ایران بر سکوی نخست تولید علم در جهان اسلام ایستاده است

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: ایران همچنان دارای رتبه نخست شاخص کمیات و تولیدات علمی بین کشور‌های اسلامی و رتبه شانزدهم در جهان است.

ایران بر سکوی نخست تولید علم در جهان اسلام ایستاده است به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمد جواد دهقانی روز سه شنبه در جشن چهل و پنجمین سالگرد راه اندازی دانشگاه کاشان گفت: ایران از نظر استناد به مقاله‌های علمی و پژوهشی دارای رتبه ۲۸ در جهان و رتبه نخست در بین کشور‌های اسلامی است.  

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات پایگاه‌های بین المللی در ۲۰ سال گذشته، سهم کشور‌های اسلامی در تولید انتشارات علمی از حدود ۱.۵ درصد به بیش از ۸ درصد رسیده است.  

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: این میزان در همه کشور‌های اسلامی بطور میانگین از رشد سالانه ۱۲ درصدی برخوردار بوده که برای ایران این رقم از یک درصد به بیش از ۱.۸ درصد و در واقع به ۱۸ درصد در ۲۰ سال گذشته رسیده است.  

دهقانی یادآور شد: هرچند رتبه ایران در بین کشور‌های اسلامی و جهان خیلی خوب است، اما با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر استمرار حرکت علمی کشور، هم اکنون نیز این حرکت با شتاب ادامه دارد تا شاخص‌های جدیدی برای توسعه علمی کشور رقم بخورد.  

وی ادامه داد: نتیجه پژوهش‌ها و مقاله‌های ایران از یکهزار مورد در ۲۰ سال گذشته به افزون بر ۵۳ هزار مورد رسیده که رشد سالانه ۲۳ درصدی داشته و در مقایسه با سایر کشور‌های اسلامی (رشد سالانه ۱۳ درصد) نزدیک به ۲ برابر و در مقایسه با سایر کشور‌ها (رشد سالانه ۴ درصد) بطور تقریبی ۶ برابر شده است.  

به گفته رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، نزدیک به ۲۲ درصد از کل تولیدات علمی کشور‌های اسلامی از نظر کمی هم اکنون از سوی جمهوری اسلامی ایران عرضه می‌شود.
   
 انتهای پیام /س 

درخشش ایران در زمینه علمی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.