در آیین بین‌المللی «جهان نوروز» مطرح شد؛

تکریم «نوروز» با هدف ترویج صلح و دوری از خشونت/ «نوروز» را باشکوه جشن بگیریم/ ظریف نشان نوروز را به «محمد میرشکرایی» اهدا کرد

آیین «جهان نوروز» امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

تکریم «نوروز» با هدف ترویج صلح و دوری از خشونت/ «نوروز» را باشکوه جشن بگیریمبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین بین‌المللی «جهان نوروز» امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد، با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. در این مراسم نمایندگانی از کشورهای مختلف هم حضور داشتند.

ظریف نشان نوروز را به «محمد میرشکرایی» اهدا کرد

«نشان نوروز» برای نخستین بار، به «محمد میرشکرایی» تهیه کننده پرونده ثبت جهانی نوروز اهدا شد.

میرشکرایی بعد از گرفتن این نشان در سخنانی کوتاه بیان کرد: افتخار می‌کنم پژوهنده فرهنگ نوروز هستم و سال‌های جوانی‌ام را در این راه گذاشته‌ام. من وهمه همکارانم برای این ثبت جهانی تلاش کردیم.

وی ادامه داد: نوروز جشنی است که امروز همه به آن مفتخرند و برای جهانی پر از نوروز فکر می‌کنند. دو واژه «مردمان نوروز» و «جهان نوروز» اصطلاحاتی است که بر اثر تلاش همه همکارانم ایجاد شد.

در ادامه این مراسم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی از لزوم ترویج صلح و همدلی در جهان گفت. متن کامل سخنرانی او را اینجا بخوانید.

تکریم «نوروز» با هدف ترویج صلح و دوری از خشونت/ «نوروز» را باشکوه جشن بگیریم/ ظریف نشان نوروز را به «محمد میرشکرایی» اهدا کرد

درخواست مونسان برای مشارکت کشور‌ها در برگزاری هفته‌های فرهنگی با محوریت نوروز

در ادامه مراسم، مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تا آنجا که در تاریخ امت‌ها و اقوام مختلف آمده، جوامع مختلف روزی را به مناسبت‌های خاص فرهنگی خود نامگذاری و مراسم آن روز را هر ساله برگزار می‌کردند. در تاریخ بشریت و از جمله در تاریخ پرفراز و فرود کشور ما آیین‌هایی بوده اند که نتوانستند زنده بمانند؛ اما نوروز نابود نشد. تا طبیعت هست، نوروز هم ماندگار است.

وی افزود: ثبت این آیین نیز بنایش در همدلی و همبستگی بود. نوروز آغاز آفرینش انسان و حرکت به سمت تعالی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: حالا بر ماست که در راهی به قدمت نوروز مرز‌ها را درنوردیم و به برادری بازگردیم. نوروز به معنای رونق گردشگری در میان کشور‌هایی است که آن را می‌ستایند. نوروز می‌تواند آغازی برای بازیابی هویت مردم و همدلی کشور‌ها باشد. همانطور که نوروز را با مشارکت ۱۲کشور به ثبت ملی رساندیم؛ یلدا، عروسک‌های بی صورت و ... را به فراخوان گذاشتیم تا به صورت مشترک ثبت کنیم.

مونسان تصریح کرد: از کشور‌های عضو پرونده نوروز دعوت می‌کنم با برنامه ریزی برای همکاری‌های مشترک و تعریف رویداد‌های بین‌المللی همچون نمایشگاه‌ها و هفته‌های فرهنگی با محوریت نوروز، حق جهانی بودن این میراث ارزشمند و آیین‌های جذاب آن را بجا آورند و نشان نوروز را در عرصه صنعت گردشگری شکوفا کنند؛ چرا که این جشن بزرگ باستانی ظرفیت بالقوه عظیمی برای جلب و جذب گردشگران سراسر جهان و رونق این صنعت در کشور‌های عضو پرونده نوروز دارد.

ایوبی: نوروزستان دیار بخشش است

حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: ما افتخار می‌کنیم که از سرزمین نوروز هستیم. مردمان سرزمین نوروز، مردمان رنگ هستند. جهان نوروز مختصاتی دارد و این جهان، جهانی است که عاشق گرمی و خورشید است.

وی افزود: ما باید اول سبکبال شویم و سپس منتظر نسیم باشیم. ما مردمان نوریم، اما اول باید نور درونمان را روشن کنیم. نوروزستان دیار بخشش است. در جهان نوروز، سخنان یکی است و مردمان نوروز در دل را به سوی حقایق باز می‌کنند. ما از امسال به بعد هر سال جشن نوروز با شکوه را برگزار خواهیم کرد.

نوروز؛ آیینی که مرزها را درنوردید

درویش پور، مدیرعامل برج میلاد گفت: آیینی که سه هزار سال در میان قرون و اعصار از بین نرفته و کم رنگ نشده است، حتماً به قدری ریشه دارد که ما آن را کهن‌ترین آیینمان بدانیم.

وی افزود: نوروز از هر کجا که به فرهنگ ما پا گذاشته، حتماً به قدری عزیز است که امروز نمایندگانی از کشور‌های مختلف در مراسم جهان نوروز شرکت کرده‌اند. هر کدام از کشور‌هایی که نوروز را باور دارند، آمدن بهار و فرا رسیدن نوروز را با مراسم ویژه خودشان جشن می‌گیرند.

مدیرعامل برج میلاد اظهار کرد: نوروز امروز آیینی است که مرز‌ها را درنوردیده است. همه ما فراتر از جغرافیای محدود کشورمان این آیین را جشن می‌گیریم؛ پس اگر نوروز می‌تواند بهانه‌ای برای همدلی و زمینه صلح باشد، چرا تکریمش نکنیم. ما نوروز را بزرگ می‌دانیم و برای دنیایی عاری از خشم و خشونت و جهانی مملو از صلح و همدلی تکریمش می‌کنیم.

گفتنی است از حواشی دیگر این مراسم می توان به رونمایی از تمبر جهان نوروز اشاره کرد. روبات نقاش کمال الملک نیز در طول مراسم تصویر ظریف، مونسان و جهان نوروز را کشید.

گویا قرار بر این است که موزه نوروز هم افتتاح شود و تمبر جهان نوروز در آن قرار بگیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار