مادورو: طرح آمریکا در ونزوئلا شکست خورده است

رئیس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه با شبکه الجزیره از شکست طرح آمریکایی برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور خبر داد که به منظور برهم زدن امنیت و آرامش ونزوئلا طراحی شده است.

مادورو: طرح آمریکا در ونزوئلا شکست خورده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در گفتگوی اختصاصی با شبکه الجزیره تاکید کرد آمریکا به دنبال بهانه‌ای برای حمله نظامی به ونزوئلاست. ­

دشمنی و توطئه‌های مستمر آمریکا علیه مردم ونزوئلا
مادورو گفت: «یکی از دلایل توجه ویژه به بحران در ونزوئلا، دشمنی و توطئه‌های مستمری است که از سوی آمریکا علیه مردم ونزوئلا صورت می‌گیرد. آمریکا ۲۰ سال است که با فرآیند سیاسی حاکم در ونزوئلا مخالفت می‌کند. در دوران هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا آمریکا برای کودتا علیه وی تلاش کرد.»

مادورو اضافه کرد: «پس از اینکه در سال ۲۰۱۳ به ریاست جمهوری ونزوئلا منصوب شدم، من شاهد جنگی سیاسی، رسانه ای، اقتصادی و دیپلماتیک علیه ونزوئلا بودم که این جنگ هر سال شدیدتر شد. »

رویارویی آمریکا با ونزوئلا، رویارویی امپریالیسم آمریکا با نظامی انقلابی و مردمی ونزوئلا است
مادورو تاکید کرد: «امروز در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، گروهی از افراط گرا‌ها به حکومت رسیده اند که تلاش می‌کنند با کودتا علیه دولت ونزوئلا بر این کشور مسلط شوند. این گروه افراط گرا حتی به مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا نیز تشویق می‌کنند؛ بنابراین رویارویی آمریکا با ونزوئلا در اصل رویارویی امپریالیسم آمریکا با نظامی انقلابی و مردمی ونزوئلا است. »

گفتگو را به خشونت و سلاح ترجیح می‌دهم
رئیس‌جمهور ونزوئلا در خصوص نحوه تعامل با مخالفان داخلی گفت: «بنده بار‌ها تاکید کرده ام که لازم است گفتگو‌هایی برگزار شود و هیچ جایگزینی برای دست یابی به راه حلی مناسب وجود ندارد. در واقع چه چیزی جز خشونت و جنگ می‌تواند جایگزین گفتگو و دیپلماسی شود و من گفتگو را به خشونت و سلاح ترجیح می‌دهم. بر همین اساس بنده همواره از برگزاری گفتگو با طرف‌های مخالف استقبال کرده ام.»

مادورو افزود: «اگر ما منطقی باشیم باید بدانیم که باب گفتگو باید همواره باز باشد.

طرح برگزاری انتخابات زود هنگام با هدف برهم زدن امنیت و ایجاد ناامنی در ونزوئلا
رئیس‌جمهور ونزوئلا در پاسخ به این سوال که چرا شما با برگزاری انتخابات زودهنگام که یکی از درخواست‌های مخالفان است موافقت نمی‌کنید، گفت: «همه جهان باید بدانند که ونزوئلا شاهد انتخابات ریاست جمهوری زودهنگامی بود. بر اساس قانون اساسی ونزوئلا، انتخابات ریاست جمهوری باید نوامبر یا دسامبر سال ۲۰۱۸ برگزار می‌شد، اما در خلال گفتگو‌هایی که نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شد، مخالفان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند بنابراین طی مذاکراتی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که انتخابات زودهنگام در ۴ ماه اول سال ۲۰۱۸ برگزار شود پس از آن برخی از مخالفان عقب نشینی کردند. انتخابات در ونزوئلا بر اساس قانون اساسی و با شفافیت کامل و با نظارت ناظران داخلی و بین المللی برگزار شد. در این انتخابات حدود ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند و من توانستم ۶۹ درصد آرا را کسب کنم؛ بنابراین انتخابات زودهنگام برگزار شد و اکنون بار دیگر صحبت از برگزاری انتخابات زودهنگام می‌شود و این تنها به منظور برهم زدن امنیت و ایجاد ناامنی در ونزوئلا است. کاخ سفید تلاش می‌کند از این طریق تسلط خود را بر ونزوئلا دیکته کند.»

طرح آمریکایی برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شکست خورده است
مادورو تاکید کرد دولت آمریکا بسیار زودتر از این‌ها دست به کار شده بود به طوری که دولت آمریکا ژانویه ۲۰۱۸ اعلام کرد این کشور نتیجه هیچ انتخاباتی در ونزوئلا را قبول ندارد و به رسمیت نمی‌شناسد؛ بنابراین طرح برگزاری انتخابات زودهنگام طرحی آمریکایی است که به منظور برهم زدن امنیت و آرامش ونزوئلا طراحی شده است. اما آمریکا در اجرایی کردن این طرح در ونزوئلا شکست خورد و به بن بست رسید.

ترامپ در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکند
مادورو تصریح کرد: «من مخالفان را به گفتگو دعوت می‌کنم. این پارلمان ونزوئلا است که در خصوص نحوه برگزاری انتخابات تصمیم گیری می‌کند./م

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود آمریکا برای حمله نظامی به ونزوئلا آماده می‌شود یا خیر، گفت: «ترامپ در سخنرانی‌های خود در مناسبت‌های مختلف آشکارا ما را تهدید می‌کند. ترامپ حدود دو هفته پیش در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا گفته بود طرح حمله نظامی به ونزوئلا روی میز است و ممکن است از ارتش برای حمله به ونزوئلا استفاده شود و یا در دیدار با رئیس‌جمهور کلمبیا ترامپ گفته بود احتمال حمله نظامی به ونزوئلا مطرح است.»

مادورو تاکید کرد همه جهان باید بدانند که ونزوئلا کشوری شریف و دموکراتیک است و مردم ونزوئلا هر گونه دخالت نظامی آمریکا در این کشور را نمی‌پذیرند. تنها چیزی که مردم ونزوئلا از ترامپ می‌خواهند این است که وی در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکند.

مادورو تاکید کرد با وحدت داخلی و همبستگی و اتحاد خارجی، ونزوئلا مقابل این تهدید آشکار آمریکا می‌ایستد.

مادورو اضافه کرد: «ما به دنبال جنگ نیستیم. تنها چیزی که ما مردم ونزوئلا می‌خواهیم این است که دونالد ترامپ در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکند.»

اقدامات دولت آمریکا برای تفرقه افکنی است
رئیس‌جمهور ونزوئلا در پاسخ به این سوال که گفته شد چرا شما تا کنون اجازه ورود کمک‌های بشر دوستانه به ونزوئلا را نداده اید این در حالی است که بسیاری از مردم اکنون به این کمک‌ها نیاز مبرم دارند، گفت: «ما باید بین کمک‌های بشردوستانه و نمایش سیاسی فرق قائل شویم. آنچه دولت آمریکا در تلاش است انجام دهد یک نمایش سیاسی است. دولت آمریکا تلاش می‌کند نشان دهد ونزوئلا سرزمین گداهاست. این به هیچ وجه پذیرفتنی نیست چرا که حساب‌های بانکی و اموال این کشور به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد.»

مادورو تاکید کرد بهتر است آمریکا در وهله اول به مردم خود توجه داشته باشد. آمریکا ۴۰ میلیون فقیر دارد که حتی غذای روزانه خود را نمی‌توانند تامین کنند؛ بنابراین بهتر است که آمریکا مردم خود را حمایت کند. همه مردم دنیا باید بدانند که اقدامات دولت آمریکا برای تفرقه افکنی است.

دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا
مادورو افزود: «ترامپ در جهان از کسی حمایت نمی‌کند و طرح موضوع کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا نیز از این قضیه مستثنی نیست و این مسئله به منظور توجیه دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا است؛ بنابراین بین کمک‌های بشردوستانه و صادقانه با نمایش سیاسی تفاوت زیادی وجود دارد.»

مادورو گفت: «ونزوئلا از کمک‌های بشردوستانه صادقانه از سوی هر کشوری که باشد استقبال می‌کند، اما ما دست گدایی به سوی هیچ کشوری دراز نمی‌کنیم.»

نمایش سیاسی آمریکا
رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «آمریکایی که مدعی است می‌خواهد به ما کمک کند حساب‌های بانکی ما را مسدود کرده است تا از این طریق ما را تحت فشار قرار دهد؛ بنابراین این یک نمایش سیاسی است که آمریکا اجرا می‌کند.»

مادورو گفت: «ما به کمک‌های بشردوستانه که از سوی سازمان ملل داده شود استقبال می‌کنیم.»

رئیس‌جمهور ونزوئلا اضافه کرد آمریکا باید بداند که مردم ونزوئلا با تکیه بر توان خود با شرافت زندگی می‌کنند و نیازی به نمایش سیاسی و یا خوار شدن در برابر دیگران ندارند.

هر چه به ونزوئلا وارد شود باید شرایط لازم و قوانین گمرکی را داشته باشد
نیکولاس مادورو در پاسخ به این سوال که خوان گوایدو (سرکرده مخالفان) اعلام کرده است در بیست و سوم این ماه (میلادی) زمینه را برای ورود کمک‌های (به اصطلاح) بشردوستانه فراهم می‌کند گفت: «این اتفاق به هیچ وجه رخ نخواهد داد. هر چه به کشور وارد شود باید شرایط لازم و قوانین گمرکی را داشته باشد. اگر قرار باشد که کمکی از طریق ناوگان هوایی ارسال شود باید مجوز آن را داشته باشد که وارد خاک ونزوئلا شود این مسئله در خصوص ناوگان حمل و نقل در دریا و زمین نیز صدق می‌کند. این مسئله‌ای است که در همه کشور‌های دنیا رعایت می‌شود.»

ونزوئلا به لحاظ نظامی از آمادگی کامل برخوردار است
مادورو در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری مانور‌های نظامی گفت: «کشور ونزوئلا تهدید شده است بنابراین ما حق داریم که از سرزمین خود دفاع کنیم. ونزوئلا از امکانات نظامی بومی برخوردار است. به طور کلی ونزوئلا به لحاظ نظامی از آمادگی کامل برخوردار است. علاوه بر این، ونزوئلا نیرویی شبه نظامی دارد که بیش از ۲ میلیون نفر از شهروندان ونزوئلایی آن را تشکیل می‌دهند. هیچ کس جرات این را ندارد که به خاک مقدس ونزوئلا تعرض کند.»

به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم خاک ونزوئلا را اشغال کند
مادورو تاکید کرد: «ما برای صلح مبارزه می‌کنیم و به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم خاک ونزوئلا را اشغال کند. با این اوصاف، ما این حق را داریم که برای دفاع از سرزمین و کشور خود آماده باشیم.
مادورو در خصوص مذاکراتی که قرار است به منظور حل بحران ونزوئلا در کلمبیا برگزار شود، گفت: «برخی از کشور‌ها به صورت ذلت باری سیاست‌های کاخ سفید را دنبال می‌کنند. تاریخ درباره این کشور‌ها قضاوت خواهد کرد و این کشور‌ها به زباله دان تاریخ خواهند پیوست.»

شخصا مسئولیت مشکلات درخصوص بحران نفت را بر عهده می‌گیرم
مادورو در خصوص بحران نفت در ونزوئلا گفت: «ما در این خصوص مشکلات زیادی داریم و من شخصا مسئولیت همه این مشکلات را بر عهده می‌گیرم. ما با برخی از مسئولان فاسد بخش نفت برخورد کردیم. من شخصا در این خصوص دخالت می‌کنم.»

مادورو گفت: «ونزوئلا زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری نفتی دارد که در صورتی که به شکل مناسبی سرمایه گذاری شود درآمد‌های بسیار هنگفتی برای سرمایه گذاران خواهد داشت؛ بنابراین ما تلاش می‌کنیم برای بهبود شرایط بخش نفت از سرمایه گذاران بین المللی استفاده کنیم.»
مادورو گفت: «به نظر من امسال شرایط نفتی کشور بهبود می‌یابد.

پیروی کشور‌های اروپایی از سیاست‌های نادرست آمریکا
رئیس‌جمهور ونزوئلا در پاسخ به این سوال که برخی از کشور‌های اروپایی خوان گوایدو (سرکرده مخالفان) را رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا می‌دانند، گفت: «به نظر من اروپا اشتباه می‌کند. البته این مسئله در خصوص همه کشور‌های اروپایی صادق نیست بلکه تنها برخی از کشور‌های اروپایی مرتکب این اشتباه شده اند. این کشور‌های اروپایی در گذشته نیز که با آمریکا برای اشغال عراق همراه شدند و موجب نابودی این کشور و کشته شدن یک میلیون نفر از مردم عراق شدند، اشتباه کردند. کشور‌های اروپایی همچنین زمانی که با آمریکا در حمله به لیبی مشارکت کردند و موجب کشته شدن بیش از صد هزار نفر از مردم لیبی شدند نیز اشتباه کردند. آن‌ها همچنین در همراه شدن با امریکا در تخریب سوریه نیز اشتباه کردند امروز نیز اروپایی‌ها در موضع گیری در قبال ونزوئلا اشتباه می‌کنند.»

مادورو تاکید کرد مشکل اصلی کشور‌های اروپایی با ونزوئلا استقلال این کشور است. در واقع این کشور‌های اروپایی از سیاست نادرستی که امریکا علیه ونزوئلا اتخاذ کرده پیروی می‌کنند.

آمریکا مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است
مادورو در خصوص ادعای مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود ایران و حزب الله در ونزوئلا نفوذ دارند، گفت: «به نظر من، آمریکا مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است. آن‌ها نمی‌توانند با زدن برچسب اینکه ونزوئلا سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد، کشور ونزوئلا را اشغال کنند. آمریکا اکنون به دنبال آن است که بهانه‌ای برای حمله به ونزوئلا پیدا کند تا از این طریق به حمله احتمالی به ونزوئلا مشروعیت بخشد.»

مادورو افزود: «ونزوئلا با ایران ارتباط و همکاری‌های تاریخی دارد. ما از زمانی که عضو اوپک شدیم با ایران ارتباط برقرار کردیم. ما همکاری‌های خوبی با ایران داشتیم. ما طرح‌های مشترکی در حوزه کشاورزی و نفتی با ایران داریم.»

آمریکا باید بداند که حزب الله لبنان یک حزب قانونی است
مادورو در ارتباط با رابطه ونزوئلا با حزب الله لبنان گفت: «این جنبش یک حزب سیاسی در لبنان است و ما ارتباطی با این حزب نداشتیم. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا باید بداند که حزب الله لبنان یک حزب قانونی است که داخل لبنان فعالیت می‌کند و این حزب ایدئولوژی‌های خاص خود را دارد. اما ما هیچ ارتباطی با حزب الله نداشته ایم.»

مادورو گفت: «چند وقت پیش حزب الله لبنان در بیانیه‌ای با مردم ونزوئلا ابراز همبستگی کرد و ما نیز از این حزب سیاسی تشکر می‌کنیم. ما از همه احزاب سیاسی و فرهنگی در کشور‌های عرب که در کنار ونزوئلا ایستادند، تشکر می‌کنیم.»

باید به طور مستقل با سایر کشور‌ها هماهنگ باشیم
مادورو در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از موضع کشور‌های عربی در قبال ونزوئلا چیست، گفت: «من روزانه پیام‌های زیادی از کشور‌های مختلف دریافت می‌کنم. ما با بسیاری از کشور‌های عربی که عضو اوپک هستند ارتباط داریم. ونزوئلا اکنون ریاست اوپک را در اختیار دارد، بنابراین ما باید به طور مستقل با سایر کشور‌ها هماهنگ باشیم تا بتوانیم بازار و قیمت نفت را کنترل کنیم؛ بنابراین ما با همه کشور‌های عربی ارتباط داریم. ارتباط ما با کشور‌های عربی در سطحی مطلوب است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار