رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

باید آمادگی کامل برای مقابله با آفت ملخ دریایی را داشته باشیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر آمادگی به منظور مقابله با با آفت ملخ دریایی تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیخسرو چنگلوایی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شامگاه شنبه درنشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع پیش آگاهی در خصوص آفت ملخ دریایی گفت: آفت ملخ دریایی در برخی استان‌ها مثل بوشهر و هرمزگان دیده شده که البته به مرحله طغیانی نرسیده وهنوز در فاز انفرادی است با این حال نباید در استان از آن غافل باشیم.

وی بیان کرد: در این شرایط باید آمادگی کاملی از نظر تجهیزات، سموم و باند‌های فرودگاه داشته باشیم.

چنگلوائی اذعان داشت: هنوز از نظر حمله جمعی ملخ دریایی، اتفاق خاصی در استان نیفتاده و این نشست نیز به منظور پیشگیری و پیش آگاهی است.

این مقام مسئول افزود: گروه‌های کنترل و همچنین ستاد پیش آگاهی از دیروز در شهرستان‌های مربوطه تشکیل شده اند و رییس سازمان برنامه و بودجه استان برای تامین اعتبار مقابله با این نوع آفت، قول مساعد داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: از نیرو‌های مرزبانی درخواست می‌کنیم اگر در محدوده مرز‌ها این نوع آفت را مشاهده کردند به سرعت موارد را گزارش دهند.

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: ملخ دریایی در همه مراحل رشد یک گیاه تاثیرگذار است، سالیانه ۴ تا ۵ نسل از آن می‌تواند تولید شود که این روند رشد، در کنار همه چیزخوار بودن این آفت، می‌تواند موجودیت کشاورزی یک کشور را به خطر اندازد.

وی بیان داشت: این آفت یکی مخرب‌ترین آفت‌های محصول کشاورزی و باغی است که هجوم آن می‌تواند خسارت شدیدی به محصولات کشاورزی وارد کند به طوری که در برخی کشور‌ها موجب بروز قحطی شده است.

چنگلوائی با اشاره به این که این نوع ملخ از محصولات زراعی، باغی، نیشکر، گیاهان و تنه درختان تغذیه می‌کند، گفت: وسعت محدوده برخی دسته‌های این ملخ‌ها به یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد و در هر دسته میلیارد‌ها ملخ وجود دارد.

وی افزود: یک ملخ دریایی می‌تواند روزی ۲ برابر وزن خود غذا بخورد که همین موضوع عمق فاجعه را نشان می‌دهد، لذا یک دسته یک هزار و ۲۰۰ کیلومتری می‌تواند روزانه میانگین ۱۵۰ هزار تن محصول کشاورزی را نابود کند.

چنگلوایی اظهار کرد: خاستگاه این آفت عمدتا کشور عربستان و همچنین مراکش و کشور‌های آفریقایی است، با توجه به مرز مشترک کشور ما با کشور‌های حاشیه خلیج فارس، استان ما نیز می‌تواند در معرض خطر هجوم ملخ دریایی قرار گیرد.

فروش ملخ دریایی در عربستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه افزود: در کشور عربستان این نوع ملخ با توجه به خاصیت آن به فروش می‌رسد و بسیار خوشمزه است.

چنگلوائی در خصوص مقابله با این نوع آفت بیان داشت: ملخ دریایی جزو آفت‌هایی است که مبارزه با آن از صفر تا صد برعهده دولت است و مثل آفات دیگر نیست که کشاورزان خودشان اقدام به سمپاشی کنند.

وی تصریح کرد: بنا بر اولویت‌ها در حال حاضر، دستگاه‌های سم پاش در شهرستان‌هایی مثل هندیجان، ماهشهر، زیدون بهبهان، آبادان و خرمشهر متمرکز شده اند.

هجوم ملخ دریایی به ایران ۲ بار سابقه دارد

علیرضا جمشیدیان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: این آفت بومی ایران نیست و از کشور‌هایی مثل عربستان، مراکش، هندوستان و پاکستان وارد کشور می‌شود که تا ۲ هزار کیلومتر قدرت پراکندگی و پرواز دارد.

وی اظهار داشت: این آفت به کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع هجوم می‌برد که با از بین بردن مراتع می‌تواند موجب کاهش تولید شیر و گوشت شود.

جمشیدیان تصریح کرد: این نوع ملخ یک بار در دهه ۴۱ بار نیز در دهه ۷۰ وارد ایران شده است که در دهه ۴۰ خسارات بسیاری بر جای گذاشت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: ملخ دریایی بیشتر در مناطق مرطوب و ساحلی ظاهر می‌شود و در کنار ساحل نیز تخم ریزی می‌کند.

انتهای پیام/گ

لزوم آمادگی برای مقابله با ملخ دریایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
India
محمد
۱۰:۰۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
سلام فیلم هجوم ملخها به خوزستان که از جاده دیلم هندیجان گرفته شده رو دارم ولی چطور بفرستم.