کشت نشایی چغندرقند در سطح ۵ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور در سال ۹۸ توسعه می یابد

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند گفت:کشت نشایی چغندرقند در سطح ۵ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور در سال ۹۸ توسعه می یابد.

کشت نشایی چغندرقند در سطح ۵ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور در سال ۹۸ توسعه می یابدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،ولی اله یوسف آبادی در کارگاه آموزشی کشت نشایی و متراکم چغندرقند با هدف افزایش بهره وری آب در زراعت این محصول در ارومیه برگزار شد،  اظهار کرد: تلاش می‌شود با توجه به کمبود بارش‌ها و بحران بی آبی کشت نشایی چغندر قند به منظور صرفه جویی در مصرف آب در دستور کار قرار گیرد، به طوری که در سال ۹۷، در حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی زراعی کشور به طور مکانیزه زیر کشت نشایی این محصول رفت که اجرای این طرح موفقیت آمیز بود.

یوسف آبادی افزود: در تولیــد محصولات کشاورزی، به کارگیری هر روشی که منجر بـه کـاهش میـزان مـصرف آب آبیـاری و سموم شیمیایی به ازای هر واحد از تولید محصول شود و به عبارتی کـارا یی مـصرف ایـن نهـاده هـا را افزایش دهد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کشت نشایی چغندر قند به طور جدی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد گفت: در روش کشت نشایی چغندرقند، بـه دلیـل اینکـه بخشـی از طـول دوره رشد محصول در خزانه و در مساحت بسیار محـدودتری نسـبت بـه کشـت مسـتقیم بـذر در مزرعه سپری می‌شود و نیاز به آبیاری در این مدت بـه طـور قابـل تـوجهی کـاهش مـی یابـد، مشکل همزمانی نیاز به آبیاری مزارع غلات و چغندرقند در اول فصل تا حدود زیـادی حـل و در مصرف آب به طور قابل توجهی صرفه جویی می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند کشور و محقق مروج ارشد کشوری گفت:: با کشت نشایی این محصول به میزان ۳ هزار تا ۳۵۰۰ متر مکعب و در نوبت آبیاری نیز ۴ تا ۶ نوبت در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

وی ادامه داد: سابقه کشت نشایی چغندرقند در ایران به ۵۰ سال گذشته بر می‌گردد که بررسی‌های اولیه کشت این محصول به این شیوه از سال زراعی ۵۶-۵۵ آغاز شده بود که به دلیل کاربردی نبودن تحقیقات انجام شده با شکست مواجه شد.

این مسئول گفت: در این روش کشت عملیات تنک مزرعه بطور ۱۰۰ درصد و هزینه وجین علف‌های هرزنیز حدود ۵۰ درصد و مصرف بذر نیز در حدود ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی از عمده راهکار‌های افزایش کارایی مصرف آب در زراعت چغندرقند را استفاده موثر از نزولات جوی، کشت به موقع، مصرف آب بر اساس نیاز آبی در مراحل مختلف رشد و همچنین استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های جدید از جمله توسعه کشت نشایی و پاییزه چغندر قند عنوان کرد.

یوسف آبادی افزود: اولین بار در سال ۹۷ کشت نشائی چغندر قند در سطح ۱۲ هکتار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام گرفت که موفقیت آمیز بود، در سال زراعی جاری نیز این عملیات را در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی چغندر قند استان اجرا می‌شود.

 

انتهای پیام/م

 

برگزار ی کارگاه آموزشی کشت نشایی و متراکم چغندرقند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.