تعلیق همکاری آمریکا با ترکیه در برنامه جنگنده اف-۳۵

آمریکا با اعلام اینکه تصمیم آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه با ادامه برنامه جنگنده اف-۳۵ همخوانی ندارد، تحویل این جنگنده به ترکیه را به حال تعلیق درآورد.

تعلیق همکاری آمریکا با ترکیه در برنامه جنگنده اف-۳۵به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا به دنبال ماه‌ها هشدار سرانجام اعلام کرد تصمیم آنکارا برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه با ادامه برنامه جت جنگنده اف-۳۵ همخوانی ندارد.

چارلز‌ای سامرز، جونیور سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا زمانی که آن‌ها (ترکیه) از تحویل گرفتن اس-۴۰۰ صرفنظر نکنند، ایالات متحده هر گونه فعالیت مرتبط با تکمیل توانمندی عملیاتی اف-۳۵ و تحویل آن به ترکیه را به حال تعلیق در می‌آورد.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «در صورتی که ترکیه سامانه اس-۴۰۰ را خریداری کند، تداوم مشارکت آن‌ها در برنامه (ساخت) اف-۳۵ با خطر مواجه خواهد شد.»

مقامات آمریکا بار‌ها نگرانی خود را از حضور ترکیه در هر دو برنامه که می‌تواند به دسترسی روسیه به داده‌های حساس مرتبط با اف-۳۵ و بهبود عملیاتی سامانه اس-۴۰۰ علیه این جنگنده پیشرفته غربی منجر شود، ابراز کرده اند.

پنتاگون اعلام کرد شروع به بررسی منابع ثانویه برای تولید آن بخش از قطعات اف-۳۵ کرده است که در حال حاضر در ترکیه ساخته می‌شوند.

سامرز تاکید کرد: «ما از بابت وضعیت کنونی مشارکت با ترکیه در برنامه اف-۳۵ متاسف هستیم، اما وزارت دفاع در حال برداشتن گام‌های احتیاطی برای حفاظت از سرمایه گذاری‌های مشترک صورت گرفته در فناوری حیاتی ما است.»

ترکیه تصمیم دارد صد فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کند و خلبانان ترکیه هم اکنون در آمریکا تحت آموزش‌های مورد نیاز مرتبط با این جنگنده قرار دارند.

شرکت سازنده این جنگنده، لاکهید مارتین، اعلام کرد ارزش قرارداد‌های منعقد شده با شرکت‌های ترکیه‌ای برای تولید قطعات مورد استفاده در اف-۳۵ بالغ بر دوازده میلیارد دلار است.

از جمله شرکت‌های ترکیه‌ای حاضر در برنامه ساخت اف-۳۵ می‌توان به شرکت Ayesas اشاره کرد که یک اتاقک خلبان (کاکپیت) پانورامیک (دید وسیع) برای اف-۳۵ می‌سازد.

به گفته لاکهید مارتین، شرکت Fokker Elmo ترکیه نیز ساخت چهل درصد سیم کشی برق و سامانه‌های ارتباط داخلی این جنگنده را بر عهده دارد.

خرید سامانه‌های ساخت روسیه از سوی اعضای ناتو امری به شدت غیر معمول است.

آمریکا سال گذشته به امید منصرف کردن ترکیه از خرید اس-۴۰۰ به آنکارا پیشنهاد داد سامانه موشکی پاتریوت را خریداری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار