مهمترین روش‌های به حرف آوردن کودکان/ با اصطلاحات کودکانه با فرزندتان حرف نزنید

یک متخصص اطفال گفت: حرف زدن کودکان مانند بسیاری از رفتارهای آنها، بستگی به آموخته‌ها و هوش کودک دارد.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات والدین برای کمک به حرف زدن کودکان، اظهار کرد: والدین برای حرف زدن کودک باید کارهایی انجام دهند تا به نتیجه مطلوبی برسند؛ حرف زدن کودک مانند بسیاری کارهای دیگر، بستگی به آموخته‌ها و هوش کودک دارد؛ پیشرفت در گفتار مخلوطی از طبیعت، ذات کودک، آموخته‌ها و تربیت اوست.

این متخصص اطفال بیان کرد: ژنتیک می‌تواند در حرف زدن کودک موثر باشد و هوش و استعداد در یادگیری گفتار به او کمک کند، اما محیط اطراف هم بسیار تاثیرگذار است و نحوه تربیت کودک در بروز توانمندی‌های او نقش مهمی ایفا می‌کند؛ وقتی در گفتار، شنوایی یا در رشد کودک مشکلاتی وجود داشته باشد، مداخله سریع والدین کودک می‌تواند کمک کننده باشد.

اقدامات والدین برای کمک به حرف زدن کودکان


بیشتر بخوانید: کودک چه زمانی شروع به حرف زدن می‌كند؟+ علت تاخیر کلا‌می


بهبود رشد گفتاری با کتاب خواندن

محتشمی ادامه داد: وقتی شما فهم بهتری از دلیل حرف نزدن کودک خود داشته باشید، می‌توانید راه‌هایی را برای بهبود رشد گفتاری او یاد بگیرید؛ زمان زیادی را به برقراری ارتباط با کودکتان اختصاص دهید، برای پیشرفت در حرف زدن کودک برای او کتاب بخوانید.

وی افزود: حتما لازم نیست که همه کتاب را برای کودک بخوانید، کتاب‌هایی که مناسب سن او و دارای تصاویری است که او را تشویق به تماشای آنها می‌کند، تهیه کنید؛ از موقعیت‌های روزانه برای تقویت گفتار کودک استفاده کنید به عبارت دیگر با او در طی روز صحبت کنید مثلا اسم میوه‌ها را در مغازه میوه فروشی به او بگویید، به او توضیح دهید که در حین درست کردن غذا یا تمیز کردن خانه چه می‌کنید، به اشیاء منزل اشاره کنید و در حین رانندگی نظر او را به صدا‌های اطراف خود جلب کنید.


بیشتر بخوانید: اشتباه تربیتی که والدین در تربیت کودک مرتکب می شوند


با فرزندتان بچه‌گانه صحبت نکنید

این متخصص اطفال تشریح کرد: از کودک سوالاتی بپرسید و پاسخ‌های او را تصدیق کنید حتی اگر فهم آنها سخت باشد؛  منظور خود را به صورت ساده بیان کنید، اما هرگز از «کلام بچگانه» استفاده نکنید و سعی نداشته باشید تا با لحن یک کودک صحبت کنید،  بچه گانه حرف زدن والدین و اطرافیان با کودک و نوزاد، می‌تواند تأثیر مخربی بر شکل‌گیری قدرت کلامی کودک داشته باشد.

اقدامات والدین برای کمک به حرف زدن کودکان

وی یادآوری کرد: با کودک با محبت صحبت کنید چرا که  صحبت درست و کامل با نوزاد، ادای کامل کلمات به ویژه حروف انتهایی کلمات و همینطور تکرار کلمات می‌تواند در پیشرفت دامنه کلمات کودک بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.