برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای نوروز/ مجموعه زندیه ثبت جهانی می‌شود؟

کارمندان میراث فرهنگی به صورت آماده باش درآمده‌اند تا در ایام نوروز راهنمای خوبی برای مردم باشند.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در حاشیه افتتاح نمایشگاه چهاردهه باستان‌شناسی در ایران به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۰ سال فعالیت‌های باستان‌شناسی را در نمایشگاه چهار دهه باستان‌شناسی در ایران عرضه کردیم. شما از ۲۰۰ هزار سال پیش تا دوره اسلامی را تقریباً در این کشفیات مرور می‌کنید.

وی افزود: مهم‌ترین پیام نمایشگاه این است که بعد از انقلاب مدیریت اکثر پژوهش‌های باستان‌شناسی به دست ایرانیان سپرده می شود. از همه مهم‌تر این است که آثار کشف شده از ۳۱ استان کشور در نمایشگاه چهاردهه باستان‌شناسی در ایران، می‌تواند کمک کند که اطلاعات عمومی مردم به روز شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: نمایشگاه چهاردهه باستان‌شناسی در ایران در ایام نوروز باز است تا مردم از نقاط مختلف کشور از آنجا بازدید کنند و با کمک راهنمایان، اطلاعات بیشتری درباره آثار عرضه شده به دست بیاورند.

طالبیان ادامه داد: تمام محوطه‌ها و موزه‌های ما همچون سال‌های دیگر در ایام نوروز با کمک راهنمایان ویژه دستاورد‌های به دست آمده در حوزه مرمت، حفاظت و موزه را به مردم نشان می‌دهند. ما تقریبا همه همکارانمان را به صورت آماده باش گذاشتیم تا بتوانند راهنمای خیلی خوبی برای مردم باشند. خوشبختانه مقاصد جدید گردشگری مانند خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هم باز و برجسته شده‌اند.

نمایشگاه دستاورد‌های حوزه میراث فرهنگی در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود

وی تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم اطلاعاتی درباره موضوعات و کارهایمان را در قالب اپلیکیشن‌ها در فضای مجازی و بحث‌های الکترونیکی در اختیار مردم بگذاریم. اعتقاد داریم که اگر کودکان ما با فرهنگ و هنر گذشته آشنا شوند، آینده‌ای پایدار را خواهیم داشت و زمینه مناسبی برای اعتماد به بستر فرهنگی و تاریخی ایران ایجاد می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: معمولا در اردیبهشت ماه مروری بر دستاوردهایمان داریم و برپایی نمایشگاهی را برای اردیبهشت ماه سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم که کل دستاورد‌های حوزه میراث فرهنگی را در آن ارائه دهیم. این نمایشگاه، نمایشگاه دستاورد‌های حوزه میراث فرهنگی در همه بخش‌های مربوطه است.

طالبیان گفت: سال گذشته در حوزه موزه اتفاقات خوبی افتاد و موزه‌های خصوصی زیادی افتتاح شدند. در حوزه مرمت نیز بنا‌های زیادی مرمت شدند و منظر فرهنگی ساسانیان نیز ثبت جهانی شد. قرار گرفتن چوگان و کمانچه در فهرست میراث ناملموس جهانی نیز اهمیت زیادی داشت. از این گذشته ما تقریباً ۱۵۰۰ اقامتگاه بومگردی داریم که اکثر آن‌ها با مرمت خانه‌ها و بنا‌های تاریخی شکل گرفته‌اند.

وی ادامه داد: رویداد‌های فرهنگی، نمایشگاه‌ها و موضوعاتی که در ارتباط با حوزه کاخ‌موزه‌ها و استان‌ها است، نسبت به سال‌های گذشته خیلی برجسته‌تر بوده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به مطالبه اخیر راهنمایان گردشگری که چیزی بجز ثبت جهانی مجموعه زندیه نبود، بیان کرد: ما یک سهمیه در سال داریم و تعداد زیادی از آثار تاریخی کشورمان در فهرست موقت قرار گرفته‌اند. بنابراین هر کدام از این آثار به لحاظ مدیریتی، ساماندهی، همگرایی و اولویت آماده‌تر بود، پرونده‌اش برای ثبت جهانی به یونسکو می‌رود و این امر برای آن است که سهمیه‌مان را از دست ندهیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار