روایتی مستند از باغ سالاریه در قم؛

مهدی مبینی سلام عرض می‌کند!

مستند باغ سالاریه قم با عنوان مهدی مبینی سلام عرض می‌کند!به کارگردانی حمیدرضا منتظری در قم کلید خورد.

مهدی مبینی سلام عرض می‌کند!به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ حمیدرضا منتظری، فعال رسانه و سینمای قم گفت:مراحل پیش تولید و آغاز تصویربرداری فیلم مستند باغ سالاریه قم با عنوان «مهدی مبینی سلام عرض می‌کند!» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بنده در قم کلید خورد.

وی افزود:فیلم مستند  باغ سالاریه قم با عنوان «مهدی مبینی سلام عرض می‌کند!» با ساختار سه اپیزود ۱۸ دقیقه‌ای و مجموعا ۵۴ دقیقه به عنوان نخستین فیلم مستند بلند تولید شده توسط سینماگران شهر قم و با موضوع اختصاصی منطقه باغ سالاریه شناخته خواهد شد.

منتظری عنوان کرد: موضوع این فیلم مستند به تحولات و حواشی دراماتیک ۷۰ ساله باغ سالاریه قم اختصاص دارد و در قالبی شاعرانه زندگی افرادی که در اداره امور جاری این باغ نقش داشتند و در صیانت از مالکیت و کاربری این تلاش کرده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این فعال رسانه و سینمای قم ضمن اعلام پایان یافتن مراحل چهار ساله تحقیق و پژوهش و همچنین جمع‌آوری مستندات، مکاتبات، عکس‌ها و نگاتیو‌های هشت میلی‌متری اختصاصی و متفرقه که اطلاعاتی درباره تاریخ ۷۰ سال از عمر این باغ را در اختیارمان قرار داده است اعلام کرد: تا کنون اصل و تصویر ۱۴ نامه و مکاتبه کاغذی درباره امور این باغ، ۳ نقشه جغرافیایی دست‌نگار، قریب به ۳۴ نگاتیو و عکس چاپ شده، بیش از ۱۹ دقیقه نگاتیو هشت میلی‌متری و همچنین فیلم ویدئو جمع‌آوری و تبدیل فرمت شده است و همچنین مراحل بازسازی موقعیت‌ها و ضبط نریشن و مونولوگ‌های این فیلم با صدایی شبیه به صدای مرحوم «سید مهدی مبینی» به عنوان راوی محوری فیلم و نماینده امور اجرایی و حسابداری باغات آقای سید ابوالفضل تولیت مصباح التولیه قم به زودی آغاز خواهد شد.

منتظری اضافه کرد: مراحل پژوهش و تحقیق این فیلم مستند شاعرانه طی چهار سال گذشته به صورت کتابخانه‌ای و میدانی با همکاری مشترک علیرضا رحیمی‌ریسه نویسنده و پژوهشگر قمی روند معمول خود را طی کرده است و همچنین مذاکرات اولیه برای ضبط نریشن‌ها و مونولوگ‌های پیش‌برنده قصه و خط داستانی فیلم با صدای محمدشمس‌لنگرودی شاعر و ترانه‌سرا در حال پیگیری است.

این مستندساز افزود: این فیلم مستند با ساختار سه اپیزودی و در قالب و رویکردی شاعرانه، ضمن بررسی پژوهش‌محور حواشی و تاریخ ۷۰ ساله منطقه باغ سالاریه قم، به روایت دراماتیک سرنوشت و تاریخ این باغ و همچنین شروع و پایان زندگی سید مهدی مبینی خواهد پرداخت.

منتظری در توضیح ساختار تعیین شده برای این فیلم مستند شاعرانه بیان کرد: این فیلم مستند ۵۴ دقیقه‌ای دارای سه اپیزود مجزا خواهد بود که اپیزود اول آن به شکل‌گیری و تحولات جغرافیایی و تاریخی شهر قم و به ویژه منطقه باغ سالاریه قبل از سال ۱۳۳۱ خواهد پرداخت و در ادامه اپیزود دوم این فیلم به بررسی تحولات و تاریخچه این باغ از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ و انقلاب اسلامی می‌پردازد و همچنین اپیزود سوم این مستند اختصاص به سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۶ دارد و روز پانزدهم فروردین‌ماه ۱۳۶۶ نقطه پایانی قصه این فیلم خواهد بود.

وی اضافه کرد: به دلیل برخی محدودیت‌هایی که پیش‌بینی می‌کنم و شرایط کنونی و غم‌انگیز این باغ تصمیم دارم قصه فیلم همزمان با روز پانزدهم فروردین ۱۳۶۶ و مقارن با روز سانحه تصادف تلخ و تا حدودی مبهم درگذشت سید مهدی مبینی تمام شود چراکه ایشان در زمان اسارت و زندان ابوالفضل تولیت در ایام قبل از انقلاب نقش به سزایی در حفظ و صیانت از مالکیت این باغ داشته است و همچنین مستند بر تبادل مکاتبات وی با تولیت مجاهدت‌های قابل تقدیری برای جلوگیری از عدم تغییر کاربری باغ سالاریه در زمان حیات خویش انجام داده است.

این مستندساز گفت: این فیلم با حمایت و تعامل انجمن سینمای جوانان قم آغاز شده است و مراحل ادامه‌دار پژوهش و تولید این فیلم نیازمند همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک، شهرداری، میراث فرهنگی و دیگر نهاد‌های فرهنگی و شهری خواهد بود.

منتظری اعلام کرد: این فیلم مستند بلند ۵۴ دقیقه‌ای با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مستقل تولید خواهد شد، اما برای حمایت از این پروژه جلسات و توافق‌های اولیه با معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحد امور بین‌المل بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انجام شده است.

انتهای پیام/ش

سرنوشت باغ سالاریه قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار