کارشناس حوزه نیرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بارش های اخیر، کشور را از بحران آب نجات می دهد

شریف دونچالی گفت: بارش‌های اخیر می‌تواند کشور را از بحران‌های آبی نجات دهد، اما لازمه آن ذخیره سازی آب در سدها و هدایت به سفر‌ه های زیر زمینی است.

بارش های اخیر می تواند کشور از بحران آبی نجات دهدمحمدرضا شریفی دونچالی کارشناس حوزه آب در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برکات بارش های اخیر در کشور اظهار کرد: پدیده خشکسالی در دو دهه گذشته بسیاری از منابع آب سطحی و زیر زمینی کشور را کاهش داده است به طوری که دریاچه ارومیه یکی از قربانیان خشکسالی‌های اخیر بود که به لطف خدا با بارش‌های اخیر دوباره آبگیری شده است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به سیلاب‌های اخیر بیان کرد: این حجم از آب برای کشور که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، نعمت الهی است که باید هوشمندانه با مهار آن اقدام به ذخیره سازی برای ماه‌های خشک سال کرد.


بیشتر بخوانید: افزایش ۴۰ درصدی حجم بارش نسبت به دوره متوسط بلندمدت/احیای ۴۰ تالاب مهم کشور


وی افزود: کمبود منابع آبی در کشور، شرایط را برای بروز بسیاری از بحران‌های اجتماعی، کاهش اشتغال در بخش کشاورزی، از بین رفتن خودکفایی در تولید محصولات غذایی فراهم می‌کند.

شریفی دونچالی تصریح کرد: به واسطه خشکسالی‌های اخیر و محدودیت‌های کشت به دلیل صرفه جویی در منابع آب، تولید بسیاری از محصولات کشاورزی مانند برنج و میوه‌های درختی کاهش محسوسی داشته که در بالا رفتن قیمت آن بی تاثیر نبوده است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به نقش سد‌ها در مهار سیلاب بیان کرد: یکی از اهداف اصلی برای ساخت سد مهار آب‌های سطحی، سیلاب و ذخیره سازی آن برای تامین آب شرب است. در همین سیلاب اخیر اگر سد‌های خوزستان و لرستان نبود شاهد تلفات به مراتب سنگین تری بودیم.

وی تصریح کرد: بارش‌های اخیر هدیه‌ای از سوی خداوند است که می‌تواند کشور را از بحران‌های آبی نجات دهد، اما لازمه آن ذخیره سازی و هدایت آب برای تغذیه سفر‌ه های زیر زمینی و سد‌های کشور است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به وضعیت آب‌های سطحی و زیر زمینی اظهار کرد: به دلیل نرخ بالای تبخیر آب‌های سطحی در کشور بسیاری از رودخانه ها با کمبود منابع آبی مواجه شدند و آب‌های زیر زمینی هم به دلیل برداشت بی رویه پایین‌تر از میانگین خود هستند که پدیده فرونشست زمین را به همراه داشته است.

شریفی دونچالی در پایان گفت: با بارش‌های اخیر می‌توان سال آبی مناسبی را پیش بینی کرد که در ادامه سال کمک شایانی به تامین آب در کشور می کند.

انتهای پیام/

احیایی دریاچه ارومیه با بارش های اخیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Czechia
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
امیدواریم مسئولین دیگه از کم آبی حرف نزنند
آخرین اخبار