فیلیپین امروز رسما از دیوان بین‌المللی کیفری خارج می‌شود

فیلیپین در حالی تصمیم به خروج از دیوان بین‌المللی کیفری گرفته که طی سال‌های اخیر این نهاد تحقیقات گسترده‌ای را برای محکوم کردن اقدامات مانیل در جنگ علیه قاچاق مواد مخدر آغاز کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی فیلیپین تایمز، فیلیپین امروز یکشنبه ۱۷ مارس در حالی قرار است به طور رسمی از دیوان بین المللی کیفری خارج شود که این نهاد متعهد شده است تا اقدامات مانیل در جنگ مرگبار علیه قاچاق مواد مخدر را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

خروج فیلیپین از دیوان بین‌المللی کیفری یک سال پس از اعلام به سازمان ملل نهایی می‌شود. مانیل سال گذشته میلادی اعلام کرد قصد دارد از تنها دادگاه دائمی و بین المللی مقابله با جرم و جنایات خارج شود.

آری کانکو، سخنگوی سازمان ملل به خبرگزاری فرانس پرس گفت: آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل در خصوص پیامد‌های خروج فیلیپین از دیوان بین المللی کیفری در تاریخ ۱۷ مارس ابراز نگرانی کرده است.

فیلیپین پس از آن تصمیم به خروج از دیوان بین المللی کیفری گرفت که طی سال‌های اخیر این نهاد جهانی تحقیقات گسترده‌ای را برای محکوم کردن اقدامات مانیل در جنگ علیه قاچاق مواد مخدر آغاز کرد. در سال ۲۰۱۶ و به دستور رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، جنگ بزرگی برای ریشه کن شدن قاچاق مواد مخدر در این کشور آغاز شد و تاکنون هزاران غیرنظامی کشته شده اند. این اقدام دوترته، انتقادات محافل بین المللی حقوق بشر را به دنبال داشته است.

مقامات دیوان بین المللی کیفری در واکنش به خروج فیلیپین از این نهاد اعلام کردند پرونده جنایات دولت مانیل در فوریه ۲۰۱۸ باز شده است و تحقیقات در این خصوص به رغم خروج فیلیپین ادامه خواهد داشت.

گفته می‌شود از آغاز جنگ دولت فیلیپین علیه قاچاق مواد مخدر بیش از ۵۱۷۵ تن کشته شده اند. این در حالی است که گروه‌های حقوقی این آمار را تا سه برابر بیشتر اعلام کرده اند. فیلیپین دومین کشوری است که از دیوان بین المللی کیفری خارج می‌شود. بروندی در سال ۲۰۱۷ نخستین کشوری بود که از این دادگاه بین المللی خارج شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار