز در استان تهران را متوقف کرده‌ایم، اما از آنجا که قانون فعلی بازدارنده نیست از این رو این موضوع موجب شده است تا متخلفان جریح‌تر شوند، به همین خاطر از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود که این قانون را اصلاح کنند و جرایم سنگین‌تری برای متخلفان در نظر بگیرند.

زراعت ۳۲ هزار هکتار غلات و علوفه دامی با آب‌های نامتعارف

ذوالفقاری در بخش دیگر سخنان خود درباره استفاده از آب‌های نامتعارف در استان تهران گفت: از نظر قانون وظیفه ساماندهی آب‌های نامتعارف و به عبارتی فاضلابی و صنعتی بر عهده وزارت نیروست که بارها این موضوع را به صورت مکتوب و شفاهی از وزارت نیرو مطالبه کرده‌ایم. وزارت نیرو باید به این موضوع ورود کند و آب‌های نامتعارفی که در جنوب تهران و برخی شهرستان‌های استان وجود دارد و کار کشاورزی با آن  صورت می‌گیرد تصفیه کند چراکه هیچ مرجعی حق ندارد آب نامتعارف را رها کند.

وی ادامه داد: کشاورزان جنوب استان تهران از جمله شهرستان‌های ری، ورامین و قرچک یک زمانی تخصیص آب داشتند و  برخی محصولاتشان از جمله گندم و برنج شهرستان ری معروف بود اما هم‌اکنون به سبب سد‌های ایجاد شده و ممانعت از ورود حقابه آنها، آب مورد نیاز کشاورزان از طریق لوله به مصرف شرب تهران اختصاص یافت. همین موضوع باعث شده تا کشاورزان از آب‌های نامتعارفی که از کنار مزارعشان رد می‌شود استفاده کنند. هیچ قانونی نمی‌تواند جلوی این بهره‌برداران را بگیرد چراکه آن‌ها به غیر از کشاورزی شغل دیگری ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه تعاملات خوبی میان جهاد کشاورزی، محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت نیرو انجام شده است، بیان کرد: بر این اساس نباید محصولات سبزی، صیفی، تازه‌خوری و برنج با آب‌های نامتعارف کشت شود چرا که بسیار خطرناک است.  در مقابل کشت محصولاتی مانند غلات و جو با آب های نامتعارف ایرادی ندارد و خطر کمتری دارند.  به همین خاطر هر جا که مسئولان ادارات جهاد کشاورزی استان کشت سبزی و صیفی با آب‌های نامتعارف را ببینند به رئیس اداره بهداشت شهرستان اعلام می‌کنند تا این محصولات معدوم شوند.

وی ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ ارز و عدم توجیه واردات چوب، ۴۰ هکتار از این اراضی را به زراعت چوب اختصاص داده ایم چراکه زراعت چوب با آب‌های نامتعارف مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد کرد.

ذوالفقاری از زراعت غلات و ذرت علوفه‌ای همچون گندم، جو، کلزا  با آب‌های نامتعارف در ۳۲ هزار هکتار از اراضی جنوب تهران خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران درباره آخرین وضع محصولات گواهی شده گفت: اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با سازمان استاندارد تهران جهت تولید محصولات سالم منعقد کرده‌ایم و از آنجا که مصرف کود و سم در کشور ما بسیار کمتر از کشور‌های اروپایی است از این رو باید تلاش کنیم که سموم بی خطر را در باغات و مزارع خود استفاده کنیم.

وی در پایان با اشاره به عوامل مؤثر در مصرف بهینه آب، تصریح کرد: استان تهران با توسعه گلخانه‌ها به دنبال مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است و از آنجا که رتبه اول گلخانه ها در سطح کشور را داریم  این امر بیانگر رتبه نخست استان در مصرف بهینه آب است.

انتهای پیام/

مردم نگران نوسان قیمت در ایام پایانی سال نباشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
-
xedfrf
۰۸:۴۸ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
اینقدر نمک به زخم دل فقرا نریزید ...مادری را دیدم که از جلوی میوه فروشی رد می شددخترش موز می خواست به دلیل نداری دوتا سیلی به صورت دختره زد وبغلش کرد ورفت رفتم دنبالش گفتم بیا من براش می خرم به خاطر آبروش گفت نه موز نمی خواست ...حالا هی بگو میوه شب عید ذخیره شد اهای شما کجای کارید ...اینقدر نمک برزخم فقرا نریزید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
خریدسیب زمینی هم رویاشده چه برسه سیب هوایی وپرتقال مردم اصلانگران نیستند
France
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
یاد قدیم‌ها بخیر چه عیدایی داشتیم سر سفره آنقدر فراوانی بود فقط بهمون میگفتند آنقدر بخورید که دل درد نگیرید الان خونه هر کی میخوایم بریم سختمونه چون خودمون نداریم بخوریم وای به حال دیگران
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۱۴:۴۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
به گفته ذوالفقاری هم اکنون تنها بخشی از نیاز گوشت قرمز، روغن و برخی میوه‌های گرمسیری تزئینی از طریق واردات تامین می‌شود که این امر مایه افتخار است.
پس بقیه اقلام تولید داخله، پس چرا هر جا میریم خرید، میگن دلار گرون شد قیمتها رفت بالا
تکلیف ما رو روشن کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
بله انبار کنید و گرون بفروشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
از نظر من این یعنی قیمت نسبت به پارسال سه برابر میشه ...خدا بهمون رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۱۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
نگید ذخیره داریم اونم تحریم میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
نخیر عزیزجان تحریم کجا بوده . همه ی این گرونیها سر همین ذخیره سازی ها است. ذخیره لوازم خانگی . ذخیره خودرو. ذخیره خوراکی و ....
آخرین اخبار