دبی رودخانه کارون از یکهزار متر مکعب بر ثانیه گذشت

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از افزایش دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز به یکهزار و ۲۵۷ دقیقه بر ثانیه خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمیدرضا لشکری، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق با اشاره به شرایط سیلابی رودخانه‌های خوزستان بر اثر بارش‌های اخیر، گفت: دبی کارون در مقطع اهواز به دلیل سیلابی شدن وضعیت این رودخانه، به یک هزار و ۲۵۷ مترمکعب بر ثانیه رسیده، در حالی که دبی متوسط در شرایط نرمال ۲۵۰ تا ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه رودخانه‌های خوزستان در چند سال گذشته در خشکسالی شدید بوده اظهار داشت: با این سیلاب امکان خودپالایی رودخانه‌ها فراهم گردید.

لشکری در ادامه بیان کرد: در اهواز مشکلی از بابت افزایش دبی و جریان رودخانه کارون وجود ندارد و این رودخانه در مقطع اهواز توان عبور دبی تا ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه را نیز دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اذعان داشت: ورودی سد دز نیز در روز چهارشنبه یکهزار و ۳۰۴ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن ۲۵۶ مترمکعب بر ثانیه است که کاهش دبی با هدف تعادل بخشی جریان رودخانه دز به دلیل ۲ رودخانه فصلی (دو کوهه و کهنک) است.

این مقام مسئول افزود: دبی دز امروز در مقطع دزفول ۲۷۴ مترمکعب بر ثانیه، در ایستگاه حرمله یکهزار و ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه (به دلیل روان آب‌های بالارود و کهنک) و در بامدژ ۹۸۹ مترمکعب بر ثانیه است.

حمیدرضا لشکری با اشاره به شرایط سیلابی کرخه اذعان داشت: ورودی آب به سد کرخه در روز چهارشنبه یکهزار و ۷۹۳ مترمکعب بر ثانیه و خروجی از سد تنظیمی کرخه ۲۹۱ مترمکعب بر ثانیه است که کاهش دبی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مناطق پایین دست است.

وی اظهار کرد: دبی کرخه در حمیدیه ۳۷۴ مترمکعب بر ثانیه، در رودخانه میسان ۲۰۸ مترمکعب بر ثانیه و در هوفل ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه است.

لشکری همچنین با اشاره به ۶ شهرستان که در نتیجه سیلاب دز و کرخه دچار مشکل شده اند، گفت: بیشتر مشکلات در این مناطق به دلیل شکسته شدن سیل بند‌ها اتفاق افتاده است.

به گفته وی، کشاورزان در تابستان سیل بند‌ها را برای برداشت آب از رودخانه می‌شکنند و یا لوله‌هایی روی آن قرار می‌دهند.

انتهای پیام/گ

افزایش دبی رودخانه کارون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.