سرپرست اورژانس کشور مطرح کرد؛

جلوگیری از ۵۵ درصد مرگ و میرهای مادران باردار با اورژانس هوایی

کولیوند گفت: با راه اندازی اورژانس هوایی تاکنون از مرگ و میر ۵۵ درصد مادران باردار جلوگیری شده است.

جلوگیری از ۵۵ درصد مرگ و میرهای مادران باردار با اورژانس هواییبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیر حسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور عصر امروز در مراسم اولین مجمع خیرین سلامت و اورژانس کشور که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با اشاره به اینکه اورژانس ۴۳ سال پیش با ۷ پایگاه راه اندازی شد، اظهار کرد: ۷۰ آمبولانس قبل از انقلاب در کشور فعالیت کردند و در دوران جنگ هم فعالیت خوبی داشتیم، ولی  بعد از دفاع مقدس فعالیت اورژانس حالت سکون پیدا کرد و در سال ۸۶ رشدی در اورژانس کشور ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اورژانس از مرکز به سازمان تبدیل شده است، گفت: در سال ۹۵ تعداد ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور فعالیت می‌کردند و ۲ هزار پایگاه داشتیم، اما امروزه ۵۵۰۰ آمبولانس و ۳هزار پایگاه در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

کولیوند با بیان اینکه ۳۳۰ پایگاه اورژانس به وسیله خیرین ساخته شده است، گفت: تا سال ۹۵ تنها پنج فروند اورژانس هوایی در کشور داشتیم، اما امروزه تعداد آن به ۴۱ پایگاه اورژانس هوایی در سراسر ایران ۲۴ هزاررسیده است و ۶۵ درصد از مصدومان انتقال یافته مستقیما به اتاق عمل رفته اند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه اورژانس هوایی جلوی ۵۵ درصد از مرگ و میر‌های مادران باردار را گرفته است، افزود: اکنون ۳۳۰ موتورلانس در کشور فعالیت می‌کنند که ۴ هزار ماموریت انجام می‌دهند و زمان متوسط رسیده به بالین بیمار از ۳۸ دقیقه به ۱۴ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در زلزله کرمانشاه اورژانس ۷ رکورد جهانی ثبت کرده است، بیان کرد: با آلمان در راستای انتقال تجارب زلزله تفاهم نامه‌هایی امضا کرده ایم و همچنین ما هم از تجربیات آن‌ها در زمینه کاهش حوادث ترافیکی استفاده می‌کنیم.

کاهش ۳۰ درصدی حوادث چهارشنبه آخر سال

کولیوند افزود: زمانی جز کشور‌های گروه ۸ بودیم، ولی امروزه ایران جز کشور‌های گروه اول قرار دارد و اورژانس ستاد هدایت عملیات را راه اندازی کرده است تا از تخصص و تجهیزات هر بیمارستان جهت انتقال مصدومان مطلع هستیم.

سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه اورژانس کشور برای رده‌های مختلف مانند دانش‌آموزان، طلاب و کارمندان آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد، اظهار کرد: برای کاهش حوادث چهارشنبه سوری آموزش‌های لازم را در مدارس شروع کردیم و سال گذشته با اجرای این برنامه‌ها ۳۰ درصد از آسیب‌ها و ۵۰ درصد از بستری‌های ناشی از جراحات کاهش پیدا کرده است.

انجام روزانه یک هزار عمل پیوند مغز و استخوان در کشور

در ادامه قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: تمام زمین‌های وزارت بهداشت صرف احداث خانه بهداشت و بیمارستان می ‌شود و ساخت آن را خیرین تقبل کرده اند.

وی ادامه داد:  پیشرفته‌ترین پیوند اعضا  در کشور انجام می‌شود و از کشور‌های اطراف برای انجام عمل پیوند به ایران سفر می‌کنند و این در حالی است که قبل از انقلاب در کشور تنها ۵۰ عمل پیوند انجام شده است، ولی امروزه ۲ هزار پیوند کلیه و  یک هزار پیوند مغز و استخوان انجام می‌شود؛ در بیمارستان شریعتی بیشترین آمار پیوند مغز استخوان و  بیمارستان نمازی شیراز بیشتربن عمل پیوند کبد را دارد.

جان بابایی  با اشاره به اینکه در حادثه تروریستی زاهدان همکاران اورژانس در بهترین شرایط مجروحان را منتقل کردند، بیان کرد: با استفاده از خدمات کد ۲۴۷، ۴۰ هزار سکته قلبی به موقع به بیمارستان منتقل  شده اند و ۵ هزار بیمار سکته مغزی بوسیله اورژانس و انتقال به بیمارستان‌ها تحت درمان قرار گرفتند؛  بیمارستان‌های ما آمادگی کامل دارند تا با باز کردن رگ در بیماران سکته مغزی فرد به زندگی عادی خود برگردند.

وی  اظهار کرد:  گام بعدی ما با شروع طرح تحول توسعه اورژانس بوده است و بر این اساس در  کهگلوبه و بویر احمد ۲  پایگاه هوایی اورژانس داریم و بیماران بد حال به سرعت منتقل می‌شوند.

خدمات رسانی کاملا رایگان اورژانس برای بیماران

در ادامه پیمان صابریان رئیس اورژانس تهران با اشاره به اینکه اورژانس تنها ارگان با خدمات رایگان است، گفت:  در سطح تهران کمبودهایی داریم ولی پرسنل اورژانس تمام تلاش خود را در برای رفع تمام این کمبودها می کنند.

وی با اشاره به اینکه کد ۲۴۷ و ۷۲۴ در تهران روزانه انجام می‌شود و خدمات خوبی به بیماران طی این کدها ارائه می‌شود؛ ادامه داد: روزانه ۱۰ نفر از کد‌های ۲۴۷ و ۷۲۴ استفاده می‌کنند.

صابریان اظهار کرد: اتل‌های یک بار مصرف  هم خدمت جدید در اورژانس محسوب می‌شود البته در گذشته پتو‌های یک بار مصرف در اورژانس کشور استفاده می‌شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار