مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی؛

اجرای موفق طرح‌های مشارکت جویانه در جهت حفاظت از محیط زیست روستا‌ها

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:طرح‌های مشارکت در جهت حفاظت از محیط زیست روستا‌ها با موفقیت اجرا شده است.

اجرای موفق طرح‌های مشارکت جویانه در جهت حفاظت از محیط زیست روستا‌هابه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در صفر به قوچان و نشست با فرماندار قوچان گفت: معیشت پایدار و آشتی با طبیعت با نگاه به توان اکولوژیک و آمایش سرزمین گامی مهم در راستای توسعه پایدار و جلب مشارکت زیست محیطی در راستای رویکرد اقتصاد محلی و جلوگیری از تخریب محیط زیست است.

وی افزود:توجه به محیط زیست درحال حاضر به صورتی فراگیر در تمامی عرصه‌ها و خصوصا محیط‌های روستایی در جریان است و هدف از آن بهره برداری مناسب از محیط درعین حفاظت از آن است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  گفت: مناطق روستایی به واسطه نزدیکی بیشتر به طبیعت و اثرات مستقیمی که بر اجزاء طبیعت می‌گذارند و نیز تاثیراتی که از طبیعت می‌پذیرند، از اهمیت به سزایی برخوردارند و این امر ضمن اینکه حفظ محیط زیست روستا‌ها و مناطق اطراف را حایز اهمیت می‌کند، ضرورت توسعه تحقیق در حوزه‌های مختلف محیط زیست روستایی را دو چندان می‌سازد.

همتی با اشاره به مشکلاتی، چون فرسایش، کاستی‌های مراکز مناسب دفن زباله، عدم احداث تاسیسات فاضلاب به همراه مشکلات ناشی از کمبود آب و آلودگی منابع آب موجود به عنوان گوشه‌ای از مشکلات زیست محیطی روستا‌ها افزود: تغییر کاربری اراضی، آلودگی هوای محیط‌های روستایی، تخریب مناطق حفاظت شده را باید به این فهرست افزود. هرچند اصلاح سیستم شخم زنی، بهره برداری بهینه از منابع آبی با اصلاح کانال‌های آبیاری و اجرای طرح‌های توسعه فیزیکی روستایی و افزایش کارایی منابع موجود می‌توانند راهکار‌هایی موثری دراین خصوص باشند.

وی  گفت: اجرای طرح‌های متعددی همچون مدیریت کاربری اراضی، آموزش و مدیریت محیط زیست به همراه اجرای طرح‌های مشارکت جویانه در جهت حفاظت روستا‌ها از جمله برنامه‌های موثر جهانی است که دراستان به مرحله اجرایی رسیده و بازخورد‌های مثبتی را درپی داشته است.
 

هادی رجائی فر فرماندار شهرستان قوچان هم در این نشست گفت: واگذاری قرق‌های اختصاصی و بهره مندی بومیان از منافع اقتصادی مناطق می‌تواند راهگشای حضور و همراهی مردم با متولیان حفظ محیط زیست در روستا‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی، محیط زیست و آب سه اولویت نخست فرمانداری قوچان است اظهار داشت: توسعه اکوتوریسم و دخالت جوامع محلی در حفظ طبیعت دراین شهرستان نیاز به برنامه ریزی و پیگیری دارد که دردستور کار قرارگرفته است.


انتهای پیام//ا.س
 

سفر مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به قوچان

برچسب ها: محیط زیست ، محیط بان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.