آیا پارلمان عراق عزمی راسخ برای بیرون کردن نظامیان آمریکایی دارد؟

حضور نظامیان آمریکایی در عراق این روز‌ها بیش از همیشه در محافل عراقی مورد بحث و کنکاش قرار دارد و گویا پارلمان این کشور عزم جدی برای این کار دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهایش در سوریه در حالی در حال اجرایی شدن است و نیرو‌های این کشور درحال خروج از مناطق مختلف سوریه هستند که اخبار رسانه‌ها حکایت از رفتن بخشی از این نیرو‌ها به عراق حکایت دارد و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز اخیرا اعلام کرده است که می‌خواهد پایگاه‌های آمریکا در عراق را حفظ کند تا مراقب ایران باشد.

ترامپ پس از اینکه در اواخر سال گذشته میلادی به شکل ناگهانی وارد پایگاه آمریکایی در عراق شد و با نظامیان این کشور دیدار کرد نشان داد که اصولا به حاکمیت عراق توجهی ندارد. عراقی‌ها با موضع گیری ترامپ مخالفت کرده اند، زیرا آنرا در راستای نقض حاکمیت عراق می‌دانند و تلاش‌ها در پارلمان عراق برای بیرون کردن آمریکایی‌ها شروع شده است.

«حیدر علی» کارشناس مربوط به راهبرد آمریکا در گفتگویی با المراقب العراقی گفت: «سیاستی که ترامپ دنبال می‌کند با سیاست‌های قبلی متفاوت است، زیرا به شکل مستقیم حرکت میکند و ایران را دشمن اول می‌داند و می‌خواهد که عراق منطقه‌ای برای مقابله با ایران باشد. آمریکایی‌ها از نظر هوایی و دریایی بر منطقه ارتباطی میان ایران و دریای مدیترانه مسلط هستند و هم اکنون می‌خواهند که زمینی نیز مسلط باشند و ارتباط ایران و حزب الله لبنان را به منظور دور کردن خطر از رژیم صهیونیستی دور کنند. راهبرد آمریکا بر سه محور استوار است؛ ادعای غلبه بر داعش، مقابله با گروه‌های مسلح ضد آمریکا و سوم حضور زمینی».

الاخبار در گزارشی به تعداد پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عراق پرداخته و اعلام کرده است که آمریکایی‌ها حدود ۱۰ پایگاه در عراق دارند که عبارتند از؛ پایگاه النصر یا ویکتوری که در داخل فرودگاه بین المللی بغداد است و برای فرماندهی و کنترل و اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

-پایگاه هوایی بلد که بزرگترین پایگاه هوایی در عراق است و در ۶۴ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد.

-پایگاه عین الاسد که دومین پایگاه هوایی بزرگ در عراق محسوب می‌شود و در ناحیه البغدادی در استان الانبار در نزدیکی رود فرات واقع شده است.

-پایگاه التاجی که در ۲۵ کیلومتری شمال بغداد واقع شده و تا حدود زیادی به پایگاه بلد شباهت دارد.

آیا پارلمان عراق برای بیرون کردن نظامیان آمریکایی عزمی راسخ دارد؟
-پایگاه الحبانیه یا التقدم که میان شهر‌های فلوجه و الرمادی قرار دارد و در آن دانشکده‌های نظامی برای آموزش و کنترل است.

-پایگاه هوایی القیاره که در استان نینوا واقع شده است و در ۳۰۰ کیلومتری شمال بغداد واقع شده است و در حال حاضر فرماندهی عملیات مشترک در آن قرار دارد.

-پایگاه کرکوک یا رینگ.

پایگاه اربیل که اخیرا با همکاری ریاست اقلیم کردستان عراق با هدف مقابله با داعش احداث شده است.

الاخبار همچنین از تلاش آمریکا برای ایجاد دو پایگاه برای نیرو‌های ویژه در منطقه عکاز در نزدیکی شهر مرزی القائم در غرب عراق و در منطقه الحمیره در نزدیکی الرمادی خبر داده است.

فرحان الدلیمی عضو شورای استان الانبار حدود دو ماه قبل اعلام کرد که ارتش آمریکا دو پایگاه جدید در الانبار احداث کرده است؛ که پایگاه اولی در شمال ناحیه الرمانه از توابع القائم در مرز با سوریه و که ۳۶۰ کیلومتری غرب الرمادی در مرکز الانبار واقع شده است و پایگاه دوم در شرق شهر الرطبه در ۳۱۰ کیلومتری از غرب الرمادی و ۱۰۰ کیلومتری مرز با سوریه ایجاد شده است.

عزم راسخ عراقی‌ها برای بیرون راندن نظامیان آمریکایی

اما عراقی‌ها زیربار زورگویی‌ها آمریکا نمی‌روند و نمایندگان مجلس این کشور از وضع قانونی سخن می‌گویند که نظامیان آمریکایی را به خارج از عراق هدایت خواهد کرد. حضور نظامیان آمریکایی به تصمیم پارلمان عراق مربوط می‌شود و بدون آن این پایگاه‌ها و حضور نظامی معنی ندارد.

هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح عراق اعلام کرد: «اجازه حضور نظامی به آمریکایی‌ها در عراق داده نمی‌شود. نیرو‌های آمریکایی ترسوتر از آن هستند که در شهر‌های عراق دست به تحرکاتی بزنند. ما از حاکمیت ملی حمایت می‌کنیم و اجازه خدشه وارد شدن به آنرا را نمی‌دهیم. قطعا اجازه حضور زمینی یا پایگاه‌های هوایی آمریکا در عراق را نمی‌دهیم و پارلمان در این باره تصمیم خواهد گرفت، اما با حضور برخی مستشاران با اهداف آموزشی مشکلی نداریم و این را دولت عراق مشخص می‌کند».

از حدود دو هفته قبل صحنه سیاسی عراق شاهد حرکت سریع و آشکاری برای اتخاذ گام عملی برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق استصحنه سیاسی عراق شاهد حرکت سریع و آشکاری برای اتخاذ گام عملی برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق است.

آنچه این حرکت را متفاوت از قبل کرده است ورود پارلمان به عرصه با قدرت تمام است. موضع گیری نمایندگان فراکسیون‌ها مهم پارلمان عراق گواه این است که قوانین و تصمیماتی اتخاذ خواهد شد که در ترسیم و تدوین مرحله آتی موثر است.

طی دو هفته گذشته ائتلاف‌های بزرگ پارلمانی یعنی الفتح به رهبری هادی العامری و سائرون به رهبری مقتدا صدر نشست‌های مشترک طولانی در سطح عالی داشته که موضوع حضور نظامیان آمریکایی در عراق محور اصلی آن بوده و اینکه کاری برای پایان دادن به آن باید به ویژه از سوی پارلمان عراق باید انجام شود.

آیا پارلمان عراق برای بیرون کردن نظامیان آمریکایی عزمی راسخ دارد؟
تلاقی فتح و سائرون درباره موضوع حضور آمریکایی‌ها و اتخاذ موضع یکپارچه و تلاش آن‌ها برای پیشبرد آن در پارلمان مفهومش این است که وضع قانون در مجلس عراق برای پایان دادن به حضور آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگر وجود دارد.

این حرکت دو ائتلاف بزرگ با مواضع سیاستمداران و نمایندگان برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در عراق است. حرکت پارلمان عراق با حمایت سیاسی، مردمی و رسانه‌ای گسترده روبرو است. علاوه بر آن قانون اساسی عراق حضور نیرو‌های خارجی در اراضی عراق را فقط در سایه درخواست دولت و موافقت پارلمان مجاز می‌داند.

ضیاء الشوکی امام جمعه کوفه از پارلمان عراق خواست که در راستای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در عراق حرکت کند.

وی در خطبه‌های نماز جمعه کوفه گفت: «از پارلمان عراق می‌خواهیم که اقدام جدی برای پایان دادن به حضور آمریکا در عراق و تضمین حاکمیت کامل در آسمان، زمین و آب‌های عراق به عمل آورد.

الشوکی تاکید کرد: پارلمان باید اقدامات تضمین کننده‌ای برای تحقق این خواسته حیاتی و مهم انجام دهد. مجلس باید سریعا نخست وزیر عراق را به مجلس دعوت کند تا درباره تحرکات مشکوک آمریکایی‌ها در برخی استان‌های عراق و افزایش تعداد آن به ویژه در ماه‌های گذشته توضیح بدهد. پارلمان باید با حضور آمریکایی‌ها و تحرکات آن‌ها مخالفت کند».

بهانه آمریکایی‌ها برای حضور در عراق مقابله با داعش بوده است و اینک که داعش در عراق به پایان رسیده است آن‌ها می‌کوشند که داعش را مجددا احیا کنند تا بتوانند دوباره در عراق بمانند.

ترامپ قصد دارد که عراق را سکویی برای حمله و جاسوسی علیه دیگران تبدیل کند تا امنیت متحد خود یعنی رژیم صهیونیستی را تامین کند.

نگرانی آمریکا و تحرکات گسترده

اما دولت آمریکا از ماهیت و حجم حرکت‌هایی که در بغداد از طریق پارلمان می‌گذرد، آگاه است و این از تحرکات پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا مشخص است. واشنگتن به شدت ابراز نگرانی می‌کند و بعید نیست که تحرکاتی را برای ممانعت از وضع این قانون انجام دهد. آمریکا از یک سو دست به هجمه رسانه‌ای علیه حشد شعبی و گروه‌های و شخصیت‌های سیاسی که روابط خوبی با ایران دارند، زده است و از سوی دیگر سعی دارد این برداشت را نزد افکار عمومی عراقی ایجاد کند که داعش هنوز وجود دارد و خطرش به طور کامل رفع نشده است و از این نیرو نیاز به حضور آمریکایی هاست. این تحرکات و سنگ اندازی آمریکایی‌ها کاملا طبیعی است، اما در سوی دیگر عراقی‌ها همانطور که گفته شد؛ زیر بار آمریکایی‌ها نمی‌روند و تصمیم جدی خود را گرفته اند.


منبع: مهر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار