المیادین گزارش داد؛

کدام کشور‌ها میزبان موشک‌های آمریکا خواهند بود؟

اگر آمریکا پس از خروج از پیمان موشکی با روسیه در پی استقرار سامانه‌های موشکی در اروپا برآید روسیه نیز با استقرار سامانه‌های موشکی خود در مناطق مرزی، واکنش نشان خواهد داد.

کدام کشور‌های اروپایی میزبان موشک‌های آمریکا خواهند بود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی با طرح این سوال که «اگر آمریکا پس از خروج از پیمان موشکی با روسیه، تصمیم بگیرد موشک‌هایش را در اروپا مستقر کند، کدام کشور‌ها میزبان موشک‌های آمریکا خواهند بود؟» به رویارویی احتمالی آمریکا و روسیه در آینده پرداخت.

گزارشگر المیادین در گزارش خود تصریح کرد در سال ۲۰۱۴ و پس از توقف گفتگو‌ها درباره توان موشکی، آمریکا به حضورش در اروپا و آسیا شدت بخشید تا سامانه‌های موشکی‌اش را در آلاسکا و ساحل شرقی افزایش دهد. واشنگتن سایت‌های پرتاب موشک‌های ضد موشک خود را که ممکن است برای شلیک موشک‌های بالستیک میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد استفاده شوند، در برخی کشور‌های اروپای شرقی مستقر کرد. اگر آمریکا تصمیم بگیرد باز هم موشک‌هایش را در اروپا مستقر کند به نظر می‌رسد لهستان و رومانی که دارای زیرساخت‌هایی برای سپر موشکی هستند، میزبان این موشک‌ها باشند.

آمریکا از قبل در رومانی سامانه ضد موشکی مستقر کرده است و حال می‌تواند این سامانه را مورد استفاده قرار دهد و گویا در این زمینه تنها نیازمند توسعه نرم‌افزاری است که طی چند ساعت عملی خواهد شد ضمن اینکه بلغارستان و جمهوری چک هم می‌توانند میزبانان موشک‌های آمریکایی باشند، این دو کشور پیش از این موافقت خود را با میزبانی از موشک‌های ضد موشک آمریکا اعلام کرده بودند. با این حال بعید است کشور‌های اروپای غربی که در ناتو عضویت دارند، بپذیرند میزبان چنین موشک‌هایی باشند، آلمان یکی از این کشورهاست که مخالفت شدید خود را با میزبانی از سامانه‌های موشکی آمریکا اعلام کرده است.

هدف اساسی آمریکا از عقب‌نشینی از معاهده موشکی میانبرد و کوتاه برد تمایل واشنگتن به استقرار موشک‌های هجومی به ویژه موشک‌های بالدار توماهوک در اروپاست. این کشور نصب سامانه‌های ام کی ۴۱ را که قادر به شلیک چنین موشک‌هایی است، آغاز کرده است. اواخر ماه گذشته ناو گریولی آمریکا با موشک‌های کروز وارد دریای بالتیک شد، این موشک‌ها قادرند اهدافی را در دو هزار و پانصد کیلومتری هدف قرار دهند. یعنی اگر از دریای مدیترانه شلیک شوند قادر خواهند بود به روسیه برسند.

اگرچه مسکو اعلام کرده است اگر آمریکا از استقرار موشک‌هایش در مناطق دیگر دست بردارد هرگز موشک‌هایش را در اروپا یا مکان دیگری مستقر نخواهد کرد، اما این کشور با تهدیداتی از جانب آمریکا مواجه است و آنچه مشخص است اینکه به سرعت با استقرار موشک‌هایش در مناطق مرزی غرب روسیه یعنی نزدیک مرز‌های اوکراین، به این تهدیدات واکنش نشان خواهد داد. ارتش روسیه مدرن‌ترین تجهیزات پارازیت خود را که سمرقند نام دارد در مناطق مختلف و راهبردی کشور مستقر کرده است و کالینینگراد یکی از این مناطق است ضمن اینکه قرار است سایت‌های موشکی دیگری را در دریا نصب کند. "کالیبر" یکی از موشک‌های دریایی روسیه است که در حال حاضر از درون کشتی‌ها و زیر دریایی‌ها شلیک می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار