روستا‌هایی که به مشهد رسیدند/ روستا‌هایی که در حاشیه‌ی کلانشهر‌ها هضم شدند

مدیر طرح ارتفاعات جنوب شهر مشهد گفت: در نیم قرن اخیر، ۸۰ روستا به کلانشهر مشهد متصل شده است.

روستا‌هایی که به مشهد رسیدند/ روستا‌هایی که در حاشیه‌ی کلانشهر‌ها هضم شدندبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید کامران وثوق مشهدی مدیر طرح ارتفاعات جنوب شهر مشهد گفت: در طول ۵۰ سال گذشته تعداد ۸۰ روستا و به طور میانگین سالانه ۱.۵ روستا به کلان‌شهر مشهد متصل شده است.

وی با بیان اینکه مشهد یکی از جاذب‌ترین شهر‌های ایران است، افزود: شهر‌هایی با این ویژگی همه چیز را به مرکز خود جذب می‌کنند و در صورتی که افراد نتوانند خود را با مرکز شهر هماهنگ کنند، به حاشیه که عمدتا متشکل از روستا‌هایی در حریم است، رانده می‌شوند.

وثوق مشهدی با بیان اینکه در حال حاضر عمده کانون‌ها و سکونتگاه‌های فرسوده مشهد را روستا‌های متصل شده تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: طبیعتا بهسازی این بافت فرسوده منابع مالی نیاز دارد و برای جلوگیری از تکرار این روند آسیب زا ضرورت دارد تا خواستار تسریع در ساماندهی روستا‌های حاشیه شهر مشهد باشیم.

وی با اشاره به وجود بافت فرسوده در روستا‌های حاشیه مشهد، تصریح کرد: به لحاظ زیرساختی نیز روستا‌های موجود در حاشیه مشهد مشکلات بسیاری دارند، عمدتا دارای بافت فرسوده است که موجب آسیب پذیری ساختمان‌های این مناطق در برابر حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله می‌شود.

مدیر طرح ارتفاعات جنوب شهر مشهد گفت: ایمن‌سازی و بهسازی ساختمان‌های موجود در این روستاها، تنها وظیفه شهرداری نیست و در اصل تامین منابع این فرایند سهم دولت است. بعضی از واحد‌های صنعتی که در حاشیه حریم مشهد فعالیت می‌کنند فاقد مجوز رسمی و قانونی هستند و همین باعث می‌شود تا مخاطرات ایمنی و صنفی متوجه کارگران این واحد‌ها بوده، همچنین در مواقع لزوم و زمان‌های بحرانی نمی‌توان از این واحد‌ها حمایت کرد.

انتهای پیام//آ. ف


حاشیه نشینی و تبعات متعدد آن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.