هشدار؛ خطر جدی شهاب سنگ‌ها برای ساکنان زمین+ تصاویر

کارشناسان همواره درباره خطر‌ات شهاب سنگ‌ها در جو زمین هشدار می‌دهند، به تازگی انفجار یک شهاب سنگ در کشور کوبا سبب ترس عده زیادی از اهالی این کشور شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش (یک ماه فوریه سال میلادی جاری) انفجار یک شهاب سنگ در یکی از مناطق غربی کشور کوبا سبب خسارت دیدن ساختمان‌ها و ترس ساکنان شد.
 
بسیاری از ساکنان محلی با استفاده از تلفن‌های همراه خود به ضبط فیلم از برخورد شهاب سنگ با جو زمین و انفجار آن پرداختند.
 

پس از بروز این اتفاق، کارشناسان در دانشگاه Antioquia در کلمبیا به بررسی مسیر حرکت شهاب سنگ و بررسی باقیمانده‌های آن پرداختند.

متخصصان اعلام کرده‌اند شهاب سنگ با سرعت حدود ۷۶.۵ کیلومتر وارد جو زمین شده است. در زمان عبور از آسمان دریای کارائیب و کشور کوبا، شهاب سنگ در اثر افزایش دما و برخورد با جو کره زمین منفجر شده است. محققان تخمین می‌زنند در زمان انفجار این شهاب سنگ وزنی برابر با ۳۶۰ تن داشته است و مسافتی درحدود ۶۴۸۰۰ کیلومتر بر ساعت را طی کرده است.
 

انفجار شهاب سنگ سبب شد تا آسمان بخش‌هایی از کشور کوبا غبارآلود و تیره شود و صد‌ها خرده سنگ به روی زمین بریزد.

ماهواره Geostationary Lightning Mapper instrument ورود این شهاب سنگ به جو زمین را ردیابی و از آن عکس برداری کرده است.

بخش زیادی از قطعات حاصل از انفجار شهاب سنگ در منطقه Viñales Natural Park در کشور کوبا به زمین ریخته است. کارشناسان اعتقاد دارند بخش‌های بزرگ تری از قطعات شهاب سنگ وارد اقیانوس شده است.

کارشناسان این انفجار را با حادثه سال ۲۰۱۳ در شهر چلیابینسک کشور روسیه مقایسه کرده اند. شهاب سنگی که در آن زمان با جو زمین برخورد کرد ۴۰۰ بار بزرگ‌تر از شهاب سنگ حادثه اخیرکوبا بوده است، درآن حادثه حدود ۱۲۰۰ نفر از اهالی بومی دچار جراحت شدند.
 

کارشناسان برای بررسی حرکت شهاب سنگ‌ها از نوعی روش به نام GRT استفاده می‌کنند؛ در این روش از الگوریتم‌های رایانه‌ای برای شبیه سازی برخورد شهاب سنگ‌ها به زمین استفاده می‌شود.

محققان در نظر دارند با توسعه این روش شناسایی شهاب سنگ ها، در آینده هشدار‌های لازم را در زمان برخورد شهاب سنگ با زمین به اهالی به ویژه در مناطق پر ازدحام اعلام کنند.
 

به گفته کارشناسان هنوز راهکاری برای مقابله با تهدید‌های فضایی، چون انفجار شهاب سنگ در جو کره زمین وجود ندارد و محققان درجست و جوی روش‌های تازه‌ای برای مقابله با این مشکل هستند.
 
منبع:Space
 
انتهای پیام/

راز پنهان پشت سقوط شهاب سنگ در کشور کوبا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
به نظر من تا غافلگير نشديم باس چند تا بمب هيدروژني خيلي قوي دو تيكه هميشه تو مدار بالاي زمين داشته باشيم كه هر وقت خبري شد سريع دو تيكه رو به هم بچسبونيم و بفرستيم توي راه شهابسنگا و اونا رو به طرف خورشيد منحرف كنيم
آخرین اخبار