ایجاد چاه‌های عمیق ۹۰ درصد قنات‌ها را خشک کرده است

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اردکان گفت: حفر چاه‌های عمیق باعث خشکی قنات ها شده به طوری که احیای آنها دشوار است.

چاه‌های عمیق ۹۰ درصد قنات‌ها را خشک کردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  علیرضا جدیدی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان اردکان در اولین همایش ملی قنات میراث ماندگار و آب در اردکان گفت: قنات یا کاریز یا کهریز یکی از عمده‌ترین منابع تأمین آب به شمار می‌آمده و همین قنوات ظرفیت آبدهی به مزارع بیش از ۶۰ هزار روستای کشور را داشته است.

وی افزود: امروزه با وجود تکنولوژی، حفر چاه‌های عمیق و استفاده از موتور پمپ‌ها به تدریج جانشین قنات شده و تمامی مناطق ایران را در برگرفته است.

زنگ خطر نابودی قنات‌ها در اردکان

جدیدی ادامه داد: احداث چاه‌های عمیق بدون برنامه ریزی خود باعث خشک شدن ۹۰ درصد قنوات شده است به گونه‌ای که دیگر امروز احیای قنات کاری بس دشوار و شاید غیر ممکن شده، زیرا چاه‌های عمیق سطح آب را به مقدار زیاد پایین برده است.

معاون فرماندار تصریح کرد: شهرستان اردکان در گذشته دارای بیش از ۲۵۰ رشته قنات بوده است که تعدا آن اکنون به ۱۹۲ رشته کاهش یافته است.

جدیدی تصریح کرد: از ۳۵ رشته قنات زنده در شهر اردکان اکنون به ۴ رشته رسیده است که شامل قنات‌های قطب آباد- شیرین-زین آباد- و علی آباد است.

وی گفت: بیشترین آبدهی را قنات چاربازار با ۲۷ لیتر در ثانیه داشته است و همچنین طولانی‌ترین قنات در اردکان قنات صدرآباد بوده است که ۶۰ کیلومتر طول داشته است که در اوایل دهه شست این قنات خشک شده است.

جدیدی خطاب به اساتید و دست اندرکاران برگزاری کنفرانس گفت: هیچ یک از قنوات این شهرستان تاکنون به ثبت ملی نرسیده است که تقاضا در این رابطه اقدام عاجل به عمل آید.

وی ادامه داد: هر چند احیا قنوات خشکیده و فوت شده امری دشوار به نظر می رسد، ولی پیشنهادات و بررسی‌های خوبی از سوی محققان و فعالان قنات در شهرستان اردکان عمل آمده است اما تقاضای بررسی جدی و اجرایی شدن آن‌ها را داریم.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: کم آبی ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.