سیر تا پیاز شیردادن به نوزاد/ کم بودن شیر مادر در روز‌های اول نگران کننده است؟

یک متخصص اطفال گفت: طبیعی است که در روز‌های اول شیر مادر کم باشد، اما رفته رفته شیر در سینه‌ها جریان می‌یابد.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: در برخی موارد کم بودن شیر در مادران و نگرانی از عدم تغذیه کامل نوزاد، مادران را به سمت استفاده از مکمل‌های غذایی دیگر می‌کشاند؛ در این بین برخی علائم  به دلیل ناکافی بودن شیرمادر نیست و اگر مادر به خوبی آنها را شناسایی کند می‌تواند به راحتی به کودک شیر دهد.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه گریه زیاد نوزاد از مواردی است که مادر تصور می‌کند به دلیل شیر کم اوست، گفت؛ گریه نوزاد ممکن است به دلیل خوب نگرفتن سینه، خیس یا کثیف بودن پوشک، سرد یا گرم بودن محیط، شلوغی، خستگی، دودسیگار، نور زیاد، تاریکی، تنهایی، بیماری، کولیک و غیره باشد که در این حالت با شناسایی دلیل گریه نوزاد، پروسه شیردهی به‌صورت کامل انجام خواهد گرفت  و مادر می‌فهمد که شیر او کم نبوده است.

مادران نگران کمبود شیر خود نباشند/ کم بودن شیر در روز‌های اول نشانه‌ای بد نیست

از هر سینه حداقل ۱۵ دقیقه شیر دهید

محتشمی با بیان اینکه زود به زود شیرخوردن نوزاد از مواردی است که مادر تصور می‌کند به دلیل شیر کم اوست، ادامه داد: به دلیل هضم آسان و قابلیت جذب بالای شیر مادر، نوزاد زود گرسنه می‌شود، حتی ممکن است کودک سینه مادر را خوب نگرفته باشد و نتواند به اندازه کافی شیر بخورد،‌ در برخی موارد نیز شیرخوار فقط اول شیر را خورده و از این رو تنها تشنگی او برطرف شده است.

وی ادامه داد: مادران باید توجه کنند که از هر سینه حداقل ۱۵ دقیقه به کودک خود شیر دهد، اگر نوزاد زودتر سینه را رها کرد سینه را علامت زده و مجدد از همان سینه شیر بدهید؛ برخی از کودکان ممکن است مدفوع سبز رنگ داشته باشند؛ مدفوع سبز لیمویی نشان می‌دهد که نوزاد فقط ابتدای شیر که آبکی است را خورده است.


بیشتر بخوانید: تغذیه کمکی کودک در ماه هفتم/ شیرمادر را فراموش نکنید


محتشمی با بیان اینکه مکیدن طولانی سینه نشانه کم بودن شیر مادر نیست، گفت: نوزادان از ابتدای تولد تا سه الی چهار ماهگی تمایلی بالا برای مکیدن سینه دارند و این‌کار به‌دلیل گرسنگی نیست بلکه به آنها احساس آرامش می‌دهد؛ از این رو نگران کمبود شیر خود نباشید.

این متخصص اطفال بیان کرد: کم بودن شیر در روز‌های اول نشانه کمبود شیر نیست؛ طبیعی است که در روز‌های اول شیرتان کم باشد، در واقع درز این روزها مقدار آغوز کم، اما بسیار مغذی است، رفته رفته شیر در سینه‌ها جریان می‌یابد و به مرور مکیدن شیرخوار باعث تحریک تولید شیر و در نهایت شیردهی بیشتر خواهد شد.

///


بیشتر بخوانید: تغذیه کودک بعد از یک‌سالگی؛ چگونه فرزندمان را به غذا خوردن عادت دهیم؟


وی با تاکید بر اینکه کوچکی سایز سینه تاثیری در مقدار شیر ندارد، یادآوری کرد: سایز سینه هیچ ارتباطی  به مقدار تولید شیر ندارد و مکیدن مکرر شیرخوار باعث تولید شیر می‌شود؛ کوچکی و بزرگی بافت سینه مادر ارتباطی با میزان شیر نداشته و تولید شیر بر مبنای عرضه و تقاضاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار