قسمت اول؛

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

در این گزارش قصد داریم به معرفی مهم‌ترین اتفاقات حوزه فناوری ایران و سایر نقاط جهان در سال ۹۷ بپردازیم.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویربه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۷ پر بود از رخداد‌های مهم در حوزه فناوری که برخی از این اتفاقات جنبه مثبت و برخی‌ها جنبه منفی داشتند. اتفاقاتی که بعضی از آن‌ها یک شرکت را درگیر می‌کردند و بعضی‌ها در روابط و اقتصاد دو کشور تاثیرگذار بودند. در سال گذشته رویداد‌هایی مانند کنفرانس جهانی موبایل، نمایشگاه CES یا برگزاری مراسم The Game Awards خبر از آینده‌ای روشن در حوزه‌های مختلف فناوری می‌دادند، از طرفی رسوایی‌های فیسبوک و فاش شدن اطلاعات کاربران اینستاگرام به ما فهماندند که باید هرچه بیشتر از خود و حریم شخصیمان در فضای مجازی مراقبت کنیم.

در سال ۹۷ برخی شرکت‌ها مانند هوآوی توانستند فروش خود را با تمامی مشکلاتی که داشتند افزایش دهند و از طرفی اپل به دلیل مشکلات تجاری آمریکا و چین، با کاهش فروش رو‌به‌رو شد. در این گزارش دو قسمتی تلاش می‌کنیم تا به تمامی موارد ذکر شده و دیگر اتفاقات مهم عرصه فناوری چه در ایران چه در سایر نقاط جهان بپردازیم و دید کلی نسبت به رویداد‌های برگزار شده در سال ۹۷ داشته باشیم. با ادامه گزارش با ما همراه باشید:

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

ظهور پیام‌رسان‌های ایرانی

یکی از اولین اتفاقات مهمی که در سال ۹۷ با آن مواجه شدیم، فیلترینگ تلگرام بود. این پیام‌رسان در سال گذشته روز‌های خوبی را پشت سر نگذاشت. در روز‌های ابتدایی سال ۹۷ اخبار قطع سرور‌های این پیام‌رسان در برخی نقاط جهان به گوش رسید که با تلاش مدیران این شرکت، این قطعی و اختلالات رفع شد، در ادامه این پیام‌رسان با بی‌توجهی به اخطار‌های کشور‌های ایران و روسیه در هر دو کشور فلتر شد. پیام‌رسان تلگرام قبل از فیلتر شدن به محلی برای فعالیت گروه‌های خرابکار، آشوبگر و حتی تروریستی تبدیل شد.

این شرکت به بهانه آزادی بیان موجب فعالیت آزادانه این گروه‌های مخرب می‌شد. تلگرام تی در خود روسیه نیز یک تهدید به شمار می‌آمد که پس از گذشت مدتی و به سرانجام نرسیدن اخطار‌های ایران و روسیه، این پیام‌رسان به صورت جداگانه در هر دو کشور فیلتر شد. پس از آن کاربران موجی به جهت حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد کردند که در نهایت به افزایش چشمگیر کاربران در این پیام‌رسان‌ها سرانجامید. دولت نیز با حمایت از این پیام‌رسان‌ها به بهبود و پیشرفت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این اپلیکیشن‌ها کمک کرد.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

حذف نرم‌افزار‌های ایرانی از اپ استور

در سال ۹۷ چندین بار نرم‌افزار‌های ایرانی اپ استور حذف شدند. شرکت اپل دلیل این اقدام خود را شرایط تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان کرد، محمد جواد آذری جهرمی در جواب اپل اعلام کرد که این حرکت ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و وجود برنامه‌های ایرانی در اپ‌استور، نقض تحریم‌ها به شمار نمی‌آید. اما در هر صورت در سال‌های اخیر بار‌ها نرم‌افزار‌های ایرانی در اپ‌استور مسدود شدند و این کار همچنان ادامه دارد. در روز‌های پایانی سال نیز خبر رسید که این شرکت پشتیبانی نرم‎افزار‌های ایرانی را نیز مسدود کرده و کاربران قادر به اجرای برنامه‌های ایرانی در آیفون‌های خود نیستند. همانند اپ‌استور، گوگل‌پلی نیز در سال گذشته برخی از نرم‌افزار‌های ایرانی خود را پاک کرد و کاربرانی ایرانی را با مشکلات جدی رو‌به‌رو کرد.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

رسوایی‌های فیسبوک

فیسبوک در سال گذشته روز‌های خوبی را سپری نکرد. در ابتدای سال خبر دسترسی کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات خصوصی ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک و استفاده از آن اطلاعات برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا به سرعت در اینترنت پخش شد و واکنش‌های منفی بسیاری به همراه داشت. بسیاری از کاربران پس از شنیدن این خبر حساب‌های کاربری خود در فیسبوک را حذف کردند و حتی برخی از افراد مشهور نیز این شبکه اجتماعی را تحریم کردند.

البته این پایان کار نبود، در سال گذشته هکر‌ها چندین بار به دلیل ضعف امنیتی این شبکه، به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کردند. چندی پیش اعلام شد که به دلیل آن که فیسبوک رمزعبور نزدیک به ۳۰ میلیون کاربر خود را با استفاده از سیستم‌های رمزنگاری محافظت نکرده بود، هکر‌ها توانستند با نفوذ به این شبکه به اطلاعات تمامی ۳۰ میلیون کاربر دسترسی داشته باشند. در پایین نیز خبر آمد که اطلاعات نزدیک به ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک فاش شده است.

انتشار این اخبار موجب شد تا تعداد کاربران این شبکه به شدت کاهش پیدا کند، حتی یکی از بنیان‌گذاران برنامه واتساپ به تازگی هشدار داده که به دلیل عدم امنیت شبکه اجتماعی فیسبوک، کاربران حساب‌های کاربری خود را در این برنامه حذف کنند. همچنین باگ امنیتی نرم‌افزار فیس‌تایم که در گفتگو‌های تصویری، پیش از اتصال تماس، صدای کاربر مقصد را منتشر می‌کرد نیز اتفاقی غیرقابل چشم پوشی بود.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

نمایشگاه CES

نمایشگاه CES بزرگ‌ترین رویداد فناوری در سال محسوب می‌شود. در این نمایشگاه تمامی شرکت‌های بزرگ و کوچک در عرصه فناوری گردهم می‌آیند تا جدیدترین محصولات خود را به نمایش بگذارند. مهم‌ترین جذابیت این نمایشگا آشنایی با فناوری‌های نوین و تازه است که گاهی اوقات موجب حیرت بازدید کنندگان می‌شود. گستردگی و جامعیت این رویداد نیز از دیگر ویژگی‌های CES به شمار می‌آید. در این نمایشگاه محصولات متنوعی در دسته‌بندی‌های مختلف مانند تولیدات پوشیدنی، سلامت، تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، رایانه‌های همراه، تجهیزات جانبی، وسایل نقلیه، هوش مصنوعی، ربات‌ها و بسیاری موارد دیگر به معرض نمایش گذاشته می‌شود. در نمایشگاه سال گذشته شاهد محصولات جذابی بودیم که از بهترین آن‌ها می‌توان به تلویزیون جمع شونده ال‌جی OLED TV R، ربات Samsung Bot Care و لپ‌تاپ Dell XPS 13 اشاره کرد.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

معرفی تلفن‌های هوشمند تاشو

عملی شدن ایده تلفن‌های تاشو تا چند سال پیش به یک رویا شباهت داشت، اما در سال گذشته شاهد تولید تجاری چنین مدل‌هایی بودیم. به جرات می‌توان گفت: معرفی دو مدل گلکسی فولد و میت ایکس بزرگ‌ترین اتفاقی است که در چند سال گذشته در صنعت تلفن همراه رخ داده و این درحالی است که هر روزه شاهد معرفی فناوری‌ها و ویژگی‌های جدیدی در تلفن‌های هوشمند هستیم. با معرفی این دو مدل، قابلیت استفاده همزمان از تبلت و تلفن هوشمند در یک مدل عملی شده که کاربرد‌های بسیار زیادی دارد.

خریداران می‌توانند تلفن‌های تاشو خود را در اندازه یک گوشی معمولی در جیب یا کیف خود حمل کنند و در صورت نیاز همان تلفن هوشمند به یک تبلت ۷ یا ۸ اینچی تبدیل می‌شود. البته ساخت مدل‌های تاشو چالش‌های فراوانی برای تولید کنندگان به همراه دارد، ساخت نمایشگری که با هزاران بار باز و بسته شدن کیفیت خود را از دست ندهد، طراحی دوربین‌ها و جایگیری قطعات درون چنین مدل‌هایی قطعا کار سختی بوده که تا کنون سامسونگ و هوآوی موفق به عبور از این چالش‌ها بوده‌اند.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

قابلیت‌های جدید برای شبکه‌های اجتماعی

رشد و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها انکار ناپذیر است، شرکت‌های مختلف با بروزرسانی‌های جدید همواره در تلاش‌اند تا ویژگی‌های تازه‌ای را به اپلیکیشن خود اضافه کنند. در سال گذشته پیام‌رسان واتساپ به قابلیت‌های جدیدی همچون تماس تصویری گروهی، حالت تاریک، ضبط صوت در زمان طولانی، پشتیبانی از قفل اثر انگشت و نمایش تعداد دفعات فوروارد شدن یک پیام تجهیز شده است.

همچنین نرم‌افزار اینستاگرام نیز با بروزرسانی‌های متعدد، تعداد زیادی ویژگی‌ جدید در بخش اصل و استوری به آن اضافه شده است که از برترین‌های آن می‌توان به استفاده از تصاویر GIF در استوری، دسته‌بندی پست‌های بوکمارک شده، غیرفعال کردن کامنت برای پست‌های خود، اعلامیه ارسال پست توسط کاربران مورد نظر شما، قابلیت فوکوس در استوری، خرید محصول به صورت مستقیم از اینستاگرام و بررسی وضعیت آنلاین با آفلاین بودن کاربران اشاره کرد.

مهم‌ترین رویداد‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ +تصاویر

موفقیت‌های شرکت سونی در عرضه بازی‌های ویدئویی

‌می‌توان گفت: شرکت سونی سال بسیار عالی را پشت سر گذاشت. این شرکت در سال گذشته اعلام کرد که تعداد فروش کنسول پلی‌استیشن ۴ به ۸۶ میلیون نسخه رسیده، با انتشار این خبر سونی به رویای فروش بیش از ۱۰۰ میلیون پلی‌استیشن ۴ نزدیک‌تر شده است. این شرکت در رویداد E3 امسال نیز نمایشی فوق‌العاده داشت و در طول سال بازی‌هایی موفق و پرفروشی همچون مارول اسپایدرمن و خدای جنگ را روانه بازار کرد، هر دو بازی به عنوان بهترین عنواین سال گذشته و یکی از بهترین عناوین تاریخ پلی‌استیش ۴ شناخته می‌شوند که تنها برای این کنسول عرضه شدنه‌اند. بازی خدای جنگ توانست خیلی از جوایز سالانه از جمله عنوان بهترین کارگردانی و بهترین بازی را در مراسم The Game Awards بدست آورد که این خود یک پیروزی بزرگ برای سونی به شمار می‌آید.

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: داغ‌ترین هشتگ‌های حوزه فناوری در سال ۹۷ 


انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، نوروز 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار