۱.۵ میلیون راس دام سبک درآستانه واکسینه شدن

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمان گفت:بیش از ۱.۵ میلیون دام سبک و ۶۰ هزار دام سنگین کرمان در واکسیناسیون تب برفکی برنامه ریزی شده اند.

۱.۵ میلیون راس دام سبک درآستانه واکسینه شدن به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،دکتر محمد مهدی یزدانپناه رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمان گفت : فاز سوم واکسیناسیون تب برفکی گاو با پیش بینی ایمن سازی ۶۰هزار راس دام سنگین و نیز فاز دوم تب برفکی گوسفند و بز با پیش بینی ایمن سازی بیش از یک ونیم میلیون راس دام سبک با هدف پیشگیری و مبارزه با این بیماری در استان، از اوایل اسفندماه سال جاری آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد.

وی افزود: واکسیناسیون تب برفکی دام سبک رایگان می‌باشد، ولی در دام سنگین به‌صورت بها دار بوده و البته هزینه رفت و آمد و حق الزحمه اکیپ‌های واکسیناسیون برای دامداران رایگان می‌باشد.

وی ضمن اعلام کاهش تعداد کانون‌های این بیماری نسبت به مدت مشابه پارسال در استان، درمورد شدت واگیری این بیماری بیان کرد: شدت واگیری در دام‌های حساس بسیار بالا (۱۰۰%) بوده، ولی میزان مرگ و میر پائین و عمدتاً دام‌های جوان را در برمی گیرد بطوریکه در دام‌های جوان بخصوص بره و بزغاله تلفات قابل توجهی دارد و از همه مهمتر این بیماری سبب خسارات بسیار شدید اقتصادی و اجتماعی ناشی از کاهش تولیدات و بهره وری دام می‌گردد.

دکتر یزدانپناه از خسارات اقتصادی این بیماری کاهش تولید شیر، گوشت، پشم و تلفات دام‌های مبتلا جوان را نام برده و افزود: از آنجا که این بیماری در استان ما به شکل بومی می‌باشد به این خسارات بایستی هزینه‌های اقتصادی که ناشی از حضور بیماری است از جمله هزینه‌های درمان، ناباروری و کاهش باروری که قابل محاسبه نیستند را نیز اضافه نمود.

این مقام مسئول اظهار کرد: این بیماری شامل هفت تیپ ویروس است و هر کدام از این ویروس‌ها خود نیز دارای تعدادی تحت تیپ هستند و معمولاٌ قرابت آنتی ژنی خیلی کمی با یکدیگر دارند و می‌توانند مکرر تغییر یابند لذا اجرای واکسیناسیون، پیام مناسبی که انتظار از ماهیت واکسن و ایمنی زائی میرود را ندارد، بنابراین باید علاوه بر واکسیناسیون با خط مشی کنترل بیماری بر پایه اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و نیز آگاهی بهره برداران با برگزاری رده‌های آموزشی و ترویجی در روستاها، این بیماری را تحت کنترل درآورد.

دکتر یزدانپناه در پایان از دامداران خواست در اجرای صحیح واکسیناسیون دام ضمن همکاری لازم با اکیپ‌های مایه کوب دامپزشکی، از هرگونه حمل و نقل بی ضابطه و غیرمجاز دام (قاچاق دام) خودداری کنند تا بدینوسیله متضمن حفظ سرمایه دامی خود شوند.

انتهای پیام/ح

واکسیناسیون دام سبک وسنگین استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار