حساس سازی جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه مردان

حساس سازی جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه و تبیین فرهنگ پیشگیری قبل از درمان و افزایش دسترسی مردان به اطلاعات صحیح سلامتی از جمله اهداف جهت در نظر گرفتن هفته ملی سلامت مردان است.

حساس سازی جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه مردانبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رحیمیان رئیس مرکز بهداشت تربت جام در جلسه برنامه ریزی هفته سلامت مردان  گفت: مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور با مخاطرات بیولوژیکی و محیطی ویژه روبرو هستند که برخی بیماری‌ها مانند ایدز، اعتیاد، حوادث ترافیکی، حوادث شغلی، سرطان‌های خاص و خشونت با شیوع و اهمیت بیشتری در مردان مشاهده می‌شود،
 
وی افزود: از طرف دیگر مردان نیروی مولد در جامعه هستند، نقش مسئول در خانواده دارند و ضامن امنیت خانواده و جامعه می‌باشند و بدین ترتیب برگزاری هفته سلامت مردان برای حساس‌سازی جامعه نسبت به اولویت‌های سلامت مردان اجتناب ناپذیر است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام افزود: امید به زندگی که از شاخص‌های توسعه یافتگی است در مردان ۲ سال کم‌تر زنان است و اگر اقدامات پیشگیرانه برای علل مرگ و میر بخصوص حوادث ترافیکی و سوانح شغلی در کشور انجام نشود، امید به زندگی بویژه برای مردان کاهش پیدا می‌کند.

رحیمیان در خصوص تاریخچه برگزاری هفته سلامت مردان گفت: در دهه اخیر در چین، اتریش، آمریکا و کانادا روز ملی سلامت مردان برگزار می‌شود و در کشور ما نیز در ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ پیشنهاد برگزاری این روز توسط انجمن اورولوژی ایران ارائه شد و تاکنون درسال‌های متوالی در نخستین هفته اسفندماه، این روز با همکاری و پشتیبانی دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت برگزار شده است.

وی افزود: در استمرار برنامه ترویج فعالیت جسمانی در مناسبت‌های ملی سلامت در دو سال اخیر و با توجه به برنامه عمل سازمان جهانی بهداشت برای کاهش کم تحرکی به میزان ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ با شعار "مردم فعال تر، برای جهانی سالم تر" در سال جاری نیز موضوع ترویج تحرک و فعالیت جسمانی به عنوان محور اقدامات هفته مذکور انتخاب شده است.

وی افزود: سه گروه اصلی هدف شامل جامعه مردان کشور و خانواده‌های آنان، مدیران حوزه‌های مختلف، مدیران سلامت و ارائه دهندگان خدمات سلامت (اعم از پزشکان، پرستاران و کارکنان بهداشتی) هستند.
 

انتهای پیام/س، ج
 
 

امید به زندگی از شاخص‌های توسعه یافتگی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.