ابهامات در بازگشت اجباری یا اختیاری رهبر جنبش رشد و اصلاحات تاجیکستان به دوشنبه

خبر بازگشت رهبر اپوزوسیون تاجیک در حالی منتشر می‌شود که در ویدئوی اعترافاتش می‌گوید کاملا اختیاری برگشته است، اما پیمان ملی ادعا می‌کند که وی توسط نیرو‌های امنیتی ربوده شده است.

ابهامات در بازگشت اجباری یا اختیاری رهبر جنبش رشد و اصلاحات تاجیکستان به دوشنبهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته در محافل رسانه‌ای تاجیکستان خبر‌های مبنی بر ربوده شدن و دستگیری شراف‌الدین گدایف ، رهبر جنبش رشد و اصلاحات تاجیکستان توسط نیرو‌های امنیتی تاجیک و بازگشت وی به دوشنبه منتشر شد. در این اخبار آمده بود گدایف زمانی که برای انجام برخی امورات به روسیه سفر کرده بود، با کمک نیرو‌های امنیتی روسیه و تاجیکستان دستگیر شده و از مسکو به دوشنبه فرستاده شده است.

گدایف پیش از این از اعضای گروه ۲۴ و از چهره‌های نزدیک به عمرعلی قوت‌اف بود. پس از قوت‌اف، گدایف برای مدت کوتاهی به رهبری گروه سیاسی ۲۴ رسید، اما مدتی بعد از آن خارج شد و جنبش رشد و اصلاحات تاجیکستان را تاسیس کرد. در سال ۲۰۱۸ نیز گدایف یکی از چهار رهبر اپوزوسیون تاجیک بود که به ائتلاف سیاسی تحت عنوان «پیمان ملی تاجیکستان» پیوست. گدایف پیش از این بر اساس بند ۱ ماده ۲۸۹ (پیرامون قاچاق کالا) و بند ۲ ماده ۳۴۰ (پیرامون تبانی) قانون جزایی تاجیکستان محکوم شده بود. گدایف طی سال‌های اخیر با اخذ پناهندگی سیاسی در کشور هلند به سر می‌برد.

در پی انتشار اظهارات گدایف و وزارت کشور تاجیکستان، پیمان ملی با انتشار بیانیه‌ای ادعا می‌کند که گدایف با دعوت برخی افراد به روسیه سفر کرده بود و متاسفانه توسط مقامات امنیتی تاجیکستان و بعضی دایره‌های فاسد در روسیه، ربوده شده و به تاجیکستان برده شده است. این ائتلاف سیاسی اپوزوسیون همچنین با اشاره به موارد سابق در خصوص ربوده شدن افرادی نظیر ابراهیم‌اف، احسان آدینه‌اف و ملا نعیم‌جان سمیع‌اف و بازگردانده شدن آن‌ها به تاجیکستان، این مورد را سناریویی تکراری عنوان می‌کند.

پیمان ملی در ادامه در بیانیه خود تاکید می‌کند: ما اطمینان کامل داریم که گدایف در تاجیکستان مورد شکنجه قرار خواهد گرفت و شاید ساعت‌های نزدیک شاهد سخنرانی هایش در خصوص «بازگشت داوطلبانه‌اش» به دوشنبه باشیم. پیمان ملی تاجیکستان با تمام مسئولیت خود اظهار می‌دارد که این بازگشت اختیاری نبوده، و نامبرده در نتیجه یک عملیات مخصوص ربوده شده است.


بیشتر بخوانید: ادعای عجیب یک افسر تاجیک به طرح ترور «محی‌الدین کبیری»


این ائتلاف سیاسی همچنین در انتها می‌افزاید: پیمان ملی تاجیکستان از جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی، به خصوص دولت هلند که شراف‌الدین گدایف در پناهندگی سیاسی این کشور بود، خواهش می‌کنیم که بر دولت تاجیکستان بابت رفتارهایش در ربودن مخالفین سیاسی فشار آورند تا دست از آدم‌ربایی‌ها بردارد. همچنین از دولت فدراسیون روسیه می‌خواهیم تا مانع از همکاری دایره‌های فاسد کشورش با مقامات امنیتی تاجیکستان شود.

بیانیه وازرت کشور تاجیکستان و اظهارات ویدئویی گدایف

هنوز مدت زمان زیادی از گمانه‌زنی‌ها درباره گدایف نگذشته بود که وزارت کشور تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای، بازگشت گدایف به تاجیکستان را به درخواست خود او و کاملا اختیاری عنوان کرد. در ویدئویی که در سایت وزارت کشور تاجیکستان از اظهارات و اعترافات شرف الدین گدایف منتشر شده، وی ضمن بیان اختیاری بودن بازگشتش به تاجیکستان می‌گوید: من امروز در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر قدم زدم و دیدم که کشور چقدر پیشرفت کرده است. مدیریت شهری (رستم امامعلی رحمان، پسر رئیس‌جمهور تاجیکستان) بسیار خوب کار کرده است و البته جوان است و باید به او کمک کرد. رهبری کشور نیز تاکید کرده است که باید به جوانان بها داد. ما باید ایده‌ها و افکار خود را به حکومت برسانیم و من می‌دانم که از آن‌ها استفاده می‌شود. فعالیت‌های سیاسی نیز در کشور آزاد است.

وی با اظهار پشیمانی از فعالیت‌های پیشین خود، اظهار می‌دارد که او از جمله جوانانی بوده که اشتباه کرده و از بزرگان کشور می‌خواهد که آن‌ها را ببخشند. او همچنین ادعا‌های محی‌الدین کبیری، رهبری حزب نهضت اسلامی را اشتباه توصیح کرده که منجر به تحلیل غلط او شده است. رهبر جنبش رشد و اصلاحات تاجیکستان همچنین با اشاره به دوره جنگ شهروندی سال ۱۹۹۲ در این کشور، هدف گروه‌های اپوزوسیون و همچنین حزب نهضت اسلامی را بی‌ثباتی و ناامن کردن تاجیکستان می‌خواند. گدایف در ادامه همچنین تاکید می‌کند که تحت هیچ شکنجه و اجباری وادار به این گفته‌ها نشده است و کاملا آزادانه و اختیاری این مطالب را عنوان می‌کند.

ابهامات در بازگشت اجباری یا اختیاری شراف‌الدین گدایف

وزارت کشور تاجیکستان بازگشت گدایف را همانطور که در ویدئوی منتشر شده آمده کاملا اختیاری عنوان می‌کند، اما مخالفان آن را اجباری و نوعی آدم‌ربائی می‌خوانند. به گفته یکی از نزدیکان گدایف به سامانه اخبار، سفر او به روسیه به دعوت نیکولای نیکولایف، یکی از وکلای روس و با وعده کفالت او و تضمین امنیتش در روسیه صورت گرفته بود. با این حال اتفاقاتی در مسکو رخ داد و به یک باره گدایف در دوشنبه دیده شد. نیکولایف وکیل عمرعلی قوت‌اف، رهبر پیشین گروه سیاسی ۲۴ بود.

یکی از نمایندگان پیمان ملی تاجیکستان نیز در این باره گفته است: گدایف هیچ عزمی برای برگشتن نداشت. بلکه به تازگی و در مورخ ۲ فوریه در یک ویدئو از تصمیم دولت تاجیکستان برای پولی کردن چند شهر کشور (دریافت عوارض) به شدت انتقاد کرده بود. عوارضی شدن بزرگ‌راه دوشنبه- خجند پیش از این مطرح شده بود. کسی که تصمیم بازگشت به دوشنبه را داشته باشد مگر چند روز قبل بازگشتش چنین انتقاداتی می‌کند؟

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

ابهامات در بازگشت رهبر اپوزوسیون تاجیک به دوشنبه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار