مشخص شدن تکلیف چاه‌ های آب حفر شده و قوانین بهره برداری از آن‌ ها

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: تکلیف چاه‌ های آب حفر شده قبل از سال ۸۵ باید مشخص شود.

مشخص شدن تکلیف چاه‌ های آب حفر شده و قوانین بهره برداری از آن‌ هابه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احمد رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه برخی قوانین مانع پرکردن چاه‌های غیرمجاز در این استان است، بیان کرد: قانون تعیین و تکلیف چاه‌های آب حفر شده قبل از سال ۸۵ و فاقد پروانه بهره‌برداری از جمله این قوانین است.

وی تصریح کرد: این قانون نه تنها مانع حفر چاه غیر مجاز نشده بلکه برخی از افراد متخلف برای اخذ پروانه حفر چاه از طریق کمیسیون پیش بینی شده در این قانون مبادرت به حفر چاه کرده اند.

رحمانیان ادامه داد: با استفاده از این قانون افراد به نحوی تلاش کرده اند با صحنه‌سازی چاه خود را به عنوان چاه حفر شده قبل از سال ۸۵ معرفی کنند تا بتوانند از مزایای قانون مذکور استفاده کنند.

معاون قضایی دادگستری استان فارس اضافه کرد: بر اساس این قانون چنانچه چاه قبل از سال ۸۵ حفر شده باشد، شرایطی از جمله تشخیص سازمان آب مبنی بر اینکه چاه را به عنوان چاه قبل از سال ۸۵ شناسایی کند باید احراز شود که  منطقه مربوطه باید ظرفیت آبی را داشته باشد، و حریم چاه مجاور  رعایت شده باشد تا برداشت آب از چاه باعث ضرر و زیان به عموم مردم نشود.

وی اظهار کرد: در تبصره یک قانون آمده است که باید ظرف مدت ۲ سال بر روی همه چاه‌های آب کشور کنتور حجمی هوشمند نصب شود، اما با گذشت چندین سال هنوز بسیاری از چاه‌های موجود کنتور حجمی هوشمند ندارند.

معاون قضایی دادگستری استان فارس با بیان اینکه دادگستری فارس برای صیانت از منابع آب استان بخشنامه‌ای در ۱۱ بند تدوین و ابلاغ کرده است، تاکید کرد: در این بخشنامه علاوه بر تعیین شعب ویژه در خصوص نحوه برخورد قضایی با حفر چاه‌های غیر مجاز، توقیف ماشین‌آلات حفاری غیرمجاز، نحوه اجرای آرای قطعی و لازم الاجرای کمیسیون موضوع تبصره قانون تعیین و تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه، مطالبه خسارت از بهره برداران حفر چاه غیر مجاز، نحوه تعقیب دعوی در اجرای احکام، دستورات صریح و شفافی صادر کرده است.

رحمانیان بیان کرد: بخشنامه می‌تواند به‌ عنوان الگو و راهبرد در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد، و طرح صیانت از منابع آب که وزارت نیرو و قوه قضائیه به واحد‌های ذیربط کشوری ابلاغ کرده اند در استان فارس تهیه و تدوین شده، و پس از اجرای موفق آن در استان برای اجرا در سطح کشور به قوه قضائیه ارسال شده است.

وی گفت: نتیجه مشارکت دستگاه قضایی و مجموعه وزارت نیرو در استان فارس باعث اجرای طرح‌ های پیشگیرانه مناسب و کسب رتبه اول دادگستری فارس برای پرکردن چاه غیرمجاز طی چند سال متوالی در سطح کشور شده است.

گفتنی است، بر اساس آمار‌های موجود امسال بیش از یک هزار و ۴۰۰ چاه غیر مجاز در مناطق مختلف استان فارس و در سه ماه گذشته نیز ۱۳۰ چاه در جهرم، ۱۵۶ چاه در ارسنجان، ۷۳ چاه در داراب و ۳۹ حلقه چاه در منطقه پاسارگاد پر شده است.

پر کردن چاه‌های آب غیر مجاز در استان فارس در قالب طرح تعادل بخشی منابع آب ادامه دارد.

انتهای پیام/ت

مشخص شدن قوانین چاه‌های حفر شده آب در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد قدیمی
۲۲:۲۹ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
با عرض سلام خدمت جناب رحمانیان معاونت محترم حضرتعالی که در مورد بخشنامه ای که از سوی وزارت نیرو و قوه قضاییه پیگیری مینمایند علت اینکه تغییر مسیر اب قنات یکی از روستاهای شهرستان اباده که منجر به خشک شدن دوهزار اصله درخت کهن سال که گزارش ان را به عرض رسیده پیگیری نکردین آیا در همجا باید تبعیض قائل شد در صورتی که تغییر مسیر صورت گرفته بکلی غیر قانونی و با استعلام متناقض اقدام شده و مستندات ان را هم به عرض حضرتعالی ارسال شده و مقرر شد که پیگیری کنید که نکردین خواهشمنداست از این طریق موضوع پیگیری بفرمایید با تشکر