وزیر جهاد کشاورزی در نگاه یک:

حفظ منابع آب و خاک حیاتی ترین موضوع بخش کشاورزی/ هیچ نگرانی برای تولید گندم و آرد نداریم

حجتی گفت: بعد از انقلاب حیاتی‌ترین موضوع کشاورزی، حفظ منابع آب و خاک بوده و بیشترین سرمایه گذاری در این حوزه انجام گرفت.

آبیاری فرعی بعد از پیروزی انقلاب به ۱ میلیون هکتار رسید/ حفظ آب و خاک مهم‌ترین تاکید دولت‌هابه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در برنامه نگاه یک در خصوص شرایط کشاورزی پس از انقلاب اظهار کرد: در این بخش بیشترین سرمایه گذاری در حوزه آب و خاک انجام گرفت و حیاتی‌ترین موضوع برای دولت‌ها حفظ منابع، آب و خاک بوده است.

وی افزود: در بهمن ۵۷ کل شبکه فرعی آبیاری ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که اکنون به ۱ میلیون و ۱۶۵ هزار هکتار رسیده است.

حجتی تاکید کرد: بخش آبیاری‌های نوین سال ۵۷، ۳۸ هزار هکتار بود که اکنون ۲ میلیون و  ۵۰ هزار هکتار رسیده است. در تجدید و نوسازی اراضی به یک میلیون و ۶۳۰ هزار هکتار رسیده ایم، سال ۵۷ نوسازی جنگل‌ها ۳۰ هزار و حالا ۴۰۰ هزار هکتار بوده است.

وی افزود: سال ۵۷ آبخیزداری و حفظ خاک ۵۰۰ هزار هکتار بوده که امسال به ۲۷ میلیون هکتار برای رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کمبود آب تصریح کرد: کدام زمان مشکل آب در کشور نبوده است؟ در قرن‌های متوالی کم آبی‌ها و بی آبی‌ها داشته ایم که بخشی از آن مربوط به کمبود منابع آبی است.

وی ادامه داد: در بحث آبخیزداری، آب با چک دم‌ها مدیریت می‌شود تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

حجتی با اشاره به عدم هدر رفت درخت‌ها پس از پیروزی انقلاب گفت: پس از گازرسانی دیگر شاهد از بین رفتن مراتع و جنگل‌ها برای تهیه هیزم جهت گرمایش نبودیم.

وی ادامه داد: بحث دیگری که در بخش کشاورزی مطالعات گسترده ای در آن صورت گرفته است بررسی تاثیر گازهای گلخانه در مراتع و جنگل هاست.

حجتی اشاره کرد: افزایش گازهای گلخانه ای باعث تغییر اقلیم می شود و رئیس جمهور بر این موضوع تاکید دارد تا برای کاهش آن تلاش شود. کاهش گازهای گلخانه ای باعث افزایش رطوبت و در نتیجه افزایش بارش ها خواهد بود.

وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: تولیدات محصولات باغی ما در سال ۵۷، حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که هم اکنون ۲۱ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: در تولیدات محصولات شیلاتی در سال ۵۷ حدود ۳۲ هزار تن تولید داشتیم که چیزی حدود ۱۳۲ هزار تن رسیده است.

حجتی ادامه داد: آمریکا به صورت علنی با بستن حساب های بانکی ما علی رغم قانون حقوق بشری، غذا و داروی ما را تحریم کرده است اما هیچ نگرانی برای تولید گندم و آرد نداریم و نانوایی ها با مشکل تامین آرد مواجه نخواهند شد.

وی گفت: منظور ما از افزایش بهره وری یعنی استفاده از ظرفیت‌ها دانش بنیان با کاهش استفاده از آب در تولیدات محصولات کشاورزی است.

حجتی تاکید کرد: موضوع قابل توجهی که بعد از انقلاب در عرصه کشاورزی رخ داد مبارزه با آفت ها و تولید بذر هایی است که در انواع مختلف از جمله بذرهای سازگار و بذرهای ماندگار می توان نام برد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تولیدات گوشت مرغ ما در اوایل انقلاب اسلامی حدود صد هزار و ۶۳ تن بود که این مورد در سال های گذشته به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده این رقم بیانگر رشد ۱۷ برابری تولیدات گوشت مرغ در این سالهاست.

وی افزود: صادرات بخش کشاورزی در خیلی از محصولات به صورت مزیتی انجام می شود یعنی ما می توانیم با آب کم محصولات با ارزش افزوده بالاتری تولید کنیم، در بخش تولیدات محصولات صادراتی از ۲۵۰ میلیون دلار به ۵۹۷ میلیارد و هفتصد و هفتاد میلیون دلار در سال رسیده ایم.

توسعه کشت محصولات گلخانه ای

حجتی تشریح کرد: یکی از بخش هایی که قبل از انقلاب هیچ توجهی به آن نشده است پرورش محصولات گلخانه ای است که تقریباً صفر بوده است اما در حال حاضر ما در سطح کشور ۱۵ هزار هکتار محصولات گلخانه‌ای تحت کشت داشته و مصرف آب را در حدود ۱۰ برابر کاهش داده ایم.

حجتی تشریح کرد: در کشور ظرفیت های زیادی برای افزایش تولیدات محصولات کشاورزی داریم به طور مثال هم اکنون ظرفیت زیر کشت تولید چغندرقند بسیار کاهش پیدا کرده اما در برابر آن افزایش ۳۰ درصدی تولیدات چغندر شکر را شاهد هستیم علاوه بر اینکه ما در سال های گذشته چغندر را در فصل پاییز به کشت رساندیم تا بتوانیم کمترین میزان استفاده از آب را به ثبت کنیم. کشت پاییزه از بهترین سیاست‌گذاری‌های دولت ها در گذشته بوده است.

وی افزود: بحث نشاکاری هم یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که دولت به آن توجه داشته تا بتواند از مصرف آب و هدر رفت آن در مصارف کشاورزی جلوگیری کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تولیدات گلخانه ای در کشور گفت: هم اکنون نشاء گوجه فرنگی در شهرضا و اصفهان تولید شده و به بوشهر و جنوب کشور ارسال می‌شود و آنها پس از کاشت، گوجه فرنگی تولید شده را در بهمن ماه به دست بازاریان و مشتریان می رسانند تا با افزایش قیمت در این فصل مواجه نشویم.

در بخش دامداری با کشورهای توسعه یافته رقابت می کنیم

حجتی از رشد ۱۰ برابری تولید شیرخام در کشور خبر داد و اظهار کرد: ما در سال ۵۷ چیزی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شیر خام تولید می‌کردیم اما امسال حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن شیر خام تولید می‌شود. قابل ذکر است که ما در بخش دامداری با بزرگترین کشورهای توسعه یافته از جمله هلند و نروژ رقابت می‌کنیم.

وی بیان کرد: کلزا هم از جمله مواردی است که کشت آن آب بسیار کمی را مصرف می کند، جالب است بدانید که از زمین های کشاورزی که در آنها کلزا کشت می‌شود محصولات گندمی با کیفیت تری را تولید می‌کند چراکه کلزا ازت خاک را آزاد می‌کند.

تشریح عوامل داخلی و خارجی موثر در افزایش قیمت گوشت قرمز

 

حجتی به دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازارها اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد دو عامل داخلی و سه عامل خارجی موجب افزایش قیمت گوشت در بازارها شده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که موجب افزایش قیمت گوشت در بازارها بود، افزایش قیمت ارز در بازار و همچنین تفاوت آن با نرخ دولتی بود. نکته دیگر  قاچاق دام در مرزهای کشور از جمله مرزهای جنوبی و غربی کشور بود زیرا آنها هر کیلو لاشه گوسفندی را به قیمت ۱۶ هزار دینار به فروش می رساند که معادل ریالی آن برابر هر کیلو ۱۲۸ هزار تومان شد.

حجتی تشریح کرد: این امر موجب کشف قیمت در بازارها شد و دیگر هیچ دامداری قصد فروش دام خود به صورت لاشه و یا حتی زنده به شرکت‌های دولتی و دولت با قیمت پایین‌تر نداشت.

وی افزود: هر کیلو دام زنده باید در بازار بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان و هر کیلو گوشت قرمز ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان به فروش برسد قیمت گوشت اکنون در حباب قیمتی گرفتار شده است.

حجتی تاکید کرد: خوشبختانه با بارش خوبی که امسال در مراتع صورت گرفت هم اکنون جنوب کشور مراتع سبزی دارد و دامداران قصد دارند تا دام خود را پربار تر و سنگین تر کرده سپس به فروش برساند همین امر موجب کاهش  عرضه گوشت قرمز شده است.

وی افزود: دغدغه مردم را می‌دانیم و به راحتی از کنار آن عبور نمی کنیم ما امسال با افزایش ۲۰ درصدی واردات گوشت نسبت به سال گذشته برای تنطیم بخشی از بازار مواجه بوده ایم. پیش بینی می‌کنیم قیمت گوشت ثابت باقی بماند و سپس پس از دوره گذار شاهد کاهش قیمت و واقعی شدن آن باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در شناسنامه دار کردن دام‌ها عقب هستیم زیرا معتقدم حتی باید سبزی های تولیدی را کدگذاری کنیم البته محصولاتی نظیر گوشت مرغ کد گذاری شده اند تا بتوان پس از فروش ایرادات را به صورت قانونی پیگیری کرد.

وی افزود: برخی معتقد هستند که ارز دولتی هیچ تاثیری در بازارها نداشته است اما آیا اگر نهادها و مواد اولیه با ارز آزاد وارد می شد قیمت نهایی محصولات گوشت مرغ و گوشت قرمز بیش از این چیزی که در بازار بود مشاهده نمی‌شد؟

حجتی تاکید کرد: باید هدفمند ارز را تخصیص می‌دادیم برای مثال برای برخی کالاهایی نظیر چای پوشش ۱۰۰ درصدی ۴هزار و ۲۰۰ تومانی لازم نبوده بلکه مواد خوراکی نظیر گوشت قرمز و گوشت مرغ باید به صورت ۱۰۰ درصدی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود.

وی بیان کرد: یک الی دو تاجر عمده وارد کننده نهاده های دامی و خوراکی در کشور و جود دارد که بنده معتقدم باید خود تولیدکنندگان به واردات مواد اولیه مشغول شوند تا دست در بازارها کاهش پیدا کند.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز کرد: نرخ پیشنهادی ما برای خرید تضمینی گندم ۱۷۰۰ تومان بود که با طی شدن پروسه های مختلفی به ۱۶۰۰ تومان رسید البته بسیاری از همکاران من نرخ دیگری را که کمتر از هزار و ۶۰۰ تومان بود پیشنهاد می دادند. معتقدم قیمت بالاتر از این لیاقت دسترنج کشاورزان داخلی بوده است.

وی افزود: شرایط جنگ اقتصادی و محدودیت های ما این رقم را به رسمیت شناخت و امیدواریم همگان این شرایط سخت را برای اداره کشور درک کند.



هیچ محصول تراریخته ای در کشور تولید نمی شود



حجتی بیان کرد: هیچ محصول تراریخته در کشور تولید نمی‌شود و پژوهشگران تنها به بررسی ژن های تولید محصول پنبه می پردازند اما واردات محصولاتی نظیر سویا و ذرت به صورت تراریخته انجام می شود.

وی تصریح کرد: عمده این واردات از آمریکای مرکزی و جنوبی است که البته شایان ذکر است دیگر در سراسر دنیا ذرت و سویا به صورت تراریخته تولید می شود چنانچه واردات این محصولات از هند هم به صورت تراریخته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این محصولات باید در دو روش کدگذاری شود. یکی از آنها در مواد عمده و خام که بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است صورت می‌گیرد و بخش دیگر آن در زمان توزیع بر عهده وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: در تامین میوه شب عید به مانند سال‌های قبل زودتر از موعد اقدام کرده و در جمع ۷۰ هزار تن پرتقال و سیب را ذخیره کردیم که ۳۰ هزار تن سیب و ۴۰ هزار تن پرتقال بوده است، طبق آخرین اخباری که به دست بنده است که ۸ هزار تن پرتقال حمل شده و به سمت سردخانه ها هدایت می‌شود و البته سیب ها هم اکنون ذخیره‌سازی شده است.

حجتی در پایان گفت: باید از بسیاری از ظرفیت های مغفول مانده کشوری استفاده شود ظرفیت‌های نظیر پرورش شترمرغ، پرورش شتر، تولید محصول خارشتر که ارزش غذایی بالایی نسبت به یونجه دارد، توجه و مدیریت این منابع همگی در آینده جزء دستاوردهای بزرگ انقلاب به حساب خواهد آمد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار