معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد:

آب‌های خوزستان، میزبان ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر زمستان گذر در تالاب‌ها و آبگیر‌های استان سرشماری شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید عادل مولا، معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به سرشماری پرندگان زمستان گذر آبزی و کنار آبزی از ۲۰ دی تا ۵ بهمن در ۵ تالاب و ۱۲ آبگیر استان گفت: طی مدت مذکور ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر زمستان گذر در تالاب‌ها و آبگیر‌های استان سرشماری شدند.

وی بیان داشت: بیش‌ترین جمعیت مشاهده شده پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی برای نخستین بار در آبگیر‌های «أم الدبس» در دشت آزادگان دیده شده و بیشترین تنوع گونه‌ها نیز در تالاب هورالعظیم بوده است.

مولا در ادامه افزود: بیش‌ترین تنوع مرغابی سانان نیز شامل اردک مرمری، اردک سرسبز، اردک بلوطی و اردک سرحنایی همچنین انواع آبچلیک‌ها (کنارآبزی) بودند.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: بارندگی‌های مناسب امسال باعث شد آبگیر‌های بیشتری پر آب باشند، به طوری که برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده کرایی مسجدسلیمان و دیمه رامهرمز (که جزو مناطق سرشماری نیست) نیز پرنده آبزی و کنار آبزی مشاهده شد.

این مقام مسئول درخصوص گونه‌های شاخصی که امسال در سرشماری مشاهده شده اند گفت: پلیکان پاخاکستری، پلیکان سفید، مارگردن، اردک مرمری، غول حواصیل و آکراس آفریقایی جزو گونه‌های شاخص سرشماری بودند، همچنین جمعیت قابل توجهی از درنای معمولی در ام الدبس و هورالعظیم دیده شده است.

سید عادل مولا با اشاره به مشاهده ۲ گونه پلیکان بعد از چند سال، اذعان داشت: پلیکان سفید تقریبا ۱۰ سالی می‌شود که در خوزستان دیده نشده و غول حد اصیل بعد از حدود ۳ سال مشاهده شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۲۲۸ هزار و در سال ۹۵ بیش از ۲۴۳ هزار پرنده مهاجر در خوزستان سرشماری شده بود.

مولا درخصوص کاهش آمار سرشماری پرندگان مهاجر امسال نسبت به سال گذشته افزود: این کاهش به دلیل کمتر بودن تعداد پرندگان مهاجر در سال جاری نیست، بلکه به دلیل تعدد آبگیر‌ها و پراکندگی پرندگان، امسال تعداد کمتری در سرشماری مشاهده شده است.

آمار حیات وحش در خوزستان ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی آمار حیات وحش استان، گفت: در سرشماری زمستانه حیات وحش امسال حدود یک هزار و ۲۰۰ راس چهارپای شاخص مشاهده شد.

وی با اشاره به اجرای سرشماری در ۹ منطقه توسط تیم‌های کارشناسی افزود: گونه‌هایی نظیر کل و بز، قوچ و میش، آهو و گوزن زرد سرشماری شدند که  بیشترین تعداد مربوط به جمعیت آهو در منطقه دیمه رامهرمز با ۲۰۰ راس و در رتبه بعد کل و بز در منطقه چهل پا اندیمشک به تعداد ۶۰۰ راس است.

این مقام مسئول اذعان داشت: به دلیل حفاظت خوب، امسال در بسیاری از مناطق جمعیت خوبی داشتیم به طوری که نسبت به پارسال افزایش ۴۰ درصدی حیات وحش را شاهد بودیم.

به گفته وی، گونه هایی، چون پلنگ و خرس که در مناطق حفاظت شده دیده شده، در گزارش‌ها قید می‌شوند، اما جزو گونه‌های سرشماری نیست.

سید عادل مولا با بیان اینکه سرشماری زمستانه حیات وحش در ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد، اظهار کرد: در سرشماری‌های امسال برای نخستین بار علاوه بر تلسکوپ، دوربین، تله‌ها و پیمایش‌های سطحی، ۲ پهپاد نیز بکارگیری شده است.

انتهای پیام/گ

خوزستان، مقصد پرندگان مهاجر

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.