موارد مصرف و منع مصرف داروی کاربامازپین

میزان زمانی که نیاز است تا کاربامازپین باعث بهبود علائم تشنج در بیمار شود،۴ هفته است.

به گزارش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، داروی کاربامازپین یا تگرتول یک داروی ضد صرع است که برای درمان بیماری دوقطبی نیز تجویز می شود و در هنگام مصرف این دارو باید نکاتی مدنظر قرار گرفته شود که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به آن بپردازد.

موارد مصرف و منع مصرف داروی کاربامازپین

معرفی داروی کاربامازپین 

کاربامازپین که با نام تجاری تگرتول شناخته می شود؛ یک داروی ضد صرع پرمصرف محسوب می شود که صرع و تشنج در این بیماران در اثر اختلال در جریان الکتریکی سلول‌های عصبی بخشی از مغز بروز پیدا کرده است و تگرتول با کاهش جریان الکتریکی غیرطبیعی سلول‌های مغزی حملات تشنجی را در کنار سایر دارو‌ها و یا به‌تن‌هایی مهار می‌کند.


بیشتر بدانید: مصرف دارو‌های ضد صرع در دوران بارداری مجاز است؟


کاربامازپین همچنین در درمان بیماری دوقطبی و درد‌های مزمن ناشی از آسیب‌های عصبی صورت نیز کاربرد دارد.

نکاتی برای مصرف کاربامازپین

  • در دوران شیردهی و بارداری دارو را فقط با مشورت پزشک مصرف کنید.
  • برای کاهش تحریک دستگاه گوارش بهتر است دارو با غذا مصرف شود.
  • دارو را به‌صورت ناگهانی قطع نکنید و در صورت لزوم با کاهش دوز و به‌صورت تدریجی آن را کم کنید.
  •  از مصرف هم‌زمان سایر دارو‌های مضعف CNS با این دارو باید اجتناب شود.
  • هنگام مصرف این دارو در انجام کار‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند احتیاط کنید.
  • درصورتی‌که مقدار مصرف این دارو از حداقل شروع‌شده و به‌تدریج با فواصل یک هفته افزایش پیدا کند، عوارض جانبی دارو به حداقل می‌رسد.
  • در صورت فراموش‌شدن یک نوبت مصرف دارو، به‌محض به یادآوردن، آن نوبت باید مصرف شود. ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد از مصرف نوبت فراموش‌شده باید خودداری کردو مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر شود. در صورت فراموش کردن بیش از یک نوبت مصرف دارو باید به پزشک مراجعه شود.
  •  با توجه به این موضوع که شرکت‌های مختلفی این دارو را می‌سازند ممکن است که اثرات دارویی این شرکت‌ها نیز به علت فرمولاسیون منحصربه‌فرد هر شرکت برای بیمار متفاوت باشد بنابراین برای بیماران مخصوصاً افراد مسن سعی شود که از یک شرکت یا برند استفاده شود.


اگر موارد زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید

  • مشکلات قلبی – عروقی
  • بیماری کبد یا کلیه
  • گلوکوم
  • پورفیری
  • افسردگی، اختلال خلقی یا افکار یا اقدام به خودکشی

هشدار؛ در صورت باردار شدن فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک معالج خود شروع و یا قطع نکنید. همچنین به دستورالعمل‌های پزشک در مورد مصرف دارو‌های ضد تشنج در این دوران دقت و عمل کنید.

اگر چه مصرف این دارو ممکن است برای جنین که به دنیا نیامده آسیب زا باشد، اما وقوع تشنج و صرع در دوران بارداری می‌تواند هم برای جنین و هم مادر باردار مخاطره آمیز باشد. از این رو فواید پیشگیری از تشنج می‌تواند بیشتر از هزینه و اثرات جانبی ناشی از مصرف دارو بر روی جنین باشد.


بیشتر بدانید: علت ابتلا به صرع در سنین مختلف


از جمله عوارض ناشی از مصرف این دارو کم کردن تأثیر قرص‌های پیشگیری از بارداری و یا ایمپلمنت‌ها است.

با توجه به نکته‌ای که ذکر شد نیاز است که در کنار مصرف دارو‌های پیشگیری از بارداری از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

شما در طول مصرف این دارو نباید نوزاد شیرخوار خود را با شیرمادر تغذیه کنید.

موارد مصرف و منع مصرف داروی کاربامازپین

نحوه مصرف داروی تگرتول

داروی تگرتول را دقیقاً همان‌طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید.

راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج، تغییر دهد.


این مطلب را از دست ندهید: ایران کشوری پیشرو در ریشه‌کنی بیماری خونی


این دارو را در دوز‌های بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.

این دارو را همراه با غذا مصرف کنید.

هرگز فرم گسترده رهش این دارو را نشکنید، نجوید و این دارو را به صورت کامل مصرف کنید. اگر قادر به بلع کامل این دارو نیستید، به پزشک خود در این باره اطلاع دهید.

سوسپانسیون (مایع) خوراکی این دارو را قبل از اندازه گیری و مصرف، تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ دوز، و یا با یک قاشق‌های خاص اندازه گیری دوز و یا فنجان پزشکی، اندازه گیری کنید.

اگر شما یک دستگاه دوز‌های اندازه گیری را نداشته باشند، از یک داروساز آن را درخواست کنید.


این مطلب را از دست ندهید: نکاتی که زنان مبتلا به صرع در دوران بارداری باید بدانند


میزان زمانی که نیاز است تا کاربامازپین باعث بهبود علائم تشنج در بیمار شود،۴ هفته است. از این رو باید این دارو را همان طور که پزشک معالج توصیه کرده مصرف کرد و در صورت مؤثر بودن در پیشگیری از بروز تشنج، سریعاً به پزشک اطلاع داده شود.

در هنگام استفاده از این دارو، شما ممکن است که به چندین آزمایش احتیاج داشته باشید.

این دارو باید در دمای اتاق به دور از گرما، رطوبت و همچنین نور خورشید نگهداری شود.

علی رغم اینکه ممکن است احساس بهبودی کنید، ولی به طور ناگهانی مصرف داروی تگرتول را متوقف نکنید، چون توقف ناگهانی مصرف این دارو ممکن است باعث بیشتر شدن تشنج در فرد مصرف کننده این دارو شود. پس نیاز است که توصیه‌های پزشک معالج خود را در کاهش تدریجی مصرف این دارو انجام دهید.


بیشتر بدانید: عوامل ایجاد کننده صرع/ اقداماتى که مبتلایان باید جدى بگیرند


این دارو جذب خوراکی کاملی دارد (آهسته و متغییر). در کبد به طور کامل متابولیزه شده و متابولیت آن دارای خاصیت ضد تشنجی است. نیمه عمر آن ۶۵-۲۵ ساعت است که با تجویز طولانی‌مدت به دلیل القاء خود به خود متابولیسم به ۲۹-۸ ساعت می‌رسد. دفع دارو عمدتاً کلیوی است. پیوند دارو به پروتئین متوسط است. اثر ضدتشنجی دارو پس از چند ساعت تا چند روز و اثر ضد درد عصبی آن پس از ۷۲-۸ ساعت شروع می‌شود.

موارد مصرف و منع مصرف داروی کاربامازپین

در هنگام مصرف داروی کاربامازپین از این موارد اجتناب کنید

الکل یا نوشیدنی‌های الکلی ننوشید. مصرف الکل یا نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند بعضی از عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت، همراه با این دارو ممکن است باعث تداخل با اثر آن شود و در نهایت منجر به عوارض ناخواسته شود. در مورد استفاده از محصولات گریپ فروت با پزشک خود صحبت کنید و در هنگام مصرف این دارو از مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت خودداری کنید.


این مطلب را از دست ندهید: درمان ۶۰ درصد مبتلایان به صرع با تک دارو


تا زمانی که از تأثیر کاربامازپین  بر فعالیت‌های خود آگاه نشده‌اید، از رانندگی و فعالیت‌های خطرناک پرهیز کنید. مصرف این دارو ممکن است باعث مختل شدن هوشیاری و قدرت واکنش در فرد مصرف کننده این دارو شود.

نوشیدن الکل علاوه بر اینکه باعث افزایش در برخی از عوارض جانبی این دارو شده، همچنین می‌تواند خطر ابتلا به تشنج را افزایش دهد.

مصرف کاربامازپین  باعث می‌شود که شانس ابتلای فرد به آفتاب سوختگی بالاتر رود. از این رو کسانی که این دارو را مصرف می‌کنند، نیاز است که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا دراز کشیدن بر روی تخت‌های برنزه کردن و حمام آفتاب (چه طبیعی و چه مصنوعی) اجتناب کند. اگر به هر عنوان فرد مجبور بود که در معرض نور آفتاب قرار گیرد و در وقتی در خارج از منزل قرار دارد، لازم است که لباس محافظ بپوشد و از کرم ضدآفتاب (SPF ۳۰ یا بالاتر) استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام متولد ۱۳۴۸ هستم حدود هفت سال تگرتول مصرف کردم خداروشکر دراین مدت هیچ گونه مشکلی برام پیش نیومد الان یک ماه هستش که دکترم کلا تگرتول را قطع کرد و حالم خیلی خوب خدارو شکر آرزو میکنم همه ی بیمارا ن در صحت و سلامتی باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
سلام پسر من متولد ۱۳۹۲ می باشد الان هشت ماه است قرص کاربامازپین 200استفاده می کنه صبح یک ونصفی شب هم یک ونصفی البته از دوز کم شرو ع کرده خدارو شکر از موقعی که استفاده میکنه دچار این عارضه نشده فقط قبل از اینکه این قرص رو استفاده کنه سه بار گرفته بود که پیش پزشک بردیم این قرص رو داد خیلی دلواپسش هستم احساس می کنم حافظش کم شده
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۵:۱۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
من تگرتول ۲۰۰مصرف میکنم اونم روزی یکی...بخاطره تشنج های خفیفی ک داشتم و الان دو سال و نیمی میشه ک موردی نداشتم خداروشکر...میخواستم عمل بینی انجام بدم با بیهوشی...دکترم ک گفت بیهوشی برات مشکلی نداره و رضایت نامه رو نوشت..میخواستم بدونم ک کس دیگه ای هم بوده ک با این مریضی و مصرف این دارو بیهوش شده باشه و مشکلی نداشته...؟؟نظرتون چیه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۶ دی ۱۳۹۹
سلام ببخشید پسر من ۶ سالشه نصف قرص کاربامازپین خورده باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام من سی و چهار ساله هستم از سه سالگی تا به الان کاربامازپین 200 میلی استفاده می کنم خوب هم نمی شوم گاهی اوقات هم تشنج میکنم الان هم بدنم کبود شده و خارش گرفته ام به دکتر مراجعه کردم دکتر هم می گوید از کاربامازپین است تو را خدا مرا راهنمایی کنید الان چهار ماه است که بدنم خارش گرفته و کبود کبود شده است
Iran (Islamic Republic of)
توفیق
۰۰:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
من هم همین مشکل رو با کاربا مازپین پیدا کردم .پیش دکترم رفتم یک سری آزمایش و نوارمغزی و..انجام دادم.بهم گفتن که بدنم به کاربا عادت کرده و دیگه اثر بخشی لازم رو برام نداره .
برا همین تگروتلد ۲۰۰+یونیماید ۱۰۰ برام تجویز کردن از هر کدوم روزی ۲تا .واقعا اثر داشت تشنج ها و خارش ها از بین رفت ولی کبودی ها نرفته .فقط خیلی مواظبت میکنم که بدنم حتی با ضربه خیلی کم به جایی برخورد نکنه که باعث کبودی بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
سلام من نورالژی دارم الان 2ساله کاربامازپین میخورم
برای جلوگیری از بارداری مجبورم قرص تنسی بخورم
آیا بعد از دوساعت ک کاربامازپین خوردم و5ساعت قبل از وعده بعدی قرص میتونم ازتنسی استفاده کنم ؟؟
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
کیانوش
۱۰:۲۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
این دارو را چه وقت دیگه میشه نخورد.با تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۹:۱۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز ببخشید من کاربامازپین400میگیرم کسی از شیراز نمیدونه کجا برم بگیرم؟
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۰۹:۴۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
باسلام من مادرباردار۲۴ هفته،،۳۵ساله تگرتول ۸۰۰استفاده میکنم دوروزپیش دوبارتشنج خفیف کردم طوریکه فقط هزیون میگفتم و بعداز سی ثانیه حافضه ام برمیگشت وا خانواده می‌پرسیدم چه برمن گذشته است الان هم مطب دکترم تعطیل است تاروزشنبه باید چه کنم تالین حالت دوباره برنگرددلطفا راهنمایی کنید
Afghanistan
جواد
۱۰:۲۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
چگونه میتوان از لرزش دست ها با استفاده این دروه از لرزش دست ها جلوگیری کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
من ۳۹ سالمه از ۱۴ سالگی تشنج داشتم الان پسرم هم تشنج داره کاربامازپین مارک سبحان خودم مصرف مارک رهش پسرم چون برای پسرم باید یکی ونصفی بدم قرص را نصف میکنم مشکلی ایجاد میکنه ؟؟؟؟بعد هم میخواستم بدونم اینکه باید رژیم غذائی داشته باشیم چیز های سردو ترش مصرف نکنیم درسته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
سلام.من ۲۸ساله کاربامازپین میخورم ب خاطر صرع.چند بار کلا بهم حمله دست داد.ب خاطر مشکلم ازدواج نمیکنم.بااینکه همه میگن زیبا هستم.از ترحم بیزارم.بااینکه اینهمه سال از بیماریم میگذره هنوزم نتونستم باهاش کنار بیام.
من آفتابم گرفتم.واسه برنز کردن.الآن دیدم مضره. پزشکم گفته بود توو نور خورشید وبرف باید عینک آفتابی بزنم.
Iran (Islamic Republic of)
توفیق
۰۰:۲۲ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
اگه حس ترحم داری و فکر میکنی دیگران نسبت بهت دارن رو از خودت دور کن
Iran (Islamic Republic of)
Kimya
۲۱:۳۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
سلام من الان چند ساله که این دارو به اضافه داروهای دیگه اعصاب رو مصرف میکنم مشکل اعصاب دارم و قبلا خودکشی کردم ولی متاسفانه هیچ اثر مثبتی رو خودم نمی بینم چکار باید بکنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
با سلام من ۳۳ سالمه ۱۰ ساله کاربامازپین مصرف میکنم ولی مدتی بدنم لکه لکه کبود میشه میخاستم ببینم از عوارض قرص است یا نه ومن باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۱۵:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
باسلام ۳ساله دارم قرص تگاتارد ۴۰۰ مصرف میکنم ولی بازهم حالم بد میشه چه کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ازاده
۱۹:۵۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام من میگرن عصبی دارم دکتر بهم این دارو را تجویز کرده تگرتول400 روزی دوتا یه شب اشتباهی به جای یه دانه دو تا خوردم الان دید بدی دارم خیلی شب پیش بود ولی از اون موقع تا الان این سنگینی سرم و پا درد و دید بدم درد صورت خوب نشده چه کنم ممنون از راهنمایی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
من هم بخاطر مصرف الپرازولام و یکسری داروهای اعصاب. مریضی تشنج گرفتم. الان چند ساله که کاربامازپین مصرف میکنم. ولی هر چندماه یکبار باز تشنج میکنم. از 200 میلی به 300 میلی رسوندم. الان یکساله تشنج نکردم. لطفا راهنماییم کنید. میگن طب سنتی برم. بعضیا میگن بدترین ومضر ترین دارو کاربامازپینه. ایا درسته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوسال کاربامازپین استفاده میکنم شنیدم روزه با مصرف این دارو ضرر داره لطفا راهنمایی بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
Marjan
۰۰:۵۷ ۱۵ دی ۱۳۹۸
نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۱ دی ۱۳۹۸
سلام من الان 29سال دارم واز 17سالگی این دارو رو مصرف میکنم نوار مغز و ام آر ای هم که میگیرم میگن هیچ مشکلی ندارم و به پزشک هم که مراجعه کردم گفتن کم کم دارو رو کم کنم از روزی 800میلی به روزی 200میلی رسوندم آیا ميتونم کامل این دارو رو کنار بزارم این مشکل هم بر اثر بی هوشی برای عمل جراحی به وجود اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
بسیار بسیار از راهنمائیهای شما متشکر وسپاس گزاری مینمایم خواهشمند است قدردانی مرا بپذیرید
United States of America
تگرتول
۱۷:۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۸
عوارض.شدید
Iran (Islamic Republic of)
مقداد ولی پور
۰۰:۱۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۸
سلام من ده سال هست که قرص کاربامازپین می خورم چون بیماری تشنج دارم خوب هم نشدم حالا باید چه کار بکنم
آخرین اخبار