کاهش آب رودخانه‌های فارس/ وضعیت ورودی و خروجی آب سد‌ها نامطلوب است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: آب رودخانه‌های فارس بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.

حمید رضا دهقانی مدیر عامل آب منطقه‌ای فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در آیین گرامیداشت روز دهیاری در شیراز گفت: کاهش شدید بارندگی ها، شرایط خشکسالی را در این استان به اوج خود رسانده به گونه‌ای که آب تمام رودخانه‌های فارس بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در شرایط طبیعی و بر اساس متوسط دوره آماری ۵۰ سال اخیر، میزان بارندگی در این استان باید ۳۰۷ میلی متر می‌بود، اما در این زمینه نسبت به پارسال ۶۶ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۶ درصد کاهش داشته ایم.

دهقانی بیان کرد: اگر بارندگی به صورت نرمال و طبیعی بود، ۱۱ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در اختیار داشتیم در حالی که این میزان امروز پنج میلیارد متر مکعب است و برای جبران کمبود ایجاد شده ناگزیر هستیم که از منابع غیر تجدید پذیر استفاده کنیم.

او اظهار کرد: در مجموع سال ۹۶ در کل استان بیش از ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشته ایم و این منجر به خشک شدن دریاچه ها، تالاب‌ها و قنات‌ها شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: در بحث وضعیت ورودی و خروجی آب سد‌ها نیز شرایط بسیار نامطلوب است و به عنوان مثال در حالی که ورودی سد درودزن ۲۷۱ لیتر بر ثانیه است خروجی آن حدود پنج هزار لیتر بر ثانیه است که این امر بیانگر اوج بحرانی بودن شرایط است.

وی گفت: در این استان در زمینه استفاده از آب منابع زیرزمینی با ۷۹ درصد بهره گیری، یکی از بالاترین میزان مصارف را داریم.

دهقانی، تعداد چاه‌های مجاز استان را ۷۳ هزار حلقه برشمرد و اظهار داشت: از مجموع ۱۵ هزار و ۷۹۴ چاه غیر مجاز استان نیز از سال ۹۳ تاکنون بیش از هفت هزار و ۸۰۰ چاه پُر شده است.
انتهای پیام/ر

کاهش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی آب رودخانه‌های فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار